بودجه دانشگاه‌های هنری متناسب با نوع فعالیت آنها نیست/ هنر یاری‌رسان جامعه است
کد خبر: 3742501
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
بهزاد رشیدی تاکید کرد:

بودجه دانشگاه‌های هنری متناسب با نوع فعالیت آنها نیست/ هنر یاری‌رسان جامعه است

گروه دانشگاه ــ رئیس جهاددانشگاهی واحد هنر با بیان اینکه همه ما در بیان هنر را به عنوان یک مقوله یاری‌رسان به مسائل می‌دانیم، اظهار کرد: در عمل می‌بینیم حمایت‌ها و بودجه‌ای که به دانشگاه‌های هنر تعلق می‌گیرد متناسب با نوع فعالیت‌‌های آنها نیست.

بهزاد رشیدی، رئیس جهاددانشگاهی واحد هنر در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره چگونگی حمایت از تولید کالا‌های فرهنگی و هنری از سوی دانشجویان اظهار کرد: فرهنگ عام‌تر است و من سعی می‌کنم در مورد هنر صحبت کنم. سابقه فعالیت‌های هنری در کشور از قدیم وجود داشته و نقش رشته‌های هنری و هنرمندان در این عرصه چشم‌گیر بوده است. همه اعتقاد دارند که هنر می‌تواند خیلی کمک‌کننده به بسیاری مسائل در کشور باشد، اما متاسفانه در شرایط امروز کشور، علی رغم اینکه همه به قابلیت‌های بالای هنر واقف‌اند و معتقدند هنر می‌تواند در خیلی موضوعات کمک کند، در عمل استفاده مطلوب از توانمندی هنرمندان صورت نمی‌گیرد. این مسئله به واسطه اولویت هزینه‌ها ممکن است باشد که به هنر و هنرمند که می‌رسند صرفه‌جویی می‌کنند. خلق اثر حاصل کار و تلاش هنرمند است و استفاده ناقص و برخورد بازاری با اثر تفکری غلط و آسیب‌زاست.

وی ادامه داد: ما باید بحث استفاده از قابلیت‌های هنر را به عنوان یک جریان و تفکر در همه حوزه‌ها نهادینه کنیم و از این قابلیت‌ها در همه حوزه‌ها حتی صنعت استفاده کنیم. زیبایی یک اتومبیل را طراح و هنرمند تعیین می‌کند. در دنیا تعامل هنر و صنعت نهادینه شده و این مسئله در ایران وجود ندارد همه ما در بیان هنر را به عنوان یک مقوله یاری‌رسان به مسائل می‌دانیم، اما در عمل استفاده‌ای نمی‌کنیم. تولیدات صنایع دستی و بازار این محصولات استفاده درستی از آثار هنری داخلی نمی‌کند.

رشیدی در ادامه با تاکید بر سال حمایت از کالای ایرانی است، گفت: آیا تولیدات هنری کالای ایرانی نیستند؟ آیا نباید مورد حمایت قرار بگیرند؟ این محصولات کاملا مصداق کالای ایرانی هستند. همه این‌ها تولیدات هنری است و کالای ایرانی محسوب می‌شوند که هم باید خریداری شوند و هم مورد حمایت قرار گیرند. اما نه تنها حمایت نمی‌شوند بلکه برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تولیدات غیرایرانی و بازاری هنری در بسیاری از فروشگاه‌های صنایع دستی وجود دارد که ایرانی هم نیستند و با قیمت کمتر ذائقه مخاطب را هم احاطه کردند هنرمندان که نمی‌توانند اثر خود را با قیمت پایین بفروشند و مسئولان برای کاهش هزینه‌ها به سمت کار‌های غیراصیل ایرانی گرایش پیدا می‌کنند و این آسیبی در اشتغال هنرمندان است.

وی در پاسخ به این پرسش که در زمینه حمایت از محصولات و تولیدات هنری ایرانی، انتظارات و توقعات از مسئولان چیست؟ بیان کرد: اگر برای هنر و هنرمند و نیز مراکز هنری و دانشگاه‌های هنر ارج و منزلتی که لازم است را قائل باشند هیچ کاری لازم نیست بکنند، مطمئن باشند خروجی این مراکز هنری چندین برابر نسبت به خیلی موضوعات دیگر که برای آن‌ها هزینه‌های بالایی می‌کنیم ارزش افزوده دارد. هنر نیاز به حمایت و کمک مالی ندارد فقط ارزش هنر و هنرمند و شانی که باید داشته باشد مهم است و مدیران باید به سمت استفاده از محصولات هنری داخلی بروند.

وی ادامه داد: در حوزه سینما دیدن فیلم‌ها، در حوزه عکس خریدن و حوزه صنایع دستی سفارش و خرید اصلی‌ترین حمایت است. حمایت با گرایش به این الگو می‌تواند باعث شود دانشگاه‌ها صرف نظر از بودجه‌هایی که به آنها تعلق می‌گیرد موفق عمل کنند.
 
رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر با بیان اینکه یک دانشگاه هنری باید متناسب با شان هنر فعالیت کند و بودجه‌ تعلق گرفته به این دانشگاه‌ها باید متناسب با نوع فعالیت آنها باشد، گفت: هیچ‌گاه بودجه دانشگاه هنری با دانشگاه علوم انسانی یکسان نبوده است.

وی همچنین درباره اهم فعالیت‌ها و برنامه‌های مجموعه جهاد دانشگاهی هنر افزود: جهاد دانشگاهی هنر مانند دیگر واحد‌های جهاد در سه حوزه پژوهشی و خدمات تخصصی، حوزه فرهنگی و دانشجویی و حوزه آموزشی فعالیت دارد. در حوزه پژوهشی دو مرکز خدمات تخصصی هنر داریم که بر اساس نیازی که در جامعه احساس شد و اولویت‌ها و خلا‌های موجود دو مرکز مستندسازی دانش و فناوری و هنر و معماری ایجاد شد.

رشیدی ادامه داد: مرکز مستندسازی دانش و فناوری در حقیقت تمرکز خود را بر مستند سازی تصویری فعالیت‌های دانش بنیان و فناورانه و صنعتی گذاشته است، چیزی که جای آن در این مراکز خالی است و این مراکز یا انجام نمی‌دهند و یا اگر انجام دهند صرفا کار تبلیغاتی و یک‌بار مصرف است. تلاش داریم با استفاده از مدیوم هنر سینما و تکنیک‌های آن این فعالیت را برای رفع نیاز جامعه به کار بگیریم. به همین منظور تجربه‌های مدیریتی، در این مرکز تولیدات مستند، سینمایی و داستانی ثبت و ضبط می‌شود و در این زمینه گونه‌های مختلف فیلم به ما سفارش داده می‌شود.

وی افزود: در حوزه هنر و معماری چند رشته کاربردی را با استفاده از توان دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه‌های هنر در نظر گرفته‌ایم. این مرکز سرویس‌دهی به مراکز داخل جهاد و بیرون از جهاد می‌کند. به نوعی پشتیبان فعالیت‌های مراکز داخل جهاد و نیز خارج از آن هستیم. آن‌ها فعالیت تخصصی خود را دارند و ما نیز با استفاده از نیرو‌ها و ظرفیت‌های در اختیارمان سرویس می‌دهیم و پشتیبانی فرهنگی و هنری می‌کنیم.

رشیدی با اشاره به حوزه آموزش جهاد واحد هنر گفت: بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان یکی از معضلات کشور است. اساسا کار‌هایی که جهاد به آنها ورود می‌کند برای رفع مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف است. بر اساس این رویکرد در حوزه آموزش هم قابلیت‌های مختلف هنر‌های ایرانی اسلامی به ویژه هنر‌های کاربردی را احصا کرده‌‌ایم و دوره‌های تخصصی طراحی شده و نیز دوره‌های کوتاه‌مدت و مهارت‌محور در رشته‌های هنر‌های کاربردی برای دانشجویان و یا فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته‌های هنری دانشگاه‌های مختلف که می‌خواهند وارد بازار کار شوند طراحی و برگزار می‌کنیم تا آموزش‌های لازم مهارتی را که در دانشگاه نیاموختند اینجا یاد بگیرند. این دوره‌ها هم اشتغال‌زا است هم رویکرد مهارت‌محور دارد و هم تکمیل کننده آموزش‌های آکادمیک است.
 
وی با اشاره به رشته‌های آموزشی جهاد هنر گفت: یک مرکز آموزش‌های تخصصی کاربردی در جهاددانشگاهی هنر را داریم و رشته‌هایی که رویکرد مهارت آموزی و کمک به اشتغال فارغ التحصیلان داشته را برگزار می‌کنیم. دوره‌های آموزشی اغلب ترمیک است، یک بخش دوره‌های آموزشی تک درس و ورکشاپ‌های تخصصی هنری است که برای رشته‌های خاص برگزار می‌شود. دوره‌های مختلفی در طول سال با حضور بیش از سه هزار نفر برگزار می‌شود و دانشجویان شرکت می‌کنند و آموزش می‌بینند.

رشیدی با اشاره به عناوین دوره‌های برگزاری در این واحد گفت: دوره‌های الگوسازی و دوخت لباس، عکاسی، طراحی لباس، طراحی طلا و جواهر، گرافیک و تصویرسازی، انواع دوخت‌های سنتی، سفال و سرامیک و نرم افزار‌های هنری، چاپ روی پارچه، پتینه و نقاشی دیواری از جمله دوره‌های واحد هنر است. دوره‌های نازک‌کاری مانند جواهرسازی و زیورآلات دست‌ساز معطوف به بازار هستند و اگر فرد بخواهد وارد این رشته‌ها شود می‌تواند شغل اول یا دوم او باشد. چرا که منجر به تولید محصول می‌شود. کار‌ها صرفا هنری نیست، برای همین است نام این دوره‌ها هنر‌های کاربردی است.

وی در پایان افزود: سه کار شاخص در حوزه فرهنگی داریم. نخست جشنواره فیلم و عکس فناوری صنعتی است که چهار دوره آن برگزار شده و پنجمین دوره آن سال جاری برگزار می‌شود. جشنواره نقش تن‌پوش دیگر برنامه است که شش دوره آن برگزار شده و خردادماه امسال اختتامیه ششمین دوره برگزار شد و تا پایان سال دوره جدید کلید می‌خورد و در سال ۹۸ اختتامیه هفتمین دوره آن برگزار می‌شود. جشنواره مد و لباس دانشجویی دیبا نیز سومین برنامه است و از جشنواره‌هایی است که دانشجویان می‌توانند طرح‌های خود را در قالب اثر قابل ارائه به این جشنواره ارائه کنند. رویکرد این سه جشنواره عمدتا برقراری ارتباط تعاملی میان هنرمندان جوان و تولیدکنندگان و صنعت‌گران و بازار کار است.
 
انتهای پیام
captcha