کمک از قرآن برای حفظ آیاتش/ تربیت بیش از 500 حافظ در اجزای مختلف
کد خبر: 3740496
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
حافظ کل قرآن ارومیه‌ای می‌گوید:

کمک از قرآن برای حفظ آیاتش/ تربیت بیش از 500 حافظ در اجزای مختلف

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیرعامل مؤسسه حفظ قرآن آذربایجان غربی به لحظاتی که حفظ قرآن را آغاز کرده بود اشاره کرد و گفت: با وجود سختی‌ها و حتی زمان‌هایی که از طی مسیر ناامید می‌شدم، اما از خود قرآن برای ادامه راه کمک می‌گرفتم.

رد نشود////آموزه‌های قرآن و معصومین(ع) ملاک  ما برای هم‌مسیر شدن با قرآن باشد/ قرآنی بودن ملاک انتخاب همسرخدیجه مولایی، سال 1363 در شهر ارومیه در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. او در دبیرستان در رشته علوم تجربی تحصیل می‌کرد و همزمان به حفظ قرآن بسیار علاقه‌مند بود و از دیدن حافظان قرآن در تلویزیون و یا خواندن مصاحبه این افراد در نشریه و مجلات به وجد می‌آمد. لذا از سال 1380 که در مقطع دوم دبیرستان بود با تشویق‌های مکرر پدرش در مسجد محل زندگی‌اش شروع به حفظ قرآن کرد و یک سال‌ونیم بعد موفق به حفظ کل قرآن کریم شد.

وی تا دریافت مدرک کارشناسی رشته شیمی پیش رفت، اما به دلیل علاقه زیادی که به قرآن داشت از سال 91 تغییر رشته داد و مشغول به تحصیل در رشته الهیات شد و تا مقطع کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث پیش رفت.

این فعال قرآنی از سال 95 مسئول مرکز آموزش مجازی قرآن استان آذربایجان غربی شد و امکان آموزش حفظ قرآن در سطح استان را به صورت تلفنی برای افرادی که در شهرستان‌های محروم و دور از مرکز استان بودند، فراهم کرد تا به صورت مجازی حافظ قرآن شوند. برنامه دادن و تحویل حفظ متقاضیان از جمله کارهایی است که در این مرکز برای حفظ غیر حضوری انجام می‌شود.

این حافظ کل قرآن با قرائت مصرع شعری از حافظ(هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم) در رابطه با زندگی شخصی‌اش در گفت‌و‌گو با  ایکنا؛ بیان کرد: صبر، آرامش و حسنات دیگر تمام لطف‌هایی است که خداوند به برکت قرآن شامل حال بنده کرده و تمام چیزهایی که با پول نمی‌شد کسب کرد را در این راه با کمک قرآن به دست‌ آوردم. طبق فرمایش حضرت رسول اکرم(ص) در این باره که می‌‌فرماید: قرآن، بالاترین فضلی است که خداوند به بنده‌اش عطا می‌کند، این فضل به بنده عطا شد که خدا را شاکرم.

وی ادامه داد: در ابتدا فکر می‌کردم، نمی‌توانم از پس این قضیه بربیایم، اما زمانی که وارد این کار شدم، دیدم که حفظ کل قرآن آنقدر هم کار سختی نیست و فقط نیاز به همت و پشتکار دارد که با توکل و کمی تلاش می‌توانم به هدفم برسم.

قرآنی بودن یکی از ملاک‌های انتخاب همسر

مولایی در رابطه با وضعیت تأهل‌اش پاسخ داد: همسرم نیز در یک موسسه قرآنی کار می‌کند و حافظ چهار جزء قرآن است. درواقع ملاکم برای ازدواج، قرآنی بودن طرف مقابلم بود تا در این مسیر ملامتم نکند و مشوقم در عرصه قرآن باشد. در این زندگی، صاحب یک پسر شش‌ساله نیز شدم. اما هنوز به حفظ قرآن علاقه‌ای نشان نداده است، لذا سعی می‌کنم در حد روخوانی و روانخوانی او را فقط با قرآن آشنا کنم تا زمانی که بزرگتر شود و خودش این راه را انتخاب کند.

این حافظ قرآن ادامه داد: حفظ قرآن نه‌تنها بر روی من، بلکه بر روی همه دوستانم که در زمان حفظ با من همراه بودند نیز اثر گذاشت که کمترین تأثیرش این است که همه دوستانم حداقل جزء سی را حفظ هستند.

مولایی در رابطه با حضورش در مسابقات تصریح کرد: در مسابقات قرآن نیز شرکت و رتبه‌هایی را کسب کردم. به طور مثال سال 76 در مسابقات دانشجویی حفظ کل وزارت علوم رتبه دوم در مسابقات استانی سازمان بسیج دانشجویی و سازمان اوقاف و امور خیریه رتبه اول و دوم و در مسابقات منطقه‌ای اداره اوقاف و امور خیریه رتبه سوم و در نهایت در سال 84 در مسابقات وزارت کار رتبه پنجم را کسب کردم.

مدیرعامل مرکز تخصصی حفظ قرآن ارومیه در رابطه با علاقه‌اش نسبت به آیات و سوره‌های قرآن اظهار کرد: زمانی دلم از مشکلات و سختی کار می‌گیرد، ترجیح می‌دهم سوره مبارکه «اسراء» را قرائت کنم، زیراکه با خدا بودن پیامبر(ص) در این سوره بیشتر متجلی شده است و جریان معراج پیامبر(ص) نهایت خلوت بنده با خداست که سبب آرامش و قوت قلبم می‌شود.

وی به افرادی که هنوز به سمت قرآن نیامده‌اند، توصیه کرد: ملاک ما برای هم‌مسیر شدن با قرآن باید آموزه‌های قرآن و معصومین(ع) باشد، اما متأسفانه گاهی اوقات تنها افرادی که قرآنی هستند، ملاک شناخت قرآن قرار می‌دهیم و همین امر سبب خارج شدنمان از این مسیر می‌شود. البته عمل به آموزه‌های قرآنی، مسلماً سخت است، اما با توکل به ائمه(ع) می‌توانیم در این راه موفق شویم.

خداوند در این راه ما را انتخاب می‌کند

مولایی یک خاطره آموزنده از زمان حفظ‌‌ قرآن تعریف کرد و گفت: در ابتدای کارم چند جزء که حفظ کردم، سختی کار سبب ناامید شدنم شده بود. روزی در خلوت خودم برای اینکه این راه را ادامه بدهم یا نه، از قرآن کمک گرفتم و صفحه‌‌ای را باز کردم که آیه شریفه 13 سوره مبارکه «طه» که خطاب به حضرت موسی(ع) زمانی که به سمت کوه نور می‌رفت، در جوابم آمد. این آیه بسیار برای ادامه راه کمکم کرد و هرجا که کم‌می‌آوردم با خودم می‌گفتم باید این راه را ادامه بدهم زیراکه خداوند انتخابم کرده است و تلاشم را بیشتر می‌کردم، اکنون نیز هرکس را در این راه خسته می‌بینم با کمک این آیه به ادامه راه تشویقش می‌کنم.

وی در رابطه با چگونگی آغاز فعالیتش در مؤسسه بیان کرد: چندی بعد از حفظم به عنوان مربی و داور حفظ در سطح شهر و استان آذربایجان غربی فعالیت کردم. حدود 10-12 سال از حفظم می‌گذشت که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان مدیر موسسه انتخاب شدم و اکنون سه سال است مؤسسه تخصصی حفظ الحافظون را با مجوز رسمی از اداره اوقاف و امور خیریه از سال 94 در این استان دورافتاده و محروم با کمک 28 مربی مجرب و دلسوز راه‌اندازی کرده‌ایم و طرح تربیت حافظان سازمان اوقاف و امورخیریه را در آن اجرا می‌کنیم.

مولایی افزود: بیش از 500 حافظ دو الی سه جزء، بیش از سی حافظ کل قرآن در این مؤسسه تربیت شده‌اند. همچنین افرادی در این مؤسسه حافظ کل شدند و الان به عنوان مربی در این مکان و شعب دیگرمان در حسینیه‌ها و مساجد اطراف فعالیت می‌کنند. در همه این مراکز حفظ را در کنار مفاهیم قرآن آموزش می‌دهیم، زیراکه هدف از حفظ آیات، درک معنا و مفاهیم قرآن است که با توجه به معنای آیات برنامه زندگی برای خودمان بچینیم و هرگاه مشکلی برایمان پیش آمد برحسب مشکل پیش‌آمده به آن برنامه مشخص سری بزنیم و راه خلاصی از مشکل را پیدا و زندگی را قرآنی اداره کنیم.

بهترین سن قرآن‌آموزی

این مربی قرآن در رابطه با بهترین سن قرآن‌آموزی گفت: بهترین سن برای حفظ قرآن دوران 12 تا 13سالگی است که قرآن‌آموزان تا 17-18 سالگی حافظ کل شوند. بهتر است زمانی که فرزندانمان سن کمتری دارند، فقط در حد آشنایی با مکان‌های مذهبی و آیات قرآن روی بچه‌ها کار کنیم زیرا کودکانی که در سن 3- 4 سالگی قرآن می‌خوانند معنای آیات را متوجه نمی‌شوند و چون نمی‌دانند چه می‌خوانند، خیلی زود زده و خسته می‌شوند و بازتابی در زندگی و جامعه ندارند. همچنین بچه‌هایی که به اجبار خانواده و یا محیط مجبور به حفظ می‌شوند در سن‌های بالاتر ممکن است رفتارهای ناشایستی داشته باشند. قرآن‌آموزی پایانی ندارد و در هر سن و سالی که باشیم به شرط علاقه و همت امکان حفظ برای همگان وجود دارد در موسسه یک خانم مسنی را داشتیم که با همت، علاقه و با وجود اینکه نیمه نابینا و بی‌سواد نیز بود توانست شش جزء را حفظ کند.

وی ادامه داد: در این مرکز برای کودکان شش تا هشت سال به صورت شنیداری دوره قرآن‌آموزی را برگزار می‌کنیم و برای افراد بالای هشت سال ابتدا جزء سی و بعد حفظ جزء یک را داریم که در گروه‌های سنی خود تقسیم‌بندی و مشغول فعالیت هستند.

مولایی در رابطه با مشکلات موسسه تصریح کرد: کلاس‌های ما به صورت رایگان برگزار می‌شود و از آنجایی که موقوفات قرآنی در استان ما کم است، لذا برای انجام فعالیت‌های قرآنی مشکلاتی وجود دارد که کمک مسئولان را می‌طلبد. از مسئولان درخواست دارم به نیروهای قرآنی بها و ارزش دهند. درست است که کار ما اخروی است ولی نیاز به حمایت داریم تا بهتر کار کنیم.

یادآور می‌شود، مرکز تخصصی حفظ قرآن کریم در ارومیه، ابتدای بلوار نبوت، جنب مسجد حضرت نرجس خاتون(ع) واقع است.

انتهای پیام

captcha