مسجدسازی یا باورسوزی؟
کد خبر: 3740094
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹

مسجدسازی یا باورسوزی؟

در فاصله کمتر از ۱۰۰ متر از محل ساخت «مسجد حضرت ابوالفضل(ع)» در خیابان شوش تهران، مسجدی به نام «حضرت زینب (ع)» در حال احداث است، این در حالی است که ساخت مسجد قدیمی‌تر، خود نیز با حاشیه‌هایی چون خلوتی محل احداث آن همراه بوده است.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: ساخت مسجد در آیات قرآن و سخنان چهارده معصوم (ع) کاری بسیار پسندیده و ارزشمند دانسته شده است برای نمونه می‌توان به این آیه مشهور اشاره کرد «انَّمَا یعْمُرُ مَسَـجِدَ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الأخر وَأَقَامَ الصَّلَوهَ واتَی الزَّکَوه وَلَم یخْش إِلاَّ اللَّهَ فَعَسَی أُولئکَ أَن یکُونُوا مِنَ المُهتَدِین: مساجد الهی را کسی آباد می‌کند که ایمان به خدا و روز قیامت آورده، نماز را برپا دارد و زکات را بپردازد و از چیزی جز خدا نترسد، ممکن است چنین گروهی هدایت یابند»(توبه، آیه ۱۸).

همانطور که در این آیه روشن شده است آبادکنندگان و سازندگان مساجد باید انسان‌هایی مومن به قیامت و اهل نماز و روزه و ترس از خدا باشند، اما گاهی خبرهایی درباره ساخت برخی مساجد در ایران به گوش می‌رسد که عمل به آیه ۱۸ سوره توبه را نشان نمی‌دهد.

خبرنگار ما چندی پیش ماجرای تامل‌برانگیز ساخت «مسجد هفتاد و دو تن» میدان آزادی تهران را شرح داد.

خبرنگار ما این بار از وضعیت «مسجد حضرت ابوالفضل» در خیابان شوش تهران گزارشی تهیه کرده است که متن آن در ادامه می‌آید:

ماجرا از این قرار است که روز ۲۴ مردادماه امسال گزارشی با عنوان «محاکمه قالیباف برای ساخت مسجد» در برخی از رسانه‌های کشور منتشر شده بود که در بخشی از آن آمده است «مرکز مطالعات شهرداری تهران، روز سه‌شنبه گذشته نشستی را با عنوان «مدیریت شهری و آسیب‌های اجتماعی» برگزار کرد که معاون شهردار، رئیس مرکز مطالعات شهرداری و تعدادی از مدیران تشکل‌های مردم نهاد نیز در این نشست حضور داشتند.

به گزارش خبرآنلاین، فردی به نام لیلا ارشد، که عنوان شده مدیر «خانه خورشید» است با اشاره به فعالیت‌های شهردار سابق در محله هرندی تهران گفت: در این محله هر ۲۰۰ قدم یک مسجد ساخته شده است، حتی زمین NGO خانه خورشید را از ما گرفتند و جایش یک مسجد چهار میلیارد تومانی را ساختند. باور کنید حتی یک نفر هم در آن نماز نمی‌خواند.»

خبرنگار ما روز (۲۷ مردادماه) با حضور در محل مرکز گذری کاهش آسیب زنان در ایران «خانه خورشید» (خیابان شوش، خیابان علیزاده) متوجه شد مسجدی به نام «حضرت ابوالفضل (ع)» در همسایگی این مرکز در حال ساخت است.

لیلا ارشد در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان می‌گوید "بنا بر گواهی شهرداری تهران، بخشی از محل فعلی این مسجد، متعلق به خانه خورشید است اما این در حالی است که از چند ماه پیش ساخت مسجد در این محل آغاز شده است.

 

وی مدعی است سمت شرقی بنای مسجد در حال ساخت نیز دید بخشی از اتاق‌های مرکز خانه خورشید را کور خواهد کرد و به این صورت فعالیت قسمت دیگری از این مرکز نیز دچار اختلال می‌شود."

نکته تاسف‌آور این است که در فاصله کمتر از ۱۰۰ متر از محل ساخت مسجد حضرت ابوالفضل (ع) مسجدی به نام حضرت زینب (ع) واقع شده است که بنای آن هنوز تکمیل نشده است.

لیلا ارشد در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که آیا از دستگاه‌های مربوطه درباره اصلاح این وضعیت پیگیری کرده است، می‌گوید "خانه خورشید فعالیت خود را از بهمن ماه ۱۳۸۵ در محله دروازه غار تهران آغاز کرد تا به عنوان اولین مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد زنان، در این محله‌ پر آسیب، مکانی برای ارائه خدمات درمانی حمایتی و بهداشتی به زنان باشد اما از ابتدای فعالیت آن تاکنون همواره با مشکلات بسیاری روبرو بوده‌ایم که ساخت این مسجد می‌تواند این مشکلات را بیشتر کند.

البته من هیچ مخالفتی با ساخت مسجد در هیچ نقطه‌ای از کشور ندارم، بلکه مشوق آن نیز هستم اما ساخت مسجدی جدید در خیابان علیزاده، در حالی که هنوز ساخت مسجد قبلی در آن (مسجد حضرت زینب (ع)) کامل نشده است، تعجب برانگیز است."

به هر روی، کاملا روشن است که ساخت مسجد، کاری نیکو است که هیچ انسان دین‌مدار و مسلمانی با آن مخالف نیست، اما ساخت چند مسجد در همسایگی یکدیگر، آن هم در خیابانی که چندان پر رفت و آمد نیست، احتمالا نقض غرض خواهد شد.

تهیه گزارش از مرتضی خواجوند سریوی

captcha