مجالس سنتی قرآن؛ زمینه‌ای برای پرورش نسل پویای قرآنی
کد خبر: 3742874
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶

مجالس سنتی قرآن؛ زمینه‌ای برای پرورش نسل پویای قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی - صدرنشین مسابقات ملی قرآن دانش‌آموزی با بیان اینکه مجالس سنتی قرآن زمینه‌ای برای پرورش نسل پویای قرآنی می‌تواند باشد، عنوان کرد: مادامی که پراکندگی در انجام فعالیت‌های قرآن وجود داشته باشد و قرآنیان با یکدیگر متحد نباشند وضعیت جلسات قرآن در استان بهبود نخواهد یافت.

مجالس سنتی قرآن زمینه‌ای برای پرورش نسل پویای قرآنی

علیرضا رحمانی، قاری نوجوان شهر همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: قرار گیری در مسیر قرآن به ویژه فعالیت در رشته قرائت را ازسن 13 سالگی از مجالس قرآن استاد حاج مهدی ساعد آغاز نمود.
وی با بیان اینکه قبل از انتخاب رشته قرائت سه سال در کسوت مداحی مشغول به کار بوده است افزود: خانواده به عنوان یک مشوق و محرک اصلی در امر هدایت فرزندان به سوی قرآن نقشی اساسی دارند که در این میان از تجربیات و مجالس پدر به عنوان مداح اهل بیت(ع) برای موفقیت در این رشته بهره‌ها بردم.
رحمانی با اشاره به اینکه مشوق اصلی من در جهت قرار گیری در مسیر قرائت قرآن استاد مهدی ساعد بوده است اضافه کرد: سبک قرائت من به تقلید از استاد منشاوی است.
این قاری نوجوان با بیان اینکه جلسات مردمی قرآن می‌تواند عامل بسیار مهمی در پرورش کودکان و نوجوانان قرآنی باشد ادامه داد: در دارالقران‌‌ها و کلاس‌های آموزشی قرآن کریم تنها به مباحث تئوری پرداخته می‌شود و به حافظ و قاری قرآن فرصتی برای آزمون و خطا داده نمی‌شود.
وی ضمن تأکید بر افزایش مجالس مردمی قرآن درسطح شهر ابراز کرد: در حالی که در مجالس مردمی، فعال قرآنی با حضور مداوم علاوه بر بهره‌گیری از تجربیات حاضران، خود نیز فرصت ابراز وجود، یافته و به خطا و قصور کار خود پی می‌برند.

ضرورت کاهش پراکنده کاری در حوزه قرآن
رحمانی با بیان اینکه سطح کیفی سی وششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان کشوری نسبت به سال گذشته از وضعیت مناسبی برخوردار بود گفت: متأسفانه به دلیل برخی کوتاهی‌ها از سوی مسئولین استان و یا عدم درخشش دانش آموزان در مسابقات، ارائه خدمات از سوی استان میزبان به دانش آموزان همدانی به هیج عنوان وضعیت خوبی نداشت.
این مداح نوجوان با بیان اینکه امسال برای اولین بار به صورت تخصصی و کارآمد دوره‌‌های آموزشی در حهت توانمند سازی دانش آموزان قرآنی توسط آموزش و پرورش برگزار شد گفت: پس از اتمام مسابقات استانی، نفرات اول و دوم هر پایه در رشته‌های مختلف قرآنی تحت آموزش‌های تخصصی اساتید مجرب استان قرار گرفتند که این خود عاملی بری افزایش رقابت و درخشش بیشتر در مسابقات بود.
وی با بیان این که تیم دانش آموزان قرآنی استان امسال نسبت به سال گذشته پرش 10 پله‌ای داشته است گفت: رتبه تیمی دانش آموزی استان امسال از رتبه 15 کشوری به رتبه 5 تیمی ارتقا یافته است که می‌تواند به دلیل برگزاری دوره‌های آموزشی فشرده با کیفیت خوب قبل از مسابقات باشد.

قرآن آموزان همدانی به جلسات اساتید قرآن بها نمی‌دهند/ قرآنیان استان با هم متحد شوند
رحمانی با بیان اینکه دانش آموزان حائز رتبه پس از اتمام مسابقات قرآن به حال خود رها می‌شوند گفت: نه تنها استقبال خوبی از مقام آوران مسابقات قرآن در استان صورت نمی‌پذیرد بلکه مسئولین آموزش و پرورش پس از پایان مسابقات آنگونه که باید از آنها حمایت نمی‌کنند.
این قاری 18 ساله با اشاره به اینکه امسال رتبه اول کشوری در رشته قرائت را کسب نموده است گفت: در بسیاری از مسابقات ملی قرآن وابسته به ارگان‌های مختلف حائز رتبه‌های برتر در رشته قرائت شده‌ام که از این میان می‌توان به کسب رتبه سوم مسابقات بیان، مقام اول مسابقه ورزشکاران، رتبه دوم مسابقات دانش آموزی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه متأسفانه قرآن آموزان همدانی به جلسات اساتید قرآن بها نمی‌دهند افزود: استان همدان مفتخر به وجود اساتید مجرب و صاحب نامی همچون حاج مهدی ساعد و استاد صالحی است که متأسفانه به دلیل برخی مسائل شخصی و برتری جویی‌ها حاضر به شرکت در مجالس این بزرگان نیستند.
رحمانی عنوان کرد: کم‌رنگ شدن مجالس مردمی قرآن، بی‌شک دلسردی اساتید را نیز به همراه خواهد شد لذا مادامی که پراکندگی در انجام فعالیت‌های قرآن وجود داشته باشد و قرآنیان با یکدیگر متحد نباشند وضعیت جلسات قرآن در استان بهبود نخواهد یافت.
انتهای پیام

captcha