نگرش قرآن به دشمن‌شناسی
کد خبر: 3741426
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶

نگرش قرآن به دشمن‌شناسی

گروه معارف - شناخت دشمن و بیان شیوه‌های مقابله با آن یکی از مباحث مهمی است که در قرآن کریم بیان شده است. از نگاه قرآن دشمن به چند دسته تقسیم می‌شود؛ مانند شیطان، یهود، مشرکان، منافقان، کافران و بعضی از همسران و فرزندان.

نگرش قرآن به دشمن شناسی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، شناخت دشمن و بیان شیوه‌های مقابله با آن یکی از مباحث مهمی است که در قرآن کریم بیان شده است. از نگاه قرآن دشمن به چند دسته تقسیم می‌شود؛ مانند شیطان، یهود، مشرکان، منافقان، کافران و بعضی از همسران و فرزندان. شیوه‌های کلی مبارزه دشمنان نیز از منظر قرآن موارد مختلفی است که از آن جمله است: ایجاد تردید و تحیر به منظور سست نمودن اعتقادات، ایجاد اختلاف و تفرقه برای از بین بردن اتحاد و ایجاد شکاف در صفوف مستحکم مؤمنان، جنگ روانی است. قرآن کتاب هدایت و برنامه زندگی انسان است که اصول صحیح زیستن را برای بشر به ارمغان آورده است.
از جمله موارد مهمی که در قرآن آمده شناخت دشمنان انسان، این مخلوق برتر و برگزیده الهی است. بخش قابل توجهی از آیات قرآن به مسئله دشمن شناسی اختصاص دارد و این نشان از اهمیت این مقوله مهم دارد؛ زیرا به تعبیر آیات نورانی قرآن برخی از این دشمنان از ابتدای خلقت انسان به همراه او بوده‌اند و تا آخر هم او را رها نخواهند کرد. تا جایی که بزرگ‌ترین دشمن انسان یعنی شیطان رانده شده به دشمنی با انسان قسم می‌خورد. دشمن شناسی بسیار مهم است و باید همه انسان‌ها، انواع دشمنان خویش را بشناسند تا بهره بهتری از زندگی خویش برگیرند.

سستی در برابر دشمن باعث نابودی دین و مؤمنان خواهد بود
حجت‌الاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه شهرستان هریس در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: سستی در برابر دشمنی که از هر فرصتی برای ضربه زدن استفاده می‌کند باعث نابودی دین و مؤمنان خواهد بود، براین اساس است که خداوند متعال جهاد را یکی از واجبات مهم قرار داد.
وی، از ابزارهای مهم دشمنان گفت و افزود: تردید و ایجاد سرگشتگی برای انسان از جمله ابزارهای مهم دشمنان است که از این طریق زمینه پذیرش انحرافات برای انسان می‌شود. تردید در مؤمنان عمدتاً با وسوسه شروع می‌شود. وسوسه می‌تواند مؤمنان را نسبت به باورهای خود سست نموده و راه را برای تردید و حیران شدن فراهم نماید و کسی که به این درجه از باور برسد، نمی‌تواند مطیع اوامر الهی باشد، بنابراین، به سوی انحراف از حق کشیده خواهد شد.

اختلاف و تفرقه از ابزارهای دشمنان
حجت‌الاسلام احمدی ادامه داد: اختلاف و تفرقه نیز از دیگر ابزارهای دشمنان است. این ابزار که بسیار کارآمد نیز است، باعث شکستن صفوف مستحکم مؤمنان شده و دشمنان نیز از آن برای انحراف مؤمنان استفاده می‌کنند.
امام جمعه شهرستان هریس، از شیوه‌های کلی دشمنان نام برد و یادآور شد: از دیگر شیوهای کلی دشمنان جنگ روانی است. در قرآن موارد مختلفی را می‌توان یافت که دشمنان با هدف ضربه زدن به جامعه اسلامی از آن استفاده می‌کنند. مواردی از قبیل تحقیر مؤمنان و بزرگ‌نمایی مخالفان، توجیه، شایعه ، تضعیف باورهای دینی، اظهارات دروغین و یا ریاکارانه، وعده‌های دروغین، فریب و.. از جمله آنها است.
وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: امیرمومنان علی(ع) می فرمایند: کسی که در برابر دشمنش به خواب رود از او غافل باشد، حیله های غافلگیرانه دشمن او را از خواب بیدار می کند.
حجت‌الاسلام احمدی ضمن بازگو نمودن لزوم آراسته شدن مومنان با یادخدا برای مقابله با دشمنان تاکید کرد: از منظر قرآن مؤمنان برای مقابله با دشمنان، باید ابتدا به صفاتی آراسته شوند که بتوانند خود را ابتدا از آفات درونی حفظ نموده و یقین خویش را افزایش دهند. شرط پیروزی این است که در صف مؤمنان باشند و گرنه راه برای نفوذ دشمن باز خواهد ماند. یاد خدا، ایمان، صبر، استقامت، پرهیزگاری، توکل و یقین به وعده‌های الهی است که قدرت معنوی بی‌اندازه‌ای به انسان می‌دهد.

سعادت آدمی در دنیا و آخرت به چگونگی برخورد با دشمنانش بستگی دارد
حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌و گو با ایکنا، اظهار کرد: دشمن شناسی به عنوان یک امر بسیار مهم اهمیت بسیاری یافته است؛ زیرا سعادت و شقاوت آدمی در دنیا و آخرت به این شناخت و چگونگی برخورد و تعامل با دشمنانش بستگی دارد.
وی انسان را همیشه در معرض وسوسه‌‏هاى شیطانى دانست و افزود: انسان همیشه در معرض وسوسه‌‏هاى شیطانى است و شیاطین جن و انس کوشش دارند در قلب و روح او نفوذ کنند، هر قدر مقام انسان در علم بالاتر رود و موقعیت او در اجتماع بیشتر شود، وسوسه‏‌هاى شیاطین شدیدتر مى‌‏شود، تا او را از راه حق منحرف سازد و با فساد عالمى را بر باد دهد.
وی با استناد به آیه 82 سوره مائده خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: هر آینه دشمن ترین مردم نسبت به مسلمانان، یهود و مشرکان را خواهی یافت و بامحبت تر از همه کس به اهل ایمان آنان را که گویند: ما نصرانی هستیم. این دوستی نصاری نسبت به مسلمین بدین سبب است که برخی از آنها دانشمند و پارسا هستند و تکبر و گردنکشی بر حکم خدا نمی کنند.
حجت‌الاسلام غفاری ادامه داد: دوستان ناباب، همنشین‌هاى منحرف، پیشوایان گمراه و ظالم، کارگزاران، جباران و طاغوتیان، نویسندگان و گویندگان فاسد، مکتب‌هاى الحادى و التقاطى ظاهر فریب، وسائل ارتباط جمعى وسوسه‏ گر، همه اینها و غیر اینها در مفهوم گسترده دشمن هستند و انسان باید از شر آنها به خدا پناه برد.
امام جمعه شهر بخشایش ضمن بازگونمودن معنای دشمن یادآور شد: دشمن دارای معنای واضحی است، هرکس که به هر نحوی بخواهد به انسان و ملتی صدمه بزند دشمن او به حساب می آید، هر چقدر که مقام انسان بالاتر باشد مسلماٌ دشمنان بیشتری دارد.
وی با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) افزود: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: من بر امتم نه از مومنان بیمناکم و نه از مشرکان، چراکه مومن ایمانش مانع ضرر او است و خداوند، مشرک را به جهت شرکش رسوا می‌کند، ولی من از منافق بر شما می ترسم که از زبانش علم می ریزد و سخنانی می گوید که برای شما دلپذیر است اما اعمالی در خفا انجام می دهد که زشت و بد است.
حجت‌الاسلام غفاری ضمن بازگو نمودن نحوه برنامه‌های شیاطین تاکید کرد: اصولا شیاطین برنامه‏‌هاى خود را با مخفى کارى مى‏‌آمیزند و گاه چنان در گوش جان انسان مى‏‌دمند که انسان باور مى‏‌کند فکر، فکر خود او است و از درون جانش جوشیده و همین باعث اغوا و گمراهى او مى‏‌شود! کار شیطان تزیین است و مخفى کردن باطل در لعابى از حق و دروغ در پوسته‏اى از راست و گناه در لباس عبادت و گمراهى در پوشش هدایت.

انتهای پیام

captcha