همچنان برای تولید اثر موسیقی مذهبی باید وقت و نیروی زیادی صرف متقاعد ساختن مسئولان کرد
کد خبر: 3740378
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
خانچی:

همچنان برای تولید اثر موسیقی مذهبی باید وقت و نیروی زیادی صرف متقاعد ساختن مسئولان کرد

گروه هنر ــ جای تعجب است که با وجود پرسابقه بودن امثال من در عرصه موسیقی دینی و ارزشی اما همچنان باید مراجع سیاستگذار و سرمایه‌گذار در عرصه فرهنگ و هنر را برای صدور مجوز و اختصاص بودجه تولید، با صرف وقت و نیروی زیادی توجیه و متقاعد ساخت.

حسن خانچی؛ خواننده سرود و نغمات مذهبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: متأسفانه مناسبت‌های دینی و مذهبی یکی پس از دیگری از پی هم می‌آیند و در چنین اوضاع و احوالی کمتر کسی در عرصه فرهنگ و هنر و به ویژه عرصه موسیقی و آوا به دنبال آن است تا به فکر تولید و عرضه اثر و یا آثاری درخور آنها باشد.

وی ادامه داد: این در شرایطی است که بسیاری از کشورهای اسلامی گوی سبقت را در پرداختن به این مضامین در قالب سرود و تولید آثار موسیقی از ما ربوده‌اند اما ما در مقابل به واسطه آنچه می‌توان نام آن را رخوت و سستی گذاشت به راحتی از کنار این مناسبت‌های سرنوشت‌ساز برای امت اسلام می‌گذریم.

خواننده آلبوم موسیقی«اربعین» تصریح کرد: در آستانه اعیاد قربان و غدیرخم هستیم اما به جرئت می‌توانم بگویم که چند سالی است اثری در خور این مناسبت‌ها سروده و تولید نشده است، محرم و صفر هم که جای خود دارد و تازه همزمان با حلول این دو ماه عزیز است که تازه به فکر می‌افتیم که باید به دنبال اثرگذاری باشیم.

خانچی افزود: با رجوعی اجمالی به تقویم به راحتی می‌توان این نتیجه را گرفت که ما در طول سال مناسبت دینی و مذهبی و تاریخی به وفور داریم که حتی با برنامه‌گذاری هدفمند می‌توان به پاسداشت نیکو و درخور آنها پرداخت، اما معمولاً چنین اتفاقی نمی‌افتد و سر آخر اینکه ما بعضی مواقع مجبور به انجام سلسله اقدامات شتابزده و سطحی درعرصه موسیقی مذهبی می‌شویم.

خواننده آلبوم موسیقی «عبرات» گفت: اینکه در شرایط فعلی بسیاری از سازمان و نهادهای متولی عرصه فرهنگ و هنر کسری بودجه و فقدان نقدینگی لازم را توجیهی برای عدم مشارکتشان در تولید آثار فاخر ابراز می‌کنند برای من قابل پذیرش نیست چرا که این در شرایطی است که هزینه زیادی در این عرصه صرف تولید و عرضه کارهای سطحی و زودگذر می‌شود و گویا با این شرط که باید کمیت آثار بالا رفته و چشمگیر باشد، کسی به فکر عمق‌بخشی و اعتبار به تولیدات فرهنگی و هنری به ویژه در عرصه موسیقی نیست و لذا اثری ماندگار و جریان‌ساز تولید نمی‌شود.

خانچی با اشاره به اینکه سال‌هاست در عرصه موسیقی مذهبی مشغول فعالیت است و به نوعی نسل او به عنوان فعالان عرصه موسیقی مذهبی امتحان خود را پس داده‌اند، تأکید کرد: جای تعجب است که با توجه به این سابقه همچنان امثال من وقتی برای تقاضای تولید اثر به هر یک از این مراجع سیاستگذار و سرمایه‌گذار مراجعه می‌کنیم همچنان باید وقت و نیروی زیادی را صرف توجیه و متقاعد کردن آنها بکنیم و این اطمینان را به آنها بدهیم که کار در راستای تولیدات دینی و ارزشی است.

وی در پایان گفت: به نظر من باید این رویه اصلاح شود؛ سرمایه‌گذاری هدفمندی بر روی کار و تولیدات فرهنگی و هنری تأثیرگذار و فاخر صورت گیرد تا خلأها و منافذ  موجود در این عرصه تأمین و ترمیم شود، تنها در چنین صورتی است که می‌توان مدعی رویارویی و هماوردی با هجمه فرهنگی غرب بود.

انتهای پیام  

   

captcha