اجرای ۱۱۶ طرح اشتغالزایی صنایع دستی در تویسرکان
کد خبر: 3744071
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸

اجرای ۱۱۶ طرح اشتغالزایی صنایع دستی در تویسرکان

گروه اجتماعی - مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تویسرکان عنوان کرد: تعداد گردشگران این شهرستان در نوروز ۹۷، ۱۰ هزار و ۳۰۰ نفر بوده است که نسبت به ۳ هزار و ۲۰۰ گردشگر سال ۹۶ خود، رشد ۵ درصدی نشان می‌دهد.

اجرای 116 طرح اشتغالزایی صنایع دستی در تویسرکان؛ 272 نفر صاحب شغل شدند

میثم الوندی، مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تویسرکان در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان اظهار کرد: تویسرکان دارای 221 اثر تاریخی، فرهنگی و جاذبه گردشگری است.
وی با بیان اینکه 67 اثر از میان مجموع آثار شهرستان جزء آثار با ثبت ملی است افزود: کاروانسرای فرسفج، بازار تاریخی شهرستان، هفت حمام تاریخی، پنج خانه قدیمی و قنات چاه اسماعیل است که به دوره صفویان بازمی‌گردد از جمله آثاری است که به ثبت ملی رسیده است.
الوندی با اشاره به اینکه آرامگاه حیقوق نبی(ع) از مناطق هدف گردشگری مذهبی متعلق به دوره سلجوقیان در تویسرکان است یادآور شد: حضرت حیقوق نبی(ع) بر اساس مستندات تاریخی بیش از ۶۰۰ سال قبل از میلاد حضرت مسیح(ع) می‌زیسته که این خود گواهی مستند بر اثبات تاریخ شهری و تمدنی تویسرکان حداقل در بیش از دو هزار و ۶۰۰ سال پیش است.
وی افزود: تویسرکان به لحاظ تعداد آثار پس از همدان و ملایر در رتبه سوم قرار گرفته و به لحاظ اهمیت و ظرفیت بالای آثار پس از همدان قرار دارد به گونه ای که قدیمی ترین بازار تاریخی استان با دوره تاریخی صفوی در شهرستان تویسرکان قرار گرفته است.
مدیر میراث فرهنگی تویسرکان با بیان اینکه صنایع دستی تویسرکان در رشته‌های منبت، سفال، گلیم، چرم و سازه‌های سنتی، سنگ و ... است، افزود: در مجموع 5 هزار و 700 کارگاه صنایع‌دستی در تویسرکان وجود دارد که از این تعداد 4 هزار و 741 کارگاه مختص صنعت منبت است.
الوندی ابراز کرد: امامزاده اسماعیل و ابراهیم،خانه مسعودی، خانه اقتداری، مدرسه شیخ علیخان زنگنه، کاروانسرای شاه عباسی و پل‌های تاریخی از جمله مناطق گردشگری این شهرستان است.
وی ادامه داد: بازار سرپوشیده دوران صفویه، مناطق نمونه گردشگری، منطقه محافظت شده خانگرمز، و روستا‌های هدف گردشگری شامل کشانی، اشتران و کهنوش از دیگر جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری تویسرکان است.
الوندی اشاره‌ای به طرح‌های اشتغالزایی در میراث فرهنگی شهرستان داشت و گفت: 116 طرح در حوزه اشتغال روستایی و اشتغال پایدار با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد و 400 میلیون تومان از جمله برنامه‌هایی این مجموعه است که باعث اشتغال 272 نفر در سطح شهرستان شده است.
این مقام مسئول عنوان کرد: در حوزه کسب و کار مشاغل خرد و خانگی نیز 37 طرح با مبلغ 265 میلیون تومان اجرا شده است که باعث اشتغال 37 نفر از بانوان در این حوزه شده است.
الوندی اظهار کرد: در صنعت گردشگری نیز با اختصاص اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان جهت ساخت و توسعه مجتمع رفاهی، خدماتی و گردشگری تپه ریواسیجان باعث افزایش زیرساخت‌های گردشگری در سرکان شده است.
مدیر میراث فرهنگی تویسرکان با اشاره به اینکه امسال نیز همچون سنوات گذشته شهرستان میزبان دو جشنواره مهم است گفت: نیمه اول مهر ماه سال جاری جشنواره ملی مبل و منبت و گردو در تویسرکان برگزار خواهد شد.
وی افزود:طبیعت تویسرکان، مبل و منبت و گردوی این شهرستان یکی از شاخصه‌های بارزی است که باعث افزایش گردشگر شده است به گونه ای که تعداد گردشگرانی که در این شهر اسکان داشته اند، در نوروز 97، 10 هزار و 300 نفر بوده است که نسبت به 3 هزار و 200 گردشگر سال 96 خود، ۴ برابر افزایش یافته است.
انتهای پیام

captcha