سطح قرآنی طلاب را بالا ببریم
کد خبر: 3743474
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱

سطح قرآنی طلاب را بالا ببریم

گروه معارف ـ. نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس با بیان اینكه باید به برپایی كرسی‌های تلاوت اهمیت دهیم، گفت: در حوزه‌های علمیه هم باید به كرسی‌های تلاوت اهمیت دهیم و سطح قرآنی طلاب را بالا ببریم و هم نسبت به قرآن آشنا و مطلع باشیم و نباید طلبه‌ای وجود داشته باشد كه قرآن را غلط بخواند.

گام نخست در حوزه‌های علمیه تلاوت قرآن است و بعد از آن آموزش

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز امروز، 11 شهریورماه در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید طلاب حوزه‌های علمیه این استان با اشاره به آیه 164 سوره آل عمران «... یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَیزَكِّیهِمْ وَیعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ...؛ ... تا آیات خود را بر ایشان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بیاموزد...»، گفت:‌ در این آیه خداوند كار پیامبر(ص) را شرح داده است و ما باید این كاری كه پیامبر(ص) انجام می‌داده را ادامه دهیم.

روحانیت كار خود را انجام می‌دهد
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینكه متأسفانه اكنون به تناسب نیازی كه وجود دارد ما عقب هستیم، گفت: گاهی می‌گویند روحانیت كار نمی‌كند كه این را قبول نداریم زیرا اگر كارهای روحانیت نبود و نهاد مقدس روحانیت در جامعه نقش ایفا نمی‌كرد خدا می‌داند چه به سرمان آمده بود و واقعاً كارهای عظیمی دارد انجام می‌شود.

كرسی‌های بین‌المللی تلاوت را برگزار كنیم
وی گفت: طبق آیه مذكور باید ابتدا آیات الهی را برای نسل جوان بخوانیم یعنی تلاوت قرآن و باید به این مسئله اهتمام بورزیم و كرسی‌های بین‌المللی تلاوت برگزار كنیم آن هم در شهری كه حافظ در آن قرار دارد و این توانایی در شیراز وجود داد.

گام نخست تلاوت قرآن است و بعد از آن آموزش
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه پس گام نخست تلاوت قرآن است، گفت: وقتی تلاوت صورت می‌گیرد، بعد از آن حفظ است البته ممكن است تا این مرحله خیلی مفاهیم را ندانند ولی این مسئله بر جان حافظان می‌نشینند و در گام‌های بعدی آن را انجام می‌دهند.

باید به برپایی كرسی‌های تلاوت اهمیت دهیم
وی با بیان اینكه باید به برپایی كرسی‌های تلاوت اهمیت دهیم، گفت: در حوزه‌های علمیه هم باید به كرسی‌های تلاوت اهمیت دهیم و سطح قرآنی طلاب را بالا ببریم و باید نسبت به قرآن آشنا و مطلع باشیم و نباید طلبه‌ای وجود داشته باشد كه قرآن را غلط بخواند زیرا اگر عمامه به سر شد و غلط خواند خیلی بدتر می‌شود لذا قبل از هر كاری وقتی وارد حوزه علمیه می‌شویم باید به قرآن اهمیت دهیم.

سطح قرآنی طلاب را بالا ببریم
امام جمعه شیراز ادامه داد: بعد از «یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِهِ»، « وَیزَكِّیهِمْ وَیعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ» است، یعنی اول تلاوت و بعد از آن تزكیه و آموزش كتاب و حیف است كه طلبه‌ای وارد عالم طلبه ای شده باشد و خدای نكرده در زمینه تجوید و قرائت ضعیف باشد و شما مجتهد شیعه هستید و باید وقتی نشستید و در مقابل شما قرآن می‌خوانند به آن مسلط باشید.

ورودی‌های جدید حوزه‌های علمیه قرآن را خوب بفهمند
آیت‌الله دژكام از مدیران حوزه‌های علمیه خواست كه ورودی‌های جدید را مكلف كنند تا قرآن و تجوید آن را خوب بفهمند و ادامه داد: این حداقل است و شاید هزینه شهریه برای این قضیه بشود، اولی باشد تا اینكه بگوییم قرآنش را درست نمی‌خواند اما صرف و نحو مقدماتی را حفظ كرده است پس این جهت را در حوزه فارس تقویت كنید زیرا ما می‌خواهیم به این برسی كه كرسی‌های بین‌المللی تلاوت برپا كنیم.
وی یادآور شد: فارس كه در قله است یعنی این و آن را از تلاوت آغاز كنیم و همه حوزوی‌ها ورود كنند تا تلاوت را صحیح بخوانیم و از اوج علوم قرآنی در رشته‌های تفسیر و تخصصی‌ها هستند، استفاده كنیم.
آیت‌الله دژكام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چشم‌انداز حوزه علمیه فارس در جلسات شورای حوزه مصوب شده است اما متأسفانه بر روی آن تبلیغ چندانی نشد و مدیرانی كه باید قسمت‌هایی از آن را اجرا كنند، در جریان آن قرار نگرفتند.

لزوم پرهیز از انجام اقدامات سلیقه‌ای در مدیریت حوزه‌های علمیه
وی با تأكید بر لزوم پرهیز از انجام اقدامات سلیقه‌ای در مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: در اقدامات سلیقه‌ای ممكن است خود آن فردی كه اقدام كرده به این نتیجه برسد كه تضییع امكانات و منابع بوده است كه متأسفانه با آن مواجه هستیم بنابراین لازم است به چشم‌انداز توجه ویژه داشته تا امكانات مالی و نیروهای انسانی ما تضییع نشوند.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه تدوین برنامه بعد از چشم‌انداز است و باید آن را طراحی كنیم، گفت:‌ در این واسپاری مسئولیت‌ها به مدارس باید مدیران در تدوین برنامه نقش ایفا كنند.
امام جمعه شیراز با اشاره به فعالیت‌های جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس گفت: یكی از افتخارات حوزه علمیه فارس وجود همین گروه مشاوران قوی است كه جلسات متعددی را برای تقویت مدیریت حوزه برگزار می‌كنند و امیدواریم این جلسات استمرار داشته باشند.
وی یادآور شد: در دوره جدید حوزه علمیه فارس كه برای مدیریت آغاز شده است امیدواریم این تلاش را با مشاوران قوی مضاعف كنند تا بتوانیم در زمینه‌هایی كه باید به تصمیم‌گیری برسیم تصمیمات قوی اجرا شوند.
انتهای پیام

captcha