نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده پایه اقتصاد دانش بنیان است
کد خبر: 3740285
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴
ستاری:

نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده پایه اقتصاد دانش بنیان است

گروه اجتماعی _ معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور گفت: پایه اقتصاد دانش‌بنیان نیروی انسانی جوان، تحصیل کرده و با اعتماد به نفس بالا است که پایه اقتصاد جدید بر این اساس، شکل گرفته است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری به نقل از ایسنا ، سورنا ستاری 29 مردادماه در سفر به شهرکرد در شورای اداری استان، اظهار کرد: ما با یک فرهنگ خیلی غلط در جامعه زندگی می‌کنیم کشوری که پایه‌های اقتصادی آن بر اساس منابع زیرزمینی است نمی‌تواند قدرت و پایه اقتصادی شود. 
وی افزود: اقتصاد پویا در دنیا بر پایه منابع زیرزمینی بالا نیامده است و کسی کارآفرین نخواهد شد، آنچه پایه رشد اقتصاد را به همراه دارد کارآفرینی است. 
ستاری ادامه داد: هیچ اقتصادی که پول آن منابع زیرزمینی است نمی‌تواند اقتصادی باشد که شغل را از درون بسازد و کارآفرینی را ترویج کند، بلکه با کارآفرینی مبارزه و بخش خصوصی را نابود می‌کند. 
وی گفت: مهم نیست چقدر نفت خام به فروش می‌رسد مهم این است که چه دانشی صرف آن می‌شود، زیرا دانش منجر به ارزش افزوده می‌شود. 
ستاری بیان کرد: آنچه به عنوان اقتصاد دانش بنیان بحث می‌شود در صنعت جدید دودکش معنا ندارد، از سفر گذشته‌ام به چهارمحال و بختیاری تا امروزه در استان اتفاقات خوبی رخ داده و آنچه موجب رشد استان می‌شود اقتصاد دانش بنیان محیط است نه پول. 
وی اضافه کرد: اقتصاد نفتی می‌آموزد که همه چیز با پول درست می‌شود هر نوع مدیریت غلط را می‌توان با پول درست کرد، بنابراین نوع نگاه به فناوری و تکنولوژی یادگرفتنی است که لازمه آن داشتن جوهر و دانش اولیه است. 
معاون علمی‌ و فناوری رئیس‌جمهور گفت: پایه اقتصاد دانش‌بنیان نیروی انسانی جوان، تحصیل کرده و با اعتماد به نفس بالا است که پایه اقتصاد جدید بر این اساس، شکل گرفته است. 
وی افزود: در صورتی که فرزندان شما بخواهند در استان ماندگار شوند باید محیط کسب و کار توسعه یابد و نوع زندگی تغییر کند، این کارها با اعتبار دولت شکل نمی‌گیرد و نیازمند کارآفرین است، بنابراین برای ایجاد اشتغال از جیب خود هزینه کردن، پایه رشد اقتصادی است. 
ستاری اضافه کرد: رشد اقتصادی از دل سیاسیونی که پول شما را هزینه می‌کنند بیرون نمی‌آید بلکه از دل کارآفرینی که پول خود را برای اشتغال خرج کند بیرون می‌آید که لازم است محیط کسب و کار در استان جاری شود تا کارآفرینی یک اصل و افتخار باشد. 
وی گفت: استخدام فرزندان کشور در سیستم دولتی نابودی آن‌ها را در پی دارد، زیرا نوآوری آن‌ها به واسطه حقوقی که ماهانه دریافت می‌کنند از دست خواهد رفت و این افراد به سراغ کارآفرینی نخواهند رفت. 
ستاری بیان کرد: دانشگاه‌هایی که صد در درصد اعتبارات آن‌ها، از دولت تامین می‌شود هیچ‌گاه برای جامعه نیرو تربیت نمی‌کنند بنابراین باید قسمتی از اعتبارات دانشگاه‌ها از طریق فروش محصولات شرکت دانش‌بنیان و از محل استارتاپ‌ها تامین شود و لازم است مکانیزمی برای این حرکت وجود داشته باشد. 
وی خاطرنشان کرد: برای قرار گرفتن زنجیره علم تا ثروت در کنار یکدیگر باید بخش‌هایی که موجود نیست را ایجاد کرد به گونه‌ای که باید زیرساخت‌ها را درست کرد تا این کارها به نتیجه برسد. 
معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور اظهار کرد: استارتاپ‌های موفق از تسهیلات کم‌بهره استفاده نکردند بلکه از یک محیط، نهایت استفاده را کردند، بنابراین لازم است شتاب‌دهنده‌های محل را مجانی کرد تا بتوان پولی که جذب می‌شود بر روی ایده صرف شود. 
وی افزود: لازم است ساختمان‌های دولتی در اختیار کارآفرینان قرار داده شود تا فرزندان چهارمحال و بختیاری در استان ماندگار شوند بنابراین باید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری صورت گیرد، همچنین باید شتاب‌دهنده‌های کسب و کار در استان توسعه یابند. 
ستاری گفت: یکی از اولویت‌های امسال ما، توسعه استارتاپ در حوزه‌های بهداشت و درمان و توزیع غذا است. 
وی با اشاره به اینکه آمادگی در خصوص حمایت از پارک‌ علم و فناوری استان وجود دارد، بیان کرد: اعتبارات معاونت علمی و فناوری مربوط به توسعه فناوری در کشور است، همچنین اگر ساختمانی وجود داشته باشد که نیازمند بازسازی است این آمادگی وجود دارد تا کمک لازم در این زمینه انجام شود. 
معاون علمی ‌و فناوری رئیس‌جمهور ادامه داد: بازسازی، طبیعتِ بخش خصوصی است زیرا با اعتبار دولت، نمی‌توان تکنولوژی ایجاد کرد، تنها می‌توان زیرساخت‌ها را ایجاد کرد. 
وی با اشاره به اینکه طرح پرتودهی گاما یک اتفاق بزرگ توسط بخش خصوصی بوده که در این استان رخ داده است، گفت: کارآفرینی که از جیب خود برای توسعه تکنولوژی هزینه می‌کند در ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس نقش دارد، زیرا اگر دولت در این زمینه ورود پیدا می‌کرد موجب پیشرفت منطقه و ایجاد اشتغال نمی‌شد. 
ستاری بیان کرد: پارک علم و فناوری باید تقویت شود مهم‌تر از فضای فیزیکی پارک، تفکر پارک در استان است که باید شکل گیرد و محیط آن اصلاح شود تا بتوان به فرزندان خود افتخار کرد، وگرنه فیزیک در اقتصاد دانش بنیان معنایی ندارد. 
وی اظهار کرد: امروزه بزرگ‌ترین شرکت‌ها مربوط به فولاد و پتروشیمی نیستند بلکه مربو ط به شرکت‌های دانش بنیان و استارپ‌ها و مهمتر از آن‌ها کسب و کار در محیط دانش‌بنیان است، به گونه‌ای که میزان فروش شرکت‌های دانش بنیان در کشور به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. 
ستاری گفت: استارتاپ‌هایی که در حوزه پارک علم و فناوری است باید تقویت و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری انجام شود زیرا بسیار با اهمیت و سود ده هستند، بنابراین به جای اینکه دولت در این زمینه سرمایه‌گذاری کند باید افراد به جای کار بر روی دلار بر روی فرزندان خود سرمایه گذاری کنند. 
وی اضافه کرد: یکی از بهترین استارتاپ‌ها، حوزه آی تی است زیرا با ۴۷ میلیون کاربر اینترنت بیش از ۵۰ درصد یوزرهای خاورمیانه در اختیار ایران قرار دارد و باید در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام شود. 
معاون علمی‌ و فناوری رئیس‌جمهور بر ضرورت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استان، توسعه مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و ایجاد شبکه سرویس‌دهی آزمایشگاهی به جای توسعه فضای فیزیکی آزمایشگاه‌ها تاکید کرد. 
وی گفت: اقتصاد دانش‌بنیان چیزی جز چهارمحال و بختیاری، مسئولان و مردم استان نیست که بایستی محیط کسب و کار برای فعالیت اصلاح شود. 
ستاری با بیان اینکه دوره صنعت و دودکش گذشته است، خاطرنشان کرد: فکر نکنید از محیط زیست بزنید اشتغال ایجاد شده و با نابودی آن ارزش افزوده درست می‌شود، بلکه صنعت دانش بنیان، محیط زیست را حفظ می‌کند و به واسطه آن ارزش افزوده بدست می‌آید. 
captcha