زندگی دوباره به بیمار مبتلا به اختلال انعقاد خون در کردستان
کد خبر: 3741125
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲

زندگی دوباره به بیمار مبتلا به اختلال انعقاد خون در کردستان

گروه اجتماعی ـ مدیرکل انتقال خون کردستان از تأمین 184 واحد پلاسمای تازه منجمد با گروه خون AB مثبت برای بیمار مبتلا به اختلال کمیاب انعقاد خون(پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک) و نجات جان وی خبر داد.

اهدای خون جان بیمار مبتلا به اختلال انعقاد خون را نجات داد

محمدسعید کریمیان، مدیرکل انتقال خون کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، با بیان اینکه خون و فرآورده‌های تولیدی مراکز انتقال خون در مراحل درمان بسیاری از بیماری‌های خونی کاربرد دارد، اظهار کرد: فرآیند انتقال خون و فرآورده‌های آن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در درمان بیماری‌های اختلال انعقاد خون همچون بیماری انعقاد درون رگی منتشر، ترومبوسیتوپنی، هموفیلی و اختلالات عمرکد پلاکت نقش دارد.
وی بیماری پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک(TTP) را اختلال کمیاب انعقاد خون برشمرد و افزود: این بیماری همراه با ایجاد لخته‌های بسیار ریز در رگ‌های کوچک بدن همراه است و دلیل آن نبود یک آنزیم در پلاسمای خون بیمار است.
مدیرکل انتقال خون استان کردستان، درمان اصلی این بیماری را تبادل پلاسمای خون بیمار با پلاسمای اهدایی تازه منجمد به روش پلاسمافرزیس عنوان کرد و ادامه داد: پلاسما فرزیس می‌تواند علایم بالینی بیمار نظیر کاهش شدید پلاکت، کم خونی، اختلالات عصبی و نارسایی کلیوی ناشی از این بیماری را کاهش دهد.
وی به تشریح چگونگی درمان و ارائه خدمات انتقال خون به بیمار مبتلا به این اختلال انعقادی خون پرداخت و گفت: اداره سنجش و توزیع خون به مراکز درمانی توسط واحد بانک خون آزمایشگاه بیمارستان توحید از حضور این بیمار که بستری و تحت نظر فوق تخصص خون شناسی بود آگاه شد.
کریمیان با بیان اینکه گروه خون بیمار AB منفی بود یادآور شد: این گروه خون کمترین فراوانی را در جامعه دارند و تنها یک درصد افراد دارای این گروه خون هستند و بر همین اساس اهداکنندگان این گروه خون نیز کم تعداد اند.
وی بیان کرد: در تزریق پلاسما، گروه خون AB مثبت‌دهنده همگانی محسوب می‌شود و بر اساس استانداردهای تزریق خون تنها اجازه تزریق این گروه خون و گروه خون خود بیمار وجود دارد.
مدیرکل انتقال خون کردستان، به شاخص اهدای خون کشور نیز اشاره کرد و گفت: از هر 1000 نفر اهداکننده 27 نفر اهداکننده خون‌اند و بر این مبنا از هر 27 نفر اهداکننده خون نیز تنها 2 نفر دارای گروه خون AB هستند و جمع آوری 184 واحد پلاسما با این گروه خون کاری دشوار و نیازمند برنامه ریزی و کار تیمی چندین مرکز انتقال خون بود.
وی مشارکت و همراهی مراکز انتقال خون غرب کشور جهت تأمین پلاسمای مورد نیاز این بیمار کردستانی را پر اهمیت و ارزشمند توصیف کرد و افزود: 25 واحد پلاسما از انتقال خون کرمانشاه، 47 واحد از ایلام و 41 واحد نیز از همدان دریافت شد و انتقال خون کردستان نیز 71 واحد ذخیره پلاسمای خود را جهت نجات جان این بیمار به مرکز درمانی ارسال کرد.
مدیرکل انتقال خون کردستان حال عمومی بیمار را مساعد گزارش کرد و از ترخیص او از بیمارستان و حضور در مراکز درمانی فوق تخصصی جهت دریافت درمان‌های تکمیلی خبر داد.
وی با تأکید بر اینکه خون و فرآورده‌های آن هیچ جایگزین قطعی در علوم پزشکی ندارد، یادآور شد: نجات بخشی انتقال خون بر هیچکس پوشیده نیست و بدیهی است که انتقال خون بدون همراهی و همدلی جامعه اهداکنندگان خون امکان ایفای نقش ندارد.
انتهای پیام

captcha