نرم‌افزار دانشنامه فضائل اهل‌بیت(ع) در منابع اهل سنت تولید شد
کد خبر: 3742482
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
برای اولین بار در کشور؛

نرم‌افزار دانشنامه فضائل اهل‌بیت(ع) در منابع اهل سنت تولید شد

گروه فناوری اطلاعات ــ نرم‌افزار «دانشنامه فضائل اهل‌بیت (ع) در منابع اهل سنت»، به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) تولید و به زودی عرضه می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ با توجه به اهمیت گردآوری، فراگیر ساختن و برجسته کردن ویژگی‌ها، مناقب و فضائل اهل‌بیت (ع)، که از جمله مصادیق خدمت، مودت و رعایت منزلت ایشان است، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) با تجمیع و عرضه آن در بستر رسانه‌ای جدید و ساده، برای نخستین بار اقدام به تولید نرم‌افزار دانشنامه فضائل اهل‌بیت (ع) در منابع اهل سنت کرده است.

این نرم‌افزار می‌کوشد که از طریق گردآوری فضائل و کمالات ناب ائمه معصومین(ع)، افضلیت و برتری مطلق ایشان بر سایرین را به اثبات رسانده و مخاطبان اهل سنت را به این حقیقت مغفول در مرجعیت اهل‌بیت (ع) متوجه و آگاه سازد و امید دارد که از این طریق، زمینه بازگشت ایشان به سفارش و وصیت پیامبر اکرم (ص) در حدیث ثقلین فراهم شود.

براساس گزارش ایکنا، دانشنامه فضائل اهل‌بیت (ع) در منابع اهل سنت، دربردارنده درختواره‌ای است که با تکیه بر پنج محور شامل ۱. معرفی و شناخت، ۲. فضائل و مناقب، ۳. حقوق، ۴. مدائح و ۵. سیره اهل بیت (ع)، مجموعه فیش‌های پژوهشی را از روایات نبوی، اقوال صحابه، تابعین و دانشمندان، از ۳۳ عنوان کتاب در ۲۲۷ جلد، از برترین منابع حدیثی و تفسیری اهل سنت و سایر کتاب‌هایی که با موضوع فضائل اهل‌بیت (ع) نگاشته شده، استخراج و به‌گونه‌ای مرتب و منظم به کاربر ارائه می‌کند.

صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن نسائی، سنن ترمذی، سنن ابی‌داود، سنن ابن ماجه، مسند احمد بن حنبل، الریاض النضرة فی مناقب العشرة و ذخائر العقبی فی مناقب ذوی‌القربی محب‌الدین طبری، الذریة الطاهرة دولابی، الکشاف زمخشری، تفسیر ثعلبی، مناقب خوارزمی و تاریخ مدینة دمشق و.. برخی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که داده‌های پژوهشی از آن‌ها استخراج و سپس در درختواره به آن‌ها متصل شده است.

همچنین، این دانشنامه علاوه بر تمرکز بر استخراج فضائل اهل‌بیت (ع)، در بخش «سیره اهل‌بیت (ع)» نیز به‌طور مختصر به تبیین فضائل و مناقب در سیره ائمه معصومین (ع)، بر اساس روایات اهل سنت پرداخته و حکایت از آن دارد که اخلاق، رفتار و روش فردی و اجتماعی ائمه معصومین (ع) در زندگانی، به‌گونه‌ای است که برای همگان، بهترین الگو برای تأسی است و به‌یقین نمی‌توان کسی را با ایشان مقایسه کرد.

این نرم‎افزار امکانات بسیاری دارد که برخی از آن شامل امکان تغییر اندازه صفحه نمایش در نمایشگر‌های مختلف و تغییر قلم و رنگ، انتقال مطالب کتاب (فیش‌برداری) به‌طور مستقیم از برنامه به پرونده‌های word و درج خودکار نشانی مطلب منتقل‌شده، شامل نام کتاب، شماره جلد و صفحه، درج اطلاعات شناسنامه‌ای کتاب هم‌زمان با انتقال مطالب به پرونده word با هدف سهولت استناددهی کاربر، شامل نام مؤلف، نام کتاب، تعداد جلد، ناشر، محل نشر، نوبت چاپ و سال نشر اشا امکان ساخت دامنه کتب دلخواه توسط کاربر و جستجو در دامنه دلخواه است.

امکان انجام جست‎وجوی ساده و پیشرفته با استفاده از عملگر‌ها و نیز از طریق ریشه کلمات و الگوسازی، امکان انجام جستجوی مستقل و هم‌زمان در چند کتاب به دلخواه کاربر، ارائه لغت‌نامه هوشمند دربردارنده ۹ عنوان از کاربردی‌ترین کتب واژه‌شناسی، غریب الحدیث و القرآن به زبان عربی و فارسی، امکان نمایش و عدم نمایش اِعراب کلمات، جداکننده صفحات و پاورقی در بخش نمایش و نیز امکان انتقال و عدم انتقال اعراب به پرونده word، ارائه متن قرآن کریم به‌همراه ترجمه با قابلیت جستجو در آیات بر اساس ریشه، مشتق و کلمات قرآن، ارائه پژوه‌نگار برای مدیریت پژوهش در فیش‌برداری، نمایه‌زنی و تعلیقه‌نویسی و نیز امکان انتقال آن‌ها از برنامه به پرونده‌های WORD و یادداشت نور، برخی دیگر از مهم‌ترین امکانات و ابزار‌های نرم‌افزار دانشنامه فضائل اهل‌بیت (ع) در منابع اهل سنت است که به‌منظور تسهیل مطالعه و پژوهش در این برنامه در اختیار کاربر گرفته است.

انتهای پیام
captcha