مصائب حجاج پاکستانی در ایام حج
کد خبر: 3740263
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶
قاری عبدالرحمن در مصاحبه با ایکنا اظهار کرد؛

مصائب حجاج پاکستانی در ایام حج

گروه بین الملل _ قاری عبدالرحمن با اشاره به اینکه حج، تنها یک عبادت شخصی نیست، گفت: حج آثار و برکات فردی و اجتماعی دارد اما متاسفانه در پاکستان کمتر به این موضوع توجه می‌شود، به همین دلیل پاکستان هیچ نماینده شرعی حج در عربستان ندارد و این یکی از مشکلات حجاج ما است.

«قاری عبدالرحمن» امام جماعت، اندیشمند اهل سنت و رئیس آژانس و کاروان پاکستان در گفت‌وگو با ایکنا درباره جایگاه حج در اسلام گفت: حج در دین مبین اسلام از جایگاه بسیار ویژه­ای برخوردار است.

وی افزود: در احادیث و قرآن تاکید فراوانی شده است که دین اسلام بر ۵ پایه استوار است که یکی از آن‌ها به جا آوردن حج خانه خداست و به ھمین دلیل نیز مسلمانان پاکستان علاقمند به حج هستند.

این اندیشمند پاکستانی اظهار کرد: طبق برنامه و تفاهم‌نامه بین پاکستان و عربستان همه سال از کشور ما 180 هزار حاجی عازم عربستان می‌شوند.

وی در خصوص روش‌های معرفی جایگاه حج به نسل‌های آینده تأکید کرد: باید برای معرفی و جایگاہ حج برای نسل آینده ما باید در متون درسی حج را بیشتر معرفی کنیم ولی متاسفانه در این مورد غفلت شده است.

عدم وجود نماینده شرعی حج در عربستان

قاری عبدالرحمن، حج را فرصتی برای تمرین بریدن از خلق و حرکت به سوی حق دانست و اظهار کرد: حج فقط رفتن به سعی و صفا و منا نیست، بلکه آثار و برکات فردی و اجتماعی دارد اما متاسفانه در پاکستان به این موضوع کمتر توجه می‌شود، به همین دلیل پاکستان هیچ نماینده شرعی حج در عربستان ندارد تا حجاج را درست راهنمایی کند و وزارت امور مذهبی نیز تنها برای اعزام حجاج مسؤولیت دارد نه بیشتر.

مشکلات حجاج پاکستانی در مراسم حج

ایام حج؛ بهترین فرصت برای بیداری و وحدت مسلمین

وی با اشاره به آثار و برکات اجتماعی حج اظهار داشت: زائران حج بیت الله الحرام در این ایام باید در جهت وحدت و بیداری استفادہ کنند اما این موضوع بخاطر شیوه دست اندرکاران حج در عربستان مغفول می‌ماند.

قاری عبدالرحمن در ادامه گفت: حتی غیر مسلمانان نیز در پاکستان این موضوع را دریافتند که ما نتوانسته‌ایم استفاده‌ درستی از حج کنیم در حالیکه حج بهترین فرصت را برای ما مهیا می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که پاکستانی‌ها چقدر از حج رضایت دارند،  گفت: متأسفانه امور حج آنچنان که باید، درست تنظیم و انجام نمی‌شود به این دلیل که مسؤولین این امر، این کار بزرگ و مقدس را باور ندارند.

مشکلات حجاج پاکستانی در مراسم حج

مراسم استقبال از حجاج/ سوغات حجاج

امام جمعه پاکستان درباره رسوم و مراسم حج در پاکستان اظهار کرد: افرادی که حج و عمره به جای می‌آورند مهمانان خداوند هستند، اگر درخواستی کنند خداوند به آنها عطا می‌کند، اگر دعا کنند اجابت می‌شود؛ بنابراین در استقبال از حجاج، دوستان، اهل محل و آشنایان حاجی با دسته گل و شرینی به خانه او می‌روند. در مقابل حجاج نیز برای تبرک علاوه بر پذیرایی و دادن ولیمه و آب زمزم و تسبیح و خرما از آنان استقبال می‌کنند.

مشکلات حجاج پاکستانی در مراسم حج

انتهای پیام

captcha