دستورالعمل‌های وزارت بهداشت برای قربانی دام
کد خبر: 3740270
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲

دستورالعمل‌های وزارت بهداشت برای قربانی دام

گروه سلامت ــ رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت گفت: با رعایت نکات بهداشتی در سنت حسنه قربانی کردن دام در عید قربان از بسیاری از بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان جلوگیری می‌شود.

دستورالعمل‌های وزارت بهداشت برای قربانی دامبه گزارش ایکنا، حسین عرفانی، رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت گفت: با رعایت نکات بهداشتی در سنت حسنه قربانی کردن دام در عید قربان از بسیاری از بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان جلوگیری می‌شود.
وی افزود: سنت حسنه قربانی کردن دام در اقصی نقاط کشور مصادف با ایام تشریق (دهم ذی الحجه) انجام می‌شود، اما همان‌قدر که این کار ثواب دارد، حفظ سلامت هم از واجبات محسوب می‌شود.

عرفانی ادامه داد: هنگام تماس با دام در تمام مراحل اعم از ذبح، پوست کنی، قطعه بندی گوشت دام و سایر موارد باید نکات بهداشتی لازم شامل پوشیدن روپوش و دستکش، ماسک، عینک مخصوص، پیش بند و چکمه را رعایت کنیم.

این مدیر وزارت بهداشت بیان کرد: هرگونه تماس با دام در صورت آلودگی دام، پتانسیل انتقال بیماری را افزایش می‌دهد، بنابراین حتماً دام‌ها مانند بز، گوسفند، گاو و شتر باید از مراکزی تهیه شوند که مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور باشند و کارشناس دامپزشکی بر آن نظارت داشته باشد.

وی با بیان اینکه کشتارگاه‌ها بهترین محل برای ذبح قربانی بوده و مورد تایید سازمان دامپزشکی نیز هستند، افزود: از قصابی‌های محل که مورد تایید سازمان دامپزشکی هستند نیز می‌توانیم برای قطعه بندی و توزیع دام استفاده کنیم تا کمترین تماس را با دام داشته باشیم.

عرفانی در ادامه تصریح کرد: در دفع فضولات دام باید دقت لازم صورت گیرد. همچنین در کشتارگاه، لاشه دام باید حداقل 24 ساعت در سالن سرد نگهداری شود تا در اثر جمود نفسی و تغییر اسیدیته نسوج دامی، تب کریمه کنگو از بین برود.

رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان ادامه داد: پس از ذبح در منزل نیز لاشه باید 24 ساعت در شرایط درجه صفر تا 4 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

وی با تاکید بر اینکه همگان باید از خوردن جگر قرمز به صورت خام یا نیم پز پرهیز کنند، گفت: مواد پروتئینی مانند گوشت و جگر باید به صورت پخته مصرف شوند.

رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان معاونت بهداشت در پایان اظهار کرد: راه دیگر برای افرادی که به این شرایط دسترسی ندارند، این است که به نیت قربانی مبلغ آن را به مراکز خیریه از جمله پرورشگاه‌ها بدهند تا مبلغ آن صرف امور خیریه شود. همچنین از نظر شرعی این اقدام مورد تایید مراجع عظام نیز هست.
انتهای پیام
captcha