تعطیلی اعیاد مذهبی مسلمانان آلمان در یک نگاه
کد خبر: 3740163
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷

تعطیلی اعیاد مذهبی مسلمانان آلمان در یک نگاه

گروه بین‌الملل - موضع دولت‌های ایالتی آلمان برای تعطیلی دانش‌آموزان و دانشجویان مسلمان در اعیاد اسلامی یکسان نیست و در حال حاضر، دولت‌های ایالتی مسئول تعطیلات مذهبی در این کشور هستند.

به گزارش ایکنا؛ عید قربان نزدیک است و مسلمانان در بسیاری از کشورهای جهان این روز را جشن می‌گیرند، این در حالی است که تعطیلات مذهبی مسلمانان هنوز در آلمان رسمی نشده است و قوانین مربوط به تعطیلات اسلامی از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است.

رایزنی فرهنگی ایران در آلمان به نقل از سایت «اسلامیک» با اعلام این مطلب آورده است: موضع دولت‌های ایالتی برای تعطیلی دانش‌آموزان و دانشجویان مسلمان در اعیاد اسلامی یکسان نیست. در حال حاضر، دولت‌های ایالتی مسئول تعطیلات مذهبی در آلمان هستند. بنابراین، قوانین مربوط به تعطیلات اسلامی از ایالتی به ایالت دیگر، متفاوت است. این در حالی است که در بیشتر ایالت‌های فدرال، والدین با هر گرایش دینی می‌توانند برای حضور فرزندانشان در مراسم خاص مذهبی، از مسئولان مدرسه بخواهند که آنها را تعطیل کنند. البته غیبت دانش‌آموزان تنها در اولین روز از جشن‌ها و مراسم مذهبی امکان‌پذیر است. همچنین درخواست والدین باید به صورت کتبی برای معلم کلاس یا کارکنان مدرسه ارسال شود.

به طور کلی،‌ از میان شانزده ایالت فدرال، تنها در ۱۰ ایالت، درخواست معافیت دانش‌آموزان از شرکت در کلاس درس، برای حضور در مراسم عید قربان و یا مراسم ماه رمضان پذیرفته می‌شود. در ایالت‌های اشلسویگ-هولشتاین، نیدرزاکسن، براندنبورگ، زاکسن، زاکسن-آنهالت، نوردراین-وستفالن، راینلاند فالتس، زارلاند، بادن-وورتمبرگ و بایرن این امکان برای دانش‌آموزان وجود دارد.

این بدان معنی است که به عنوان مثال در این ۱۰ ایالت،‌ در صورت درخواست والدین، دانش‌آموزان مسلمان می‌توانند، در اولین روز عید قربان، از مشارکت در کلاس درس و دیگر رویدادهای مدرسه معاف شوند. در برمن، هامبورگ و برلین نیز، تعطیلات اسلامی با تعطیلات مسیحی معادل شده است. در برلین و برمن، دانش‌آموزان مسلمان از هر مدرسه و با هر نوع برنامه آموزشی در اولین روز اعیاد و مراسم مذهبی، از حضور در کلاس درس معاف هستند و برای غیبت نیاز به درخواست والدین خود ندارند.

در هامبورگ نیز کافی است دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان آموزشی مدرسه را در جریان غیبت خود برای شرکت در مراسم مذهبی بگذارند. در هسن، مقررات شبیه به سایر ایالات فدرال است و والدین باید به موقع درخواست خود را برای حضور دانش‌آموزان در مراسم مذهبی، برای مسئولان مدرسه ارسال کنند. با این حال، دانش‌آموزانی که به سن ۱۴ سالگی رسیده‌اند از ارائه درخواست کتبی معاف هستند.

در تورینگن و مِکْلِنبورگ-فورپومِن هیچ مقرراتی برای این کار وجود ندارد. به همین دلیل، مسئولان مدارس می‌توانند در موارد خاص درباره غیبت دانش‌آموزان مسلمان برای شرکت در مراسم مذهبی تصمیم‌گیری کنند.

به زودی مسلمانان در سراسر جهان، عید قربان را جشن می‌گیرند. جشنواره عید قربان در آلمان چهار روز طول می‌کشد. این در حالی است که در ایالت‌های نوردراین وستفالن، بادن وورتمبرگ و برلین، دانش‌آموزان هنوز در تعطیلات تابستان هستند، بنابراین نگرانی برای حضور در این مراسم ندارند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha