سازمان ملل خواستار آزادی فوری مسلمانان اویغور شد
کد خبر: 3743027
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴

سازمان ملل خواستار آزادی فوری مسلمانان اویغور شد

گروه بین‌الملل- کارشناسان یک کمیته حقوق بشر سازمان ملل از دولت چین خواستند سریعاً مسلمانان اویغوری را که به بهانه مبارزه با تروریسم در کمپ‌های «بازآموزی سیاسی» بازداشت کرده‌اند، آزاد کند.

به گزارش ایکنا به نقل از ایندیپندنت، بنا‌بر برآورد این کمیته، بیش از یک میلیون اویغور که اقلیت بزرگی از مسلمانان هستند، در بازداشتگاه‌های دولت چین در استان دوردست  سین‌کیانگ در غرب چین به سر می‌برند.

یکی از بازداشتی‌های سابق می‌گوید مسلمانان مجبور بودند گوشت خوک بخورند و نوشیدنی‌های الکلی بنوشند که در دین آنها حرام است.

کمیته مبارزه با تبعیض نژادی سازمان ملل یافته‌های خود را اخیراً در گزارشی منتشر کرده است.

وزارت خارجه چین این ادعاها را رد کرده و عوامل مخالف با دولت را عامل انتقادات علیه سیاست‌های پکن در  سین‌کیانگ می‌داند. این دولت هیچ‌گاه وجود این بازداشتگاه‌ها در این منطقه را رسماً تایید نکرده است.

چین ادعا می‌کند استان سین‌کیانگ از سوی شبه نظامیان اسلامگرا و جدایی‌طلبان در معرض تهدید جدی قرار دارد که در صدد حمله و ایجاد تنش بین اقلیت اویغور و اکثریت چینی‌های نژاد هان هستند.

کمیته مبارزه با تبعیض نژادی سازمان ملل در گزارش خود از تعریف گسترده تروریسم و ابهام در اشاره به افراط‌گرایی و تعریف نامشخص جدایی‌طلبی در قوانین چین انتقاد کرده است.

این کمیته می‌افزاید که این تعریف ممکن است علیه کسانی که  درچارچوب حقوق خود فعالیت می کنند استفاده شود و «پرونده‌سازی جنایی» علیه اقلیت‌های قومی و دینی از جمله اویغورها، بوداییان تبت و مغول‌ تبارها را تسهیل کند.

این کمیته از دریافت گزارش‌های متعدد درباره بازداشت تعداد زیادی از اقلیت اویغور و دیگر اقلیت‌های مسلمان که اغلب به صورت طولانی مدت به بهانه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی دینی و بدون اینکه محاکمه یا محکوم شوند در بازداشت به سر می‌برند، و همچنین گزارش‌هایی مبنی بر نظارت شدید بر این اقلیت از جمله بازرسی‌های مکرر پلیس و بررسی گوشی های همراه در ایستگاه‌های ایست و بازرسی ابراز نگرانی کرد.

انتهای پیام

captcha