شناسایی و معرفی پیشکسوتان پرده‌خوانی و نقالی/جمع‌آوری نُسَخ قدیمی تعزیه و طومارهای نقالی
کد خبر: 3740064
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
تشریح برنامه‌های دفتر تعزیه و آئین‌های نمایشی حوزه هنری؛

شناسایی و معرفی پیشکسوتان پرده‌خوانی و نقالی/جمع‌آوری نُسَخ قدیمی تعزیه و طومارهای نقالی

گروه هنر ــ محسن میرزاعلی؛ مدیر دفتر تعزیه و آئین‌های نمایشی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به تشریح برنامه‌های در دست اقدام این دفتر پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ محسن میرزاعلی؛ مدیر دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به فعالیت‌های این دفتر و چگونگی راه‌اندازی آن گفت: علاوه بر جشنواره نقالان علوی ما از سال گذشته جشنواره نقالان رضوی را نیز برگزار کردیم و به این ترتیب پس از فعالیت‌های خوب جشنواره مصمم بر آن شدیم تا دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی را در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری راه‌اندازی کرده تا جشنواره‌های مربوطه را با دقت و کیفیت بیشتری برگزار کنیم. در این زمینه باید از کوروش زارعی به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری قدردانی کرد که جای خالی دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی در این سازمان را حس و برای آن دست به کار شد.

میرزاعلی ادامه داد: پیش از آنکه رادیو و تلویزیون در میان مردم همه‌گیر شود، پاتوق مردم در میادین شهر، قهوه‌خانه‌ها و چهارسوی بازار بود و رسانه مردم در آنجا با تعزیه‌خوانان و نقالان تأمین می‌شد. نقالان ارتباط مستقیم با مردم داشتند و طیف خاصی از جامعه را تشکیل می‌دادند. از طرفی هم تمامی اقشار جامعه با قهوه‌خانه‌ها سر و کار داشتند. آنچنان‌که هنگام ورود به قهوه‌خانه‌ها از هر صنفی را می‌توانستید بیابید. پس مکانی مناسب برای ارتباط مستقیم با مخاطب و اجرای تأثیرگذار نقالی بود.

وی با اشاره به پیشکسوتان نقالی و تعزیه‌خوانی گفت: طبق آمار دریافتی ما حدود 46 نفر پیشکسوت نقالی و پرده‌خوانی در کشور وجود دارند که از میان آنها حدود  40 نفر از آنها ناشناخته هستند. یکی از اهداف ما در دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی شناسایی این عزیزان و معرفی آنهاست. همچنین در نظر داریم تا به مرور این پیشکسوتان را در جشنواره پرده‌خوانی و نقالی ورود دهیم و از توانایی‌هایشان بهره‌مند شویم چراکه این هنر بسیار در میان مردم جای دارد و هیچ‌کس را سراغ ندارید که تاکنون تعزیه ندیده باشند و یا دل به اهل بیت(ع) نداده‌ باشند. این پیشکسوتان دارای گنجینه‌ای از تجربه و اطلاعات ناب و بی‌نظیر از جمله نسخ تعزیه معتبر، قدیمی و تأثیرگذار هستند.

میرزاعلی افزود: جمع‌آوری جُنگ‌های تعزیه، نُسَخ قدیمی و طومارهای نقالی و پرده‌‌خوانی از اهداف و برنامه‌های ویژه دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی حوزه هنری است. پس از جمع‌آوری آنها همانند کتاب طومارهای نقالی که به چاپ رسانده‌ایم، طبق نظر پژوهشگران و با ویرایش‌های لازم آنها را نیز به چاپ می‌رسانیم.

مدیر دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تأکید بر برنامه‌های آموزشی رسانه‌ای این دفتر گفت: ضبط تعزیه‌های گوناگون با اجرای یکی از بازماندگان تعزیه تکیه دولت تهران به نام مرتضی صفاریان از روزهای آینده به همت دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی حوزه هنری در قالب20 مجلس تعزیه آغاز خواهد شد. همچنین فعالیت روی موسیقی تعزیه که در خطر تحریف است، در دستور کار ما قرار دارد.

وی در خصوص شوراهای تخصصی دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی حوزه هنری و فعالیت‌های آن گفت: داود فتحعلی‌بیگی، محمدحسین ناصربخت، اردشیر صالح‌پور، عظیم موسوی و سیدمحسن هاشمی به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ما را یاری می‌کنند. همچنین شورای نقالی و پرده‌خوانی این دفتر نیز شامل مهدی دریایی، حسن مجتبی‌بیگی، امیر صادقی، مرشد ابولفضل ورمزیار، مرشد مهدی چایانی و اینجانب قرار است تا هنر نقالی را از زوایای گوناگون بررسی و برای رشد و توسعه آن اقدام کنند. در این شورا از هر طیف هنری تعزیه و نقالی، پرده‌خوانی استفاده کردیم تا بتوانیم هرچه بهتر به اهداف خود رسیدگی کنیم.

میرزاعلی با تأکید بر اهمیت کودک و نوجوان در حفظ و احیای نقالی و تعزیه‌خوانی افزود: برای مخاطب و هنرمند کودک و نوجوان تعزیه و نقالی برنامه‌های ویژه‌ای داریم چراکه این نسل، آینده فرهنگ و هنر کشور را می‌سازند. پس لازم است تا آنها را با نقل ملی و مذهبی آشنا و آموزش‌های لازم برای تربیت مخاطب و هنرمند آینده تعزیه و نقالی انجام دهیم. نقل ملی و نقل مذهبی از هم جدا نیستند. چرا که نقل ملی هویت ایرانی را تثبیت می‌کند و نقل مذهبی طریقه درست زندگی کردن را در کشور رواج می‌دهد و در نتیجه هردو با هم معنا می‌یابند و نتیجه خواهند داد.

وی ادامه داد: از طرفی هم کودکان و نوجوانان بسیاری با علاقه شخصی دست به کار شده‌اند و وارد نقالی و پرده‌خوانی شده‌اند. اما متأسفانه این عزیزان از آموزش صحیح بهره نمی‌برند چرا که به اساتید نقالی دسترسی ندارند و این موجب آفت‌های بزرگی در درازمدت خواهد شد. به این ترتیب ما تصمیم داریم تا با شناسایی این طیف سنی در سراسر کشور و ارسال اساتید نقالی به استان‌ها برای آموزش صحیح، طرح برنامه درسی منظم و مرحله به مرحله به سلامت آینده هنر نقالی نیز کمک کنیم.

میرزاعلی در پایان افزود: اولین برنامه آموزش ما در یزد خواهد بود که به زودی این برنامه انجام خواهد شد. استان‌های بوشهر، قزوین و لرستان نیز به زودی از برنامه‌های آموزشی ما بهره‌مند می‌شوند. همچنین در مورد هنر تعزیه هم برنامه‌های آموزشی خود را آغاز کرده‌ایم که خبرهای مربوط به آن را به زودی منتشر خواهیم کرد.

انتهای پیام

captcha