ساماندهی فقه معاصر در دستور کار حوزه علمیه
کد خبر: 3743770
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸

ساماندهی فقه معاصر در دستور کار حوزه علمیه

گروه معارف - مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که در توسعه مرزهای علوم انسانی به‌ویژه فقه حوزه علمیه قم پیشتاز است، بیان کرد: امروز مدیریت حوزه در بخش فقه معاصر و همچنین سامان‌دهی، عرضه و توسعه آن برنامه‌های مناسبی را در دستور کار خود قرار داده که در سال تحصیلی جدید نیز برخی از این اقدامات جدید صورت خواهد گرفت.

ساماندهی فقه معاصر در دستور کار حوزه علمیه

به گزارش ایکنا از مازندران، به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه مازندران، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه امروز، 12 شهریورماه در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه مازندران که به میزبانی مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل برگزار شد، گفت: آیت‌الله جوادی آملی نماد استادی است که هر سخن و حرف ایشان راه‌گشا بوده و از نگاه جامعه ایشان به اندیشه عقلانی و متعالی انسان بهره می‌بردیم.
وی در ادامه سخنان خود با تأکید براین که نهج‌البلاغه باید راه‌گشای طلاب باشد، افزود: طلاب باید در کنار تحصیل و انس با قرآن و معارف اهل بیت(ع) رهنمودهای حضرت امیر در نهج‌البلاغه را سرلوحه کار قرار دهند.
اعرافی اسلام را دین عقلانی دانست و تصریح کرد: آغاز قیام، قیام علم صحیح و مبارزه با هواهای درون و مقاومت در برابر موج‌های شکننده بر مبنای عقلانیت و آموزه‌های وحیانی است.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه امروز نظام سلطه در برابر جبهه مقاومت قرار دارد، تصریح کرد: حتی در زمینه فلسطین هم موضع ما انتخابات بین همه فلسطینی‌ها است.
وی بر ضرورت حفظ هویت حوزه‌های تأکید کرد و افزود: نباید تعصب بی‌جا داشته باشیم و نقد را نفی کنیم، حوزه از یک هویت تاریخی برخوردار است، یک پایگاه بزرگ علمی معرفتی و حیات بخش که در مقاطع مختلف جامعه بشری را در مسیر هدایت قرار داده است.
اعرافی با تأکید بر این که نباید کالای معرفت حوزه‌ای را با هیچ چیزی مبادله کنیم، اظهارکرد: احساس هویت حوزه ای داشته باشیم و اگر اشکالی در حوزه است باید رفع شود، اما ذات حوزه ذات درخشانی است.
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که حوزه نیاز به تفکر عقلی دارد، تصریح کرد: ما برای فقه نهایت جایگاه را قائل هستیم اما تفکر عقلی و فلسفی باید مورد هدایت باشد.
وی بر ضرورت تقویت و عمق‌بخشی به بنیه علمی حوزه با بهره‌گیری از تفکر تأکید کرد و افزود: حوزه‌های جهان اسلام باید هزاران متفکر و فیلسوف داشته باشد این استعداد امروز در میان طلاب حوزه‌های علمیه وجود دارد و قابل دست یافتن است.
اعرافی با بیان این که در توسعه مرزهای علوم انسانی به‌ویژه فقه حوزه علمیه قم پیشتاز است، بیان کرد: امروز مدیریت حوزه در بخش فقه معاصر و همچنین سامان‌دهی، عرضه و توسعه آن برنامه‌های مناسبی را در دستور کار خود قرار داده که در سال تحصیلی جدید نیز برخی از این اقدامات جدید صورت خواهد گرفت.
انتهای پیام

captcha