تغایر حقوق بشر اسلامی و آمریكایی/ در مفهوم «انسان» متفاوت از غرب فكر می‌كنیم
کد خبر: 3740031
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵

تغایر حقوق بشر اسلامی و آمریكایی/ در مفهوم «انسان» متفاوت از غرب فكر می‌كنیم

گروه سیاست و اقتصاد ـ نماینده ولی فقیه در كهگیلویه و بویراحمد با مقایسه حقوق بشر اسلامی با آمریكایی، تفاوت میان این دو را در مبنا، هویت و عینیت برشمرد و ادامه داد: سؤالی كه مطرح می‌شود این است كه آیا این تغایر، تغایر در ناحیه عینیت و تحقق است یا تغایر در ناحیه مسئله است یا تغایر در ناحیه مبانی و مبادی است.

جنگ تمام عيار حقوق بشر اسلامی با آمریكایی در مبنا، هویت و عینیت/ هزینه مقاومت كمتر هزینه سازش است

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله سیدشرف‌الدین ملك‌حسینی، نماینده ولی فقیه در استان كهگیلویه و بویراحمد شب گذشته، 28 مردادماه در سومین نشست تخصصی حقوق بشر آمریكایی از منظر رهبر معظم انقلاب كه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، گفت: كلمه حقوق بشر آمریكایی را مقام معظم رهبری اخیراً وارد فرهنگ سیاسی ما كردند و سخن از تغایر حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر آمریكایی را مطرح كردند.

اشاره به سئوالاتی كه درباره تفاوت‌های حقوق بشر اسلامی و آمریكایی مطرح می‌شود
وی با بیان اینكه هر كسی از زاویه‌ای به این مسئله نگاه می‌كند، افزود: سئوالی كه مطرح می‌شود این است كه آیا این تغایر، تغایر در ناحیه عینیت و تحقق است یا تغایر در ناحیه مسئله است یا تغایر در ناحیه مبانی و مبادی است و آیا ما و غرب در مبنای حقوق انسان هم‌اندیشی و تساوی اندیشه داریم و آیا ما در مسئله حقوق بشر با هم یكسان می‌اندیشیم و تنها تغایر در تطبیق و عینیت و تحقق است یا خیر.
آیت‌الله ملك‌حسینی با تصریح اینكه این تغایر هم در جانب تحقق و هم در جانب مسئله است، گفت: ما حقوق را به گونه‌ای تفسیر می‌كنیم و آن‌ها به گونه‌ای دیگر، آیا همین 2 مطرح است یا نه در مبنا هم با هم مغایرت در اندیشه داریم.
عضو مجلس خبرگان رهبری تأكید كرد: حقوق بشر به عنوان یك مسئله نیازمند به تفسیر نیست؛ آنچه كه به انسان تعلق دارد اعم از اینكه حقی كه تكوینی باشد یا حقی حقوقی و تشریعی، فردی باشد یا اجتماعی، بدوی باشد یا ثانوی، هرچه باشد آنچه كه برای حیات انسان متعلق به اوست از او به حق یاد می‌شود اما آیا در این مسئله ما با آن‌ها یكسان می‌اندیشیم؟ پاسخ این است كه بلی در عنوان‌ها یكسان می‌اندیشیم اما در هویت این عناوین خیر.
وی باز هم به طرح سئوالاتی در این زمینه پرداخت و گفت: ‌آیا مبنایی كه باعث می‌شود ما به این حقوق تكوینی و تشریعی و فردی و اجتماعی و بدوی و ثانوی كه می‌رسیم، یگانه است از آن جهت كه آن‌ها پیرو ادیان الهی و ابراهیمی هستند اعم از صهیونیست‌ها و مسیحیان كه امروز تجلی در صهیونیزم كرده‌اند آیا مبنا و مدار اندیشه‌مان یكی است یا خیر و اگر سخن از حق فردی و بدوی به كار می‌بریم یعنی خوراك و مسكن.
آیت‌الله ملك‌حسینی ادامه داد: آیا اگر سخن از مصادیق حقوق بشر نظیر محیط زیست و كار، عشق و معنویت، تفكر و تعقل و حق و هدایت و غیره صحبت به میان می‌آوریم، با مبانی حقوق بشر آمریكایی در این زمینه متفق هستیم و به یك معنا خواهیم رسید؟

ما در مبانی و مبادی با هم مغایر می‌اندیشیم
نماینده ولی فقیه در استان كهگیلویه و بویراحمد با بیان اینكه ما در مبانی و مبادی با هم مغایر می‌اندیشیم، گفت: ما در مفهوم انسان با غرب متفاوت فكر می‌كنیم وقتی كه انسان در نگاه آن‌ها مفهومی دارد و در نگاه ما بی شك حق مضاعف انسان هم وجود دارد.
وی همچنین گفت: آیا حق امری دارای اصالت است یا سیال متفاوت می‌اندیشیم و همچنین آیا حق امری اعطایی از جانب خدا به انسان است یا یك مبدأ قانونی به انسان می‌دهد؛ وقتی كه حق اصیل دانسته نشود و اعطایی دانسته شود و اگر اعطایی از جانب خداوند نباشد و از جانب قانونگذار بوده و سیال باشد، چگونه در این مبادی مغایر بیندیشیم اما در هویت متفاوت باشیم.
آیت‌الله ملك‌حسینی اظهار كرد: امروز در تقارن استراتژیك بین یهودیت و مسسیحیت چنین فكر می‌كنند و وقتی نام انسان را می‌برند غیر از خود كسی را نمی‌دانند پس جنگ ما با آن‌ها جنگ مبنایی است و اگر كسانی باشند كه در مفهوم انسان با ما یكی باشند این‌ها حق را با او نمی‌دانند و حق را از او نفی می‌كنند و این مثل آن مفهوم قبل نیست.

در حقوق بشر آمریكایی گاه نه انسان می‌شمارند و نه حقی برای او ثابت می‌دانند
وی بیان كرد: در حقوق بشر آمریكایی گاه نه انسان می‌شمارند و نه حقی برای او ثابت می‌دانند اما نه در هر زمان و هر ظرف و این یك حركت تاكتیكی است كه از آن‌ها سر می‌زند بنابراین ما در مبنا بین حق و انسان هر دو با غرب متفاوت می‌اندیشیم زیرا ما هر دو را از ناحیه خدا می‌دانیم و آن‌ها از مبدا قانون و این مبحث بسیار مفصلی است و وقتی نوبت به تفسیر حقوق بشر می‌رسیم باز با آن‌ها مغایر می‌اندیشیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در حقوق بشر آمریكایی، سخن از حقوق اولی كه به میان می‌آید تحریم را از آن‌ها می‌بینیم؛ پوشاك، مسكن و دارو اولین نیاز انسان برای سلامتی است و به حقوق ثانوی كه می‌رسیم تهدید و محدودیت می‌بینیم و همچنین به حقوق اجتماعی تهدید و تخفیف را مشاهده می‌كنیم و به حقوق سیاسی كه می‌رسیم ناامنی را در عراق و سوریه و یمن و غیره را می‌بینیم.

اگر اقتدای رهبر انقلاب به سخنان مولای متقیان نبود، امروز امنیتی نداشتیم
وی با تأكید بر اینكه اگر اقتدای رهبر معظم انقلاب از حضرت علی(ع) نبود كه فرمود دشمن را در نقطه‌ای دور از خود حفظ كند، این امنیت به ناامنی تبدیل می‌شد، گفت: در حقوق بشر آمریكایی اگر سخن از حق حیات است، مرگ و كشتار محقق می‌شود و اگر سخن از تعلیم و تعلم است بحث انحصار مطرح می‌شود به عنوان مثال این‌ها می‌خواستند تنها خود به دانش هسته‌ای دست یابند.
آیت‌الله ملك‌حسینی با بیان اینكه جنگ ما در حقوق بشر جنگی به تمام معناست هم در ناحیه مبنا هم هویت و هم عینیت، گفت: در این برهه كوچكترین تصور غلط از سوی ما یعنی محكوم شدن به آنچه كه انسان‌های دوران امام حسن(ع) محكوم شدند.

هزینه‌های مقاومت كمتر از هزینه سازش است
نماینده مردم كهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری تأكید كرد: هزینه‌های مقاومت كمتر از هزینه سازش و هزینه سازش بیشتر از هزینه مقاومت است پس باید دانشگاه‌های ما در بحث مبانی و حوزه‌های علمیه هم در مبانی و هم در مسئله و سیاستمداران در مسئله عینیت و تحقق در جنگ تمام عیار با غرب وارد شوند و این جنگ هم ایدئولوژی و هم استراتژیك و هم فكری است و امیدواریم خداوند در هر سه عرصه ما را كمك كند.
انتهای پیام

captcha