توانایی مؤسسات قرآنی در اشتغال‌زایی را جدی‌ بگیرید/ تشکل‌های مردمی کمک‌رسان ارتقای فرهنگ جامعه
کد خبر: 3741418
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱
نشست با یاوران وحی/ 33

توانایی مؤسسات قرآنی در اشتغال‌زایی را جدی‌ بگیرید/ تشکل‌های مردمی کمک‌رسان ارتقای فرهنگ جامعه

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیر مؤسسه قرآنی فهیم تهران با اشاره به اینکه این مرکز از معدود موسسات فعال محله نارمک است، گفت: برای دریافت مجوز هر فعالیت فرهنگی مدت زیادی باید دوندگی کرد در حالی که مجوز یک کافه سنتی و چایی‌خانه را خیلی راحت‌تر ارائه می‌دهند.

به گزارش ایکنا؛ سی‌وسومین نشست از سلسله نشست‌های «با یاوران وحی» با معرفی مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی فهیم تهران به مدیریت فاطمه حسینی همراه بود. وی دبیر دروس دینی و از بازنشستگان آموزش و پرورش است و پس از پایان خدمتش با اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی به راه‌اندازی مؤسسه‌ای در شرق تهران(محله نارمک) اقدام می‌کند. در ادامه با این بانوی فعال قرآنی بیشتر آشنا می‌شویم؛
ایکنا: از انگیزه‌تان برای تأسیس مؤسسه قرآنی بگویید.
در نظر داشتم تا برای تحکیم مبانی دینی در بین جوانان، فعالیتی داشته باشم، لذا از ابتدا هدفم را بر این موضوع تعریف کردم که خردسالان را با اخلاق، کردار و افعال قرآنی آشنا کنم و سپس برای ترویج فرهنگ قرآنی در دیگر گروه‌های سنی نیز تلاش کنم.
ایکنا: چند سال است که در عرصه فعالیت قرآنی حضور دارید؟
بیش از 40 سال است که در عرصه قرآنی ـ دینی فعالیت می‌کنم. 30 سال به عنوان معلم دینی و قرآن در مدارس تهران مشغول به تدریس بودم و پس از آن نیز به عنوان مدیر مؤسسه، اقدام به فعالیت کرده‌ام.
ایکنا: مؤسسه در چه محورهایی فعالیت می‌کند؟
مؤسسه در سه حوزه قرائت، حفظ و مفاهیم قرآن به صورت مستقیم کار می‌کند و این فعالیت در تمام مقاطع سنی خردسالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان است.
ایکنا: گویا دبستانی نیز وابسته به مؤسسه شما فعالیت دارد
بله؛ این مؤسسه دارای مجوز دبستان دخترانه غیر دولتی با عنوان «فهیم ارمغان» است که در شرق تهران با رویکرد شناختی فعالیت می‌کند و حدود سه سالی‌ است که مجوزهای لازم را برای دبستان از آموزش و پرورش اخذ کرده‌ایم، البته این دبستان چون الحاق شده به مؤسسه قرآنی است، لذا رویکرد مدرسه را با فعالیت‌های قرآنی پیش می‌بریم. فکر می‌کنم در شرق تهران، تنها مدرسه‌ای که می‌خواهد الحاق قرآن را به آموزش و پرورش بزند، مدرسه ما است.
ایکنا: ساعات فعالیت پیش‌دبستان، دبستان و مؤسسه را بگویید.
پیش‌دبستانی و دبستان دور اول یعنی تا پایه سوم در نوبت صبح فعالیت می‌کند و مؤسسه نیز در نوبت عصر فعالیتش را دارد.
ایکنا: آیا تصمیمی برای راه‌اندازی دور دوم دبستان ندارید؟
مجوز راه‌اندازی آن را هنوز نتوانستیم، دریافت کنیم. با وجود اینکه دو سال است در زمینه دریافت مجوز تلاش می‌کنیم تا دانش‌آموزان را پس از پایه سوم دبستان با برنامه‌های قرآنی که برایشان داریم، نیمه کاره رها نکنیم. اما به دلایل نامعلوم، مجوز راه‌اندازی دور دوم را به ما نمی‌دهند. بارها و باره به آموزش و پرورش استان مراجعه کرده‌ایم.
ایکنا: چرا مؤسسه را با عنوان «فهیم» نام‌گذاری کرده‌اید؟
فهیم، اسم عام است وهم برای دختران و هم پسران به‌کار گرفته می‌شود و فهیم بودن از موارد اصلی در مفاهیم قرآن است و با این هدف که آموزه‌های قرآنی را به درک و فهم دیگران به ویژه در مقطع خردسالی نزدیک کنیم و دلمان می‌خواست مؤسسه طیف بیشتری از افراد را شامل شود. لذا این نام را برگزیدیم. باید بگویم در حال حاضر پیش‌دبستانی پسرانه نیز داریم و اگر روزی بتوانیم مجوزهای لازم را اخذ کنیم این توانایی و ظرفیت را داریم که دبستان پسرانه را نیز راه‌اندازی و تأسیس کنیم.

مؤسسه قرآنی فهیم تهران فاطمه حسینی
ایکنا: استقبال از دوره‌های مؤسسه و دبستان چگونه است؟
ما تنها مؤسسه‌ قرآنی هستیم که در منطقه نارمک و هفت حوض فعالیت می‌کنیم، البته عوامل دیگری نیز موجب شده آنچه که شایسته است توقع ما در زمینه جذب دانش‌آموز و قرآن‌آموز محقق نشود به دلیل اینکه متأسفانه به دلیل برخی موانع به ما اجازه داده نشد، فعالیت کنیم.
ایکنا: با توجه به سابقه 18 ساله فعالیت مؤسسه، جدای از سابقه 30 ساله فرهنگی شما، چه نقاط قوت و ضعف در زمینه فعالیت‌های مؤسسات قرآنی را شاهد بودید؟
در درجه اول، مسئولان قرآنی که ادعای قرآنی بودن را دارند، باید موانع را از مقابل مؤسسات قرآنی که به معنای واقعی در زمینه ترویج و گسترش فعالیت‌های قرآنی عملکرد دارند، بردارند تا آنها از فعالیت در این مسیر دچار دلسردی و خستگی نشوند.
باید بگویم، از آن مؤسساتی صحبت می‌کنم که متأسفانه دنبال منافع شخصی خود هستند و لذا هنگامی که با موانعی روبرو می‌شوند و به بن‌بست برمی‌خورند، تعطیل می‌شوند. تنها مؤسساتی قادر به ادامه کار هستند که واقعا هدف فعالیتشان قرآن باشد و مسائل روبنایی را کنار گذاشته باشند و من فکر می‌کنم، مؤسسات واقعی، خودشان را نشان می‌دهند و آن افرادی که آمده‌اند تا از طریق راه‌اندازی مؤسسات به منافعی برسند، اندک اندک کنار می‌روند. اصطلاحاً اگر جلوی پای مؤسسات سنگ‌اندازی نکنند، خودمان برای خودمان کفایت می‌کنیم.

ایکنا: نظرتان درباره میزان اتکای مؤسسات به بودجه‌های دولتی و یا خودکفایی آنها چیست؟
مؤسسات، نباید به اعتبارات دولتی متکی باشند و باید خودشان با تجربه‌هایی که دارند و با ایده‌های نو و راه‌اندازی طرح‌های جدید، فعالیت مؤسسات را به سوی خودکفایی ببرند به گونه‌ای که از این طریق به فکر تأمین هزینه‌های جاری مؤسسه باشند.
مؤسسه فهیم از مؤسسات خودکفاست؛ چراکه کلاس‌های جانبی چون چرتکه، اسکیت، ریاضیات و ... را با وجود پرهزینه بودن، برپا می‌کند. اما در این میان باید بگویم اعتباری نیز که از سوی دستگاه‌های دولتی به ما داده می‌شود، آنقدر اندک است که تأمین هزینه‌های جاری مؤسسه را نمی‌کند. معتقدم نباید به دستگاه‌های دولتی متکی بود، چون خود مؤسسات این توانایی را دارند که با برنامه‌ریزی‌های مناسب، خودمان را اداره کنیم، چه بسا سود هم برسانیم، چرا که اشتغال‌زایی که مؤسسات برای دیگر مردم کرده‌اند، زیاد است.
در مؤسسه فهیم، 15 بانو دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و یا تحصیلات علوم حوزوی به‌کارگرفته شده است و برای آنها اشتغال‌زایی کرده‌ایم هر چند با درآمد کم؛ لذا این مؤسسات، توانایی لازم را دارند، اما به شرط اینکه مسئولان چه در سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش عرصه را برای آنها تنگ نکنند.
لذا مؤسسات قرآنی، توانایی کمک‌رسانی در زمینه گسترش آموزه‌های قرآنی در جامعه را دارند و علاوه بر آن می‌توانند در ارتقای فرهنگ جامعه کمک‌رسان باشند و فضای ضعیفی که از لحاظ قرآنی در جامعه به وجود آمده است، تغییر دهند.

مؤسسه قرآنی فهیم تهران فاطمه حسینی
ایکنا: چه اندازه در زمینه برپایی دوره‌های تربیت مربی و بکارگیری نیروهای متخصص در مؤسسه، اهتمام دارید؟
مربیان مؤسسه، دارای گواهی مربیگری از وزارت ارشاد هستند. همچنین دو دوره تربیت مربی روخوانی و روان‌خوانی در مؤسسه داشتیم، اما متأسفانه برای اخذ مدرک برای ما چالش‌هایی ایجاد کردند که متأسفانه نتوانستیم برای دوره سوم از متقاضیان ثبت نام داشته باشیم و شرکت‌کنندگان در این دوره را نسبت به اخذ مدرک با دلسردی روبرو کردند، طوری که با بهانه‌های واهی و با بیان ضوابط خارج از عرف، آنها را از اخذ مدرک دلسرد کردند. باید بگویم پس از شش ماه از حضور این متقاضیان در دوره و اتمام آن و اخذ آزمون پایانی، همچنین گذراندن دوره عملی تدریس، آنها تبحر لازم را کسب کردند، اما مدرک به آنها اعطا نشد.
ایکنا: از دغدغه‌ اصلی 18 سال فعالیت مؤسسه فهیم تهران بگویید.
متأسفانه مؤسسه ما، دغدغه مکان دارد، چون مکان مؤسسه استیجاری است و به دلیل هزینه‌های سنگین اجاره‌بها با مشکلاتی روبرو شدیم که اگر فرد یا افرادی باشند که تمایل به در اختیار گذاشتن مکانی داشته باشند در ثواب آموزش قرآن شریک خواهند بود.
منطقه نارمک و محله هفت حوض، محله‌ای تجاری است و جو خاص خودش را دارد و اگر بخواهیم این جو را تغییر دهیم، باید بال و پر بیشتری را به مؤسسات قرآنی و یا فرهنگی دیگر دهند. طی این دو سال که به دنبال دریافت مجوز برای فعالیت دور دوم این دبستان قرآنی بودم، خیلی راحت چندین سرا و کافه سنتی در این محله راه‌اندازی شده است.
ایکنا: انتظارتان از اتحادیه موسسات قرآنی استان تهران چیست؟
مسئولان ما اگر از خودمداری خارج شوند و منافع عموم را در نظر بگیرند، حرکات بهتری در ارتقای فعالیت‌های قرآنی می‌توانند، انجام دهند و هرچه سریع‌تر این تشکل باید شکل واقعی خود را پیدا کند و به سوی فرهنگ قرآنی حرکت تند‌تری داشته باشد.
ایکنا: موافق تخصصی‌ شدن فعالیت مؤسسات قرآنی هستید؟
مسلماً در یک منطقه، اگر چند مؤسسه باشد، تخصصی کردن آنها به مراجعه عموم علاقه‌مندان به فراگیری آموزه‌های قرآنی کمک می‌کند، اما در محله نارمک چون تعداد مؤسسات محدود است، امکان حضور آنها در مؤسسه‌ای در فلان منطقه مهیا نیست. برخی از مؤسسات که در حوز‌ه‌های تخصصی قرآن فعالیت می‌کنند در شهرری هستند. باید بگذارند مردم‌نهاد بودن موسسات، وجهه‌ای حقیقی داشته باشد، چون در حال حاضر به تعداد کافی مربی قرآن داریم و موانع را بردارند تا تشکل‌های مردمی بتوانند به راحتی به فعالیت‌هایشان ادامه دهند.

مؤسسه قرآنی فهیم تهران فاطمه حسینی
ایکنا: آیا شده ازادامه راه مأیوس شوید؟
خیر، با وجود اینکه در این مسیر با فراز و فرودهایی روبرو شدم و از لحاظ روحی صدمات زیادی را دیدم، اما هنگامی که یاد قرآن می‌افتم، سختی این راه را می‌پذیرم و امیدوارم مسئولان محترمی که سکوی هدایت قرآن جامعه را عهده‌دار شده‌اند، دقت بیشتری کنند.
ایکنا: درباره فعالیت مؤسسه در فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها بگویید.
مؤسسه دارای پایگاه اطلاع‌رسانی به نشانی http://fahiman.ir است، هرچند این سایت نوپا است، اما علاقه‌مندان می‌توانند اطلاعاتی درباره فعالیت مؤسسه را از اینجا دریافت کنند. همچنین در پیام‌رسان ایتا و تلگرام نیز دارای صفحه هستیم که هر روز به‌روزرسانی می‌شود.
ایکنا: صحبت پایانی؛
از ایکنا تشکر می‌کنم برای برپایی چنین نشست‌هایی که به معرفی مؤسسات قرآنی اختصاص دارد و موجب آشنایی مردم از سویی و همچنین اطلاع مسئولان از فعالیت بیشتر تشکل‌های مردمی می‌شود و شاید مسئولان از این طریق متوجه شوند که مؤسساتی که با جان و دل در عرصه ترویج فعالیت‌های قرآنی تلاش می‌کنند، چگونه با سنگ‌اندازی‌هایشان و موانع تراشی‌هایشان موجب حرکت کُند آنها در عرصه قرآنی می‌شوند.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط
captcha