آغاز فراخوان ششمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی در مشهد
کد خبر: 3740108
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹

آغاز فراخوان ششمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی در مشهد

گروه فرهنگی - مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از آغاز فراخوان ششمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی و طراحی نقوش اسلامی کاربردی در مشهد خبر داد.

 آغاز فراخوان ششمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی در مشهد

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی چمی‌گو، مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در نشست خبری دوسالانه تذهیب‌های قرآنی که امروز، 29 مردادماه برگزار شد، بیان کرد: یکی از محسنات برگزاری این جشنواره، ترویج هنر تذهیب‌های قرآنی در ظل عنایات حضرت حق و امام هشتم(ع) است ضمن اینکه پنج دوره موفق را پشت سر گذاشته است.
وی اظهار کرد: برای توسعه و ترویج هنرهای قرآنی به دنبال بین‌المللی کردن این جشنواره هستیم تا همه علاقه‌مندان در سراسر جهان بتوانند در این وادی حضور یافته و هنرهای خود را ارائه دهند.
چمی گو ادامه داد: در جشنواره‌های گذشته کتابی از آثار چاپ و در مراسم اختتامیه ارائه می‌شد که این امر در جشنواره پنجم به تعویق افتاد، اما تلاش شده در جشنواره ششم طبق تفاهم نامه همکاری با انتشارات آستان قدس و به نشرمبنای کار برآن شده تا همزمان با مراسم اختتامیه آثار برگزیده به صورت کتاب چاپ و ارائه شود.
دبیر ششمین دوسالانه تذهیب های قرآنی ابراز کرد: در این دوره از جشنواره ضمن توجه ویژه به مباحث کاربردی بخش‌هایی شامل هنرکاشی‌کاری و فرش نیز اضافه شده، ضمن اینکه عنوان جشنواره به جای خود باقی است.
در بخش دیگری از این نشست رضا مهدوی، دبیر هنری ششمین دوسالانه تذهیب های قرآنی گفت: برگزاری دوسالانه تذهیب‌های قرآنی یکی از اشکال حمایت خاص از هنرمندان است چرا که هنرهای خاص توسط عوام حمایت نمی‌شوند.
وی افزود: پیش از برگزاری دوسالانه تذهیب های قرآنی این هنر در دل دوسالانه های نگارگری برگزار می شد که بعضأ با بی نظمی همراه بود لذا تصمیم برآن شد تا دوسالانه این هنر با اهداف قرآنی و در مشهد با توجه به جایگاه معنوی به صورت مجزا برگزار شود که خوشبختانه دارای تقویم منظم بوده و با نظم خاصی تاکنون برگزار شده است.
مهدوی با بیان اینکه معیارهای داوری در فراخوان تشریح شده گفت: سطح بالای داوری طی این پنج دوره باعث رشد سطح این هنر قرآنی شده است.
وی با اشاره به حضور هنرمندان از 22 استان در جشنواره سال گذشته، اظهار کرد: استان های محروم به دلیل عدم حضور اساتید حضورشان کمرنگ تر است لذا برای جبران این نقیصه کلاس بورسیه با حضور اساتید برجسته در مشهد برگزار و هنرمندان مناطق محروم در این کلاس ها آموزش دیدند.
در ادامه مهدی سیم ریز، دبیر اجرایی ششمین دوسالانه تذهیب های قرآنی، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه هنر سنتی، دوسالانه جشنواره تذهیب های قرآنی است که در راستای احیاء مکاتب گذشته و حمایت از هنرمندان عرصه‌های هنر اسلامی برگزار می‌شود.
وی با اشاره به روند برگزاری موفق دوسالانه، تصریح کرد: بر اساس منشور رهبری که تأکید شده آستان قدس رضوی موثر بر فرهنگ کشور و جهان اسلام باشد، لذا برگزاری این جشنواره‌ها کمک موثری در راستای منویات رهبری دارد ضمن اینکه از سال 87 تاکنون این دوسالانه با حضور اساتید برجسته طی طریق کرده و امید است در ششمین دوره با قوت بیشتر از گذشته مسیر را ادامه دهد.
سیم ریز، مهم‌ترین هدف برگزاری دوسالانه را مقابله با هجمه وارده از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس در خصوص دست اندازی به این هنر کهن برشمرد و اظهار کرد: این تهدیدها فرصتی را برای هنرمندان عرصه هنرهای سنتی فراهم کرده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هنر تذهیب در زمان کوتاه قابل ارائه نیست، لذا رسیدن 1933 اثر از 1360 هنرمند تذهیب کار رقم قابل توجهی است که در پنج جشنواره گذشته به دست ما رسیده است.
دبیرششمین دوسالانه تذهیب های قرآنی با اشاره به آغاز فراخوان جشنواره از تیرماه 97 ، بیان کرد: کارگاه‌های تخصصی و نشست‌های پژوهشی تابستان و پاییز 97 برگزار و مهلت ارسال آثار از 15 آبان تا 15 آذرماه است.
وی گفت: داوری این دوره از 22 تا 23 آذرماه بر اساس معیارهای داوری هر بخش انجام خواهد شد و نمایشگاه از 15 تا 17 دی در نگارخانه هنر رضوان برپا می شود.
انتهای پیام

captcha