تکیه اسلام در امور اقتصادی بر بازار است
کد خبر: 3743699
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱

تکیه اسلام در امور اقتصادی بر بازار است

گروه اجتماعی - مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه تکیه اسلام در امور اقتصادی بر بازار است، گفت: اسلام بر مالکیت خصوصی تاکید دارد و از مالکیت خصوصی برای رفاه عمومی استفاده می‌کند.

تکیه اسلام در امور اقتصادی بر بازار است/ مسئولان کار امام حسنی کنند

حجت الاسلام والمسلمین فرخ عبدی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به احکام اسلام برای جامعه اسلامی، اظهار کرد: با آمدن اسلام توسط پیامبر(ص) احکام تاسیسی و تاکیدی برای جامعه اسلامی آن روز آمد و مسلمانان مکلف به اجرای این احکام هستند.

وی احکام تاسیسی را احکامی دانست که اسلام برای نخستین بار آن را مطرح کرده و افزود: نماز، روزه، خمس و زکات از جمله احکام تاسیسی هستند، اما احکام تاکیدی شامل تعاملات عقلایی و عرفی جامعه مانند خرید و فروش، عقد و ازدواج، ارث و... می شود. در واقع اسلام برای تعاملات رایج بین مردم احکام جدیدی نیاورده و آنها را امضا کرده است.

این کارشناس دینی، با اشاره به مخالفت اسلام با معاملاتی که منجر به تولید کار و چرخه اقتصادی نمی شود، گفت: اسلام با ربا برخورد کرده است، زیرا دریافت اصل پول به همراه سود آن نه تنها چرخه اقتصادی جامعه اسلامی را نمی چرخاند، بلکه تولید کار نیز صورت نمی گیرد لذا دریافت ربا در اسلام به مثابه جنگیدن با خدا و رسول خداست.

حجت الاسلام عبدی، قمار و شرط بندی را از دیگر مصادیق مال حرام دانست و تصریح کرد: اسلام شرط بندی در مسابقات اسب دوانی، شنا و تیراندازی که جزو مهارت های فنی فوق العاده آن زمان محسوب می شد را جایز می داند، زیرا یک هدف عقلایی دارد.

«زکات»؛ یکی از احکام اقتصادی اسلام

وی با بیان اینکه احکام اقتصادی اسلام صرفا به دنبال قرار گرفتن پول در چرخه تولید کار، سرمایه و نیروی انسانی است، خاطرنشان کرد: گاهی برخی از مسائل در جامعه وجود دارد که با تولید کار حل نمی شود لذا اسلام برای افراد از کار افتاده و کهنسال، خانواده های بی سرپرست و کودکان ناتوان بودجه ای تحت عنوان «خمس» در نظر گرفته است.

مدرس حوزه علمیه، خمس را واگذاری یک پنجم از اضافه درآمد سالانه به جامعه اسلامی تعریف کرد و یادآور شد: این اعتبار به سادات و دانشجویان علوم دینی تعلق می گیرد.

وی «زکات» را یکی دیگر از احکام اقتصادی اسلام دانست و اضافه کرد: برخی از فقها این نظر را دارند که زکات باید تنها در سه مورد شامل سکه طلا و نقره، انعام چهارگانه و غلات اخذ شود، اما برخی دیگر از فقها معتقدند زکات به عنوان اعتباری جهت رسیدگی به جامعه اسلامی و نوعی مالیات است لذا اخذ زکات را یک امر عمومی می دانند که به همه درآمدها تعلق می گیرد.

اصل 44 در کشور ما هنوز عملیاتی نشده است

حجت الاسلام عبدی، با بیان اینکه تکیه اسلام در امور اقتصادی بر بازار است، گفت: اسلام بر مالکیت خصوصی تاکید دارد و از مالکیت خصوصی برای رفاه عمومی استفاده می کند. خمس، زکات و صدقات واجبه، مستحبه و جاریه برای اداره حکومت اسلامی است. انسان ذاتا به دنبال مالکیت است و لذا اسلام از این موضوع استفاده کرده و شرط مالکیت را منوط به تولید کار در جامعه می داند. متاسفانه امروز اصل 44 در کشور ما هنوز عملیاتی نشده است.

مدرس حوزه و دانشگاه، با اشاره به فعالیت اقتصادی اهل بیت(ع)، متذکر شد: اهل بیت(ع) اکثرا کاروان های تجاری داشتند و هر زمان که جامعه اسلامی دچار مشکل اقتصادی می شد، از دارایی خود برای رفع نیاز مردم و به ویژه فقرا استفاده می کردند تا امت اسلام دچار قحطی نشود.

وی وضعیت اقتصادی جامعه امروز ما را ناشی از منفعت طلبی دانست و عنوان کرد: مسئولان ارشد، وزرا، وکلا و همه مردم شیعه امیرالمومنین علی(ع) هستیم، اما امام حسن(ع) نیز امام ماست. امام حسن مجتبی(ع) در طول عمر خودشان سه بار همه دارایی شان را در راه خدا انفاق کردند لذا با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، مسئولان باید کار امام حسنی کنند. البته باید فرهنگ سازی داشته باشیم و سیره اهل بیت(ع) نسبت به جامعه اسلامی و فقرا را برای جامعه تبیین کنیم.

حجت الاسلام عبدی، مرحوم آیت الله ضیابری را یکی از علمای برجسته گیلانی دانست که خانه خودش را وقف مسجد کاسه فروشان رشت کرد و یادآور شد: علمای بزرگ هیچ چیزی را برای خودشان نمی خواستند و در فکر فقرا بودند لذا مردم به آنان اعتماد می کردند و از آنان الگو می گرفتند.

انتهای پیام

captcha