سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی افتتاح شد/ رونمایی از اثر فاخر علوی
کد خبر: 3741188
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰

سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی افتتاح شد/ رونمایی از اثر فاخر علوی

گروه جامعه ــ سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع دستی امروز سوم شهریور‌ماه، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع دستی از امروز سوم شهریور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کار خود را آغاز کرد و به مدت یک هفته از ساعت 10 تا 18 پذیرای بازدیدکنندگان است.

این نمایشگاه با حضور مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی و معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان افتتاح شد.

مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: سی امین نمایشگاه ملی صنایع دستی نسبت به سال گذشته به لحاظ کمی و کیفی ارتقای قابل ملاحظه‌ای داشته است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۸۱ میلیون دلار دلار از مبادی گمرکی و بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار به صورت چمدانی از حوزه صنایع‌دستی به ارزآوری کشور کمک شده است، گفت: جا دارد که این رقم تا ۲ میلیارد دلار افزایش یابد.

مونسان با بیان اینکه دولت حمایت‌های کافی در زمینه صنایع دستی داشته است و در این زمینه اتفاقات خوبی رخ داده، اظهار کرد: رشته فراموش شده‌ای در صنایع دستی نداریم و صرفاً باید در بخش بازاریابی و فروش به فعالیت بیشتر بپردازیم؛ بدین منظور به اجرای طرح تجاری‌سازی صنایع دستی ورود پیدا کردیم و مباحثی همچون برندسازی، بسته‌بندی و طراحی مبتنی بر سلیقه را دنبال می‌کنیم.

سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی افتتاح شد/ رونمایی از اثر فاخر علوی

مونسان با بیان اینکه طی فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری ۳۲ میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشته‌ایم که با رشد ۶۶ درصدی مواجه بوده است، گفت: در بخش تبصره ۱۸ قانون بودجه سال جاری، ۸۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار فعالان عرصه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی به منظور کارآفرینی قرار گرفت که حاصل کار تفاهم‌نامه سه جانبه بین سازمان میراث فرهنگی، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی بود.
وی اظهار امیدواری کرد رشد صادرات کشور تا مرز دو میلیارد دلار برود و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها یک میلیارد دلار به صادرات چمدانی اختصاص دارد که تا افق ۱۴۰۴ منوط به افزایش گردشگران خارجی امکان تحقق دارد. یک میلیارد دلار نیز به توسعه بازار اقتصادی تعلق دارد که دست یافتنی‌تر است و امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم محقق شود.

رونمایی از کاشی هفت‌رنگ پوستر نمایشگاه و پارچه قملکار با موضوع فضائل علوی از جمله بخش‌های مراسم افتتاحیه نمایشگاه ملی صنایع دستی بود.

سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی افتتاح شد/ رونمایی از اثر فاخر علوی

در این مراسم از اثر فاخر علوی با عنوان سرالاسرار  که ارائه کننده و ایده‌پرداز آن مرکز آفرینش‌های هنری طهور بوده است و با تکنیک تلفیق خطوط ثلث، نستعلیق و کوفی بنایی با قلم‌کاری و نگارگری ایحاد شده است، رونمایی به عمل آمد.

تابلوی سرالاسرار بر مبنای روایات فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام از لسان مبارک علوی است که در آستانه عید غدیر خم رونمایی شد. قلمکاری این اثر بر عهده استاد مرتضی جعفری و نگارگری آن بر عهده استاد مهدی نوری و محل اجرا اصفهان بوده است.

یادآوری می‌شود، سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع دستی که ارائه دهنده هنرهای متعددی از جمله صنایع چوبی و خراطی، فیروزه‌کوبی، احجام فلزی، چاپ قلمکار، معرق چوب، گلیم‌بافی، خاتم‌سازی، قلم‌زنی، ترمه بافی یزد، سفال و سرامیک، میناکاری، زیورآلات سنتی و ... است تا نهم شهریور ماه، محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

گزارش تصویری نمایشگاه را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha