جامعه انتظار تواضع از علما دارد/ ارتباط حوزه‌های علمیه با مردم از طریق ارائه خدمات باشد
کد خبر: 3743438
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳

جامعه انتظار تواضع از علما دارد/ ارتباط حوزه‌های علمیه با مردم از طریق ارائه خدمات باشد

گروه معارف ـ قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها با بیان اینكه آن چیزی كه موجب می‌شود تا میان روحانیت و جامعه فاصله ایجاد شود، این است كه عالم دینی ما عامل نباشد، گفت: جامعه به حق انتظار تواضع از علما و روحانیت دارد.

جامعه انتظار تواضع از علما دارد/ ارتباط حوزه‌های علمیه با مردم از طریق ارائه خدمات باشد

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله غفوری، قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها امروز، 11 شهریورماه در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید طلاب حوزه‌های علمیه فارس گفت:‌ حوزه‌های علمیه شیعه كه بر محور مكتب اهل بیت(ع) تشكیل شده است، بزرگترین مسئولیت را در عصر غیبت كبری از سوی خداوند متعال و صاحب شریعت و وجود مقدس حضرت امام زمان(عج) به عنوان حجت خدا به دوش دارند.

بزرگترین مسئولیت هدایتگری به عهده حوزه‌های علمیه است
وی با بیان اینكه این مسئولیتی است كه خداوند در طول تاریخ بر عهده انبیا و اولیا گذاشته بوده است، افزود: 124 هزار پیامبری كه مبعوث شدند برای هدایت مردم از آدم تا خاتم عهده‌دار همین مسئولیت بودند؛ مسئولیت هدایتگری، هدایت اعتقادی و دینی، هدایت در شناخت حقایق معارف دینی و عمل به آن‌ها و همچنین هدایت عملی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و خدمات‌رسانی به انسان‌ها در طول تاریخ و بعد هم به دوره پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) رسید تا پایان دوره عصر حضور این مسئولیت به عهده اولیای الهی بوده است و از آن پس مسئولیت هدایتگری بر عهده علمای دین و كسانی كه از علوم الهی بهره‌مند شدند، قرار گرفته است.
غفوری با تصریح اینكه این دورانی كه در آن قرار داریم، قطعاً یكی از حساس‌ترین دوران‌های عصر غیبت كبری است، گفت: در طی قرون متمادی گذشته چنین شرایطی را در هیچ دورانی نه علمای دین و نه جوامع شیعی پیروان مكتب اهل بیت(ع) تجربه نكرده بودند، آن هم دائر شدن حاكمیتی بر اساس قوانین الهی و بر اساس شریعت اسلامی با محوریت مكتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است كه ما اكنون در چهلمین سال تأسیس این شجره مباركه قرار داریم.
وی با یادآوری اینكه چهلمین سال سن كمال و عبور از دوران‌های سختی و دشواری و رسیدن به دورانی است كه زمان بهره‌برداری از ثمرات و نتایج مجاهدت‌ها و تلاش‌ها و كوشش‌هاست،‌ گفت: دشمن هم تمام هم و غمش را متمركز كرده است و شبه احزابی را علیه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و محوریت ولایت فقیه اكنون ایجاد كرده است برای همین جهت چون آن‌ها می‌دانند عبور انقلاب اسلامی از این گردنه دشوار تاریخی به معنای این است كه این تفكر در دنیا آنچنان فراگیر خواهد شد كه همانطور كه حریف چند هزار مجاهد در دنیا نشدند، اصلا و ابدا حریف سپاه پیروان حقیقت و مكتب اهل بیت(ع) نخواهند بود لذا تمام هم و غمش در این برهه گذاشته است تا همین جا بتواند پیروز شود.

اساس مسئولیت حفظ دین و قرآن بر عهده علماست
غفوری، اساس مسئولیت برای حفظ این دین و قرآن و مكتب اهل بیت(ع) و آشناسازی نسل جوانی كه مورد هجوم بی نظیر دشمن قرار گرفتند را بر عهده حوزه‌های علمیه و علما دانست و گفت: تمام این مسئولیت یعنی مسئولیت هدایتگری نسل جوان و مخصوصاً جوامع اسلامی به عهده روحانیت و حوزه‌های علمیه است آن هم در چنین شرایط هجوم فكری، اندیشه‌ای، اعتقادی، فرهنگی و اخلاقی كه دشمن با تمام توان و تجهیزات انجام داده است بنابراین ما درگیر یك جنگ بسیار بزرگ فكری، فرهنگی و اخلاقی هستیم.
قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها با تأكید بر اینكه اگر حوزه علمیه در چنین شرایطی مسئولیت خود را نشناسد، قطعاً ضربه بزرگی خواهیم خورد، گفت: در دوران دفاع مقدس اگر عالمان دین روحانیت و در ادامه مردم مسئولیت خود را نمی‌شناختند امروز شرایط كشور ما شرایط دیگری بود.
وی با تصریح اینكه امروز شرایط به مراتب حساس‌تر از آن روزی است كه صدام و حزب بعث به تحریك استكبار به جمهوری اسلامی حمله كردند، گفت: آن حمله ظاهری و آشكار بود، خرابی‌هایش، كشته‌ها و مجروحش دیده می‌شد و سلاحش صدا و فریاد و زوزه داشت اما در جبهه فرهنگی از این خبرها نیست، آثار جنگ را انسان نمی‌بیند بلكه بیشتر تبلیغات به نحوی است كه شائبه صلح و دوستی را القا كند لذا اگر مظاهر فساد و بدحجابی دیده می‌شود از تلفات جنگ است.

وظیفه حوزه‌های علمیه در جنگ فرهنگی چیست
غفوری با طرح این سئوال كه حوزه علمیه چه باید كند كه از پس چنین جنگ خانمان سوزی و جنگ فكری و فرهنگی بی سابقه برآید؟ گفت: این مطلب هم متوجه فرماندهان این جبهه است كه مسئولان، مدیران، اساتید و كادر مدارس علمیه هستند و هم شامل مجموعه نیروهای در حال تحصیل و آموزش كه طلاب هستند و هر كسی در جایگاه خودش مسئولیت دارد.

اهمیت توجه به بحث اخلاق و معنویت در حوزه‌های علمیه
قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها گفت: مطلب اولی كه به نظر می‌رسد مورد اتفاق است و دائم بزرگان و مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب همه به اتفاق دائم دغدغه این مطلب را دارند و توصیه می‌كنند بحث اخلاق و معنویت در حوزه‌های علمیه است و اظهار نگرانی برخی از بزرگان راجع به این معنا كه موج دنیاطلبی از دورانی بعد از جنگ ما را متأسفانه دربرگرفت و خیلی‌ها را مبتلا كرد و نتیجه‌اش شد طبقه سرمایه‌گذار نوظهور و نوكیسه‌ای كه این روزها به جان اقتصاد كشور افتاده‌اند و این بلایا را درست كردند و مشكل ارز، سكه و مشكلات دیگری كه موجب گرانی شدید برای جامعه شد.
وی ادامه داد: مراجع و بزرگان نگران این هستند كه این موج دنیاطلبی و دنیاگرایی حوزه‌های علمیه و روحانیت را هم مبتلا كند و از فضای معنوی و اخلاقی و تكلیف محور خودشان كه در طول تاریخ حوزه را حفظ كرده است، فاصله بگیرند.

آن چیزی كه موجب ایجاد فاصله میان روحانیت و جامعه می‌شود، عامل نبودن روحانیت است
غفوری با تأكید بر اهمیت عامل بودن عالمان دینی گفت: آن چیزی كه موجب می‌شود تا میان روحانیت و جامعه فاصله ایجاد شود، این است كه عالم دینی ما عامل نباشد در حالی كه انتظار است تا روحانیت به وسیله عمل مردم را به دین دعوت كنند و این مهم‌ترین مطلبی است كه ضرورت كار حوزه و روحانیت برای موفقیتش در عرصه جنگ اعتقادی و اخلاقی و معنوی در مقابل دشمن است كه خودش را بسازد به نحوی كه سازندگی او به جامعه سرایت كند همانطور كه در طول تاریخ بوده است.

جامعه واقعاً به حق انتظار تواضع از علما و روحانیت دارد
قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها با بیان اینكه جامعه واقعاً به حق انتظار تواضع از علما و روحانیت دارد،‌ گفت: نكاتی كه از اول طلبگی به ما گفته‌اند برای چنین روزهایی است كه مخصوصاً دشمن در حال تلاش برای فاصله انداختن بین مردم و روحانیت است و لازم است كه به این نكته توجه كنیم.
وی در ادامه سخنان خود به تبیین كارهایی كه باید در حوزه‌های علمیه انجام شود، پرداخت و گفت: نخست كسب علم است؛ یكی از نكاتی كه در مدارس علمیه كشور با آن مواجه هستیم این است كه بعضاً گفته می‌شود احیاناً طلاب آن انگیزه سابق برای تحصیل علوم دینی را ممكن است نداشته باشند كه البته من به طور كلی آن را قبول ندارم و ممكن است مواردی باشد اما اگر چنین چیزی باشد مهم‌ترین دلیلش این است كه ما شرایط را نشناختیم، اینكه در كجا قرار داریم و چه مسئولیتی متوجه ماست را نشناختیم لذا ممكن است قدری در این عرصه سستی كنیم.
غفوری اظهار كرد: امام زمان(عج) لحظه شماری می‌كند تا یكی از سربازانش به ثمر بنشیند و برای تأثیرگذاری فكری و اخلاقی وارد جامعه شود لذا نباید آن حضرت را منتظر بگذاریم و تابستان را تعطیل كنیم و حتی تعطیلی‌ها را كم كنیم.

ارتباط حوزه‌های علمیه با مردم از طریق ارائه خدمات باشد
قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها گفت: یكی از اموری هم كه نیاز است حوزه‌های علمیه نسبت به آن توجه داشته باشند تأكیدی است كه مقام معظم رهبری در حوزه تهران داشتند و آن خدمات اجتماعی است یعنی ما ارتباطمان با مردم باید از طریق خدماتی باشد كه به مردم ا رائه می‌دهیم و این را باید تقویت كنیم.

تبیین رویكردهای جدید مركز مدیریت حوزه‌های علمیه
وی در ادامه با بیان اینكه مركز مدیریت حوزه‌های علمیه رویكردهای انتخاب كرده است، به تبیین این رویكردها پرداخت و گفت: توجه به فقه و اصول با نگاه كاربردی برای برآورده كردن نیازهای نظام و جامعه كه در این زمینه حوزه طی دهه‌های اخیر كم كاری كرده است، رویكرد نخست این مركز است.
غفوری گفت: رویكرد دیگر، واگذاری امور استان‌ها به طور كلی به مدارس علمیه و مدیریت‌های استانی، واسپاری امور به مدارس است برای اینكه مدارس علمیه احساس اینكه یك مركز علمی هستند و باید پاسخگو باشند را داشته باشند.
قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها با تأكید بر اینكه بحث مدرسه‌محوری در حوزه‌های علمیه كشور با جدیت در حال پیگیری است، گفت: هرچقدر مدارس شرایط بهتری از جهت علمی، معنوی، اخلاقی و بصیرتی ایجاد كنند زمینه برای واسپاری امور بیشتری برای آن‌ها فراهم خواهد شد.

پذیرش سطوح عالی در قم ممنوع شد
وی بیان كرد: رویكرد دیگر، تقویت و ارتقای حوزه‌های علمیه استان‌ها و شهرستان‌هاست لذا پذیرش سطوح عالی در قم را ممنوع كردیم یعنی طلاب سطوح عالی را در قم پذیرش نمی‌كنیم تا در شهرستان‌ها بمانند و آنجا رشد كنند.
غفوری همچنین گفت: دروس خارج در استان‌ها و شهرستان‌ها به جدیت در حال تأسیس و به رسمیت شناختن هستند و تاكنون 15 درس خارج در استان‌ها به رسمیت شناخته شده است و در حال پیگیری هستیم تا افزایش یابد.
قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها بیان كرد: ‌رویكرد دیگر توجه به رشته‌های تخصصی است برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام لذا درخت‌واره رشته‌های تخصصی در حال تصویب در شورای گسترش است كه پاسخگوی نیازهای همه بخش‌ها در علوم الهی، انسانی و اسلامی خواهد بود و طبعاً زمینه برای دائر كردن رشته‌های تخصصی در استان‌ها و شهرستان‌ها فراهم خواهد شد.
وی گفت: مدارس علمیه‌ای كه سطح عالی دارند، می‌توانند بدون دائر كردند مركز تخصصی، رشته تخصصی دائر كنند یا دوره برگزار كنند.
غفوری رویكرد دیگر را برنامه‌محوری برشمرد و گفت: سند چشم‌انداز برنامه 5 ساله حوزه‌های علمیه در حال تصویب است و بعداً ابلاغ خواهد شد.

پذیرش طلاب با كیفیت بالاتر
قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها در پایان گفت:‌ پذیرش طلاب با كیفیت بالاتر رویكرد مركز مدیریت است تا بتوانیم كیفیت را ارتقا دهیم مخصوصاً در بحث پذیرش طلاب جدید لذا ممكن است افتی در عدد و رقم پذیرش در كشور داشته باشیم و این اصلاً جای نگرانی نیست چون بعداً جبران خواهد شد و به تدریج ارتقا پیدا خواهد كرد اما فعلا باید كیفیت تأمین كنیم و باید با كیفیت پذیرش كنیم.
انتهای پیام

captcha