آشنایی با کانون مسجد «حاجی بابا» خوی
کد خبر: 3741316
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴

آشنایی با کانون مسجد «حاجی بابا» خوی

گروه فعالیت‌های قرآنی - مسجد حاجی بابا خوی، در ضلع شرقی بازار قدیمی این شهر قرار داشته و قدمت این مسجد به سال ۱۲۵۶ هجری قمری یعنی ۱۷۸ سال پیش برمی‌گردد که توسط علی‌اصغر حاجی بابا ساخته شده است، امروز کانون فرهنگی‌ - هنری این مسجد یکی از کانون‌های موفق استان در زمینه فعالیت‌های قرآنی به شمار می‌رود.

آشنایی با کانون مسجد «حاجی بابا» خوی

ابراهیم شاهد، مدیر کانون فرهنگی و هنری حاجی بابا خوی در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی بااشاره به اینکه این مسجد دو در دارد که به طرف بازار حاجی بابا باز می‌شود، بیان کرد: یکی از این درها را با کتیبه‌ای از آیات قرآن کریم آراسته‌اند که به صحن مسجد باز می‌شود و کاشی‌های لاجوردی آذین‌دهنده‌ی حاشیه‌های آن بوده و درب دوم طاق نمایی ساده دارد که رو به حیاط مسجد است.
وی افزود: در دوران انقلاب اسلامی، این مسجد یکی از سنگرهای مردم این شهر محسوب می‌شد و فعالیت های انقلابی در این مسجد ادامه داشت و سابقه دیرینه فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و مذهبی در مسجد حاجی بابای خوی زبانزد عام و خاص بوده است.
شاهد ادامه داد: متولد سال 1369 و فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی بوده و بیش از ده سال است که عمر خود را برای انجام امورات فرهنگی، هنری و ورزشی در مسجد حاج بابای خوی وقف کرده ام و از سال 1396 مجوز کانون فرهنگی و هنری مسجد از ستاد استانی اخذ کرده و از همان زمان ، فعالیت خود را با جدیت شروع کرده‌ام.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اقتضای زمان و لزوم توجه به نیازهای جوانان، برآن شدم که یک مجتمع دیجیتال فرهنگی همراه با اینترنت پاک در مسجد راه اندازی کنم و در ابتدای کار به همه نهادها و ارگان ها سر زدم ولی خبری از حمایت نشد و در نهایت با سرمایه شخصی بالغ بر 45 میلیون تومان و با رضایت امام جماعت مسجد حاج آقا فاضلی و حاج آقا هنرور کار را در مسجد شروع نمودم.
مدیر کانون فرهنگی و هنری حاجی بابا خوی تصریح کرد: محل ایجاد خانه دیجیتال در حسینیه مسجد بود چرا که نمیخواستیم به فضای کلی مسجد و حسینیه لطمه ای وارد شود و در نهایت نیز تلویزیونهای ال سی دی را در دیوارهای حسینیه نصب کرده و از آن جا که فضا تحت تاثیر خانه دیجیتال قرار نگیرد، جلو هر کدام نیز یک پرده نصب کردیم و محل قرار گیری کنسول ها نیز در کمد پایین هر تلویزیون قرار دارد.
وی باتاکید بر اینکه سعی کردیم با این کار فضای سنتی مسجد حفظ شود، اظهار کرد: با انجام این کار در عین حال یک فضای نو و سالم در مسجد برای استفاده بیشتر جوانان ایجاد نمودیم.
شاهد برگزاری مسابقات رایانه‌ای بمناسبت ماه مبارک رمضان همراه با افطاری برای نفرات شرکت کننده در مسابقات و اهدای جوایز و پذیرایی را از جمله اقدامات شاخص در ماه میهمانی خدا در این مسجد عنوان کرد و افزود: برگزاری اردوهای تابستانی ویژه اعضای کانون هفته ای یک بار و پذیرایی صبحانه در یکی از پارک های شهر و فضای تفریحی نیز از جمله برنامه های دائمی کانون می‌باشد.
وی به اهمیت نقش ورزش در روحیه جوانان اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه‌های ورزش صبحگاهی و تشکیل تیم فوتبال و والیبال در جذب جوانان به مسجد اهمیت ویژه ای داشته است.
مدیر کانون فرهنگی و هنری حاجی بابا خوی بزرگداشت ایام مناسبتی در طول سال را در گسترش معرفت و بینش جوانان، مهم ارزیابی کرد.
انتهای پیام

captcha