تدبیر قرآنی در نهادی با اصول قرآنی/ فلسفه تشکیل کمیته امداد قرار دادن دست فقرا در دست اغنیاست
کد خبر: 3744219
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۷

تدبیر قرآنی در نهادی با اصول قرآنی/ فلسفه تشکیل کمیته امداد قرار دادن دست فقرا در دست اغنیاست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرکل کمیته امداد استان همدان با بیان اینکه شاکله فعالیت مجموعه کمیته امداد براساس آیات قرآن است، گفت: قرار دادن بخشی از مال فقرا در مال اغنیا به معنای مسئولیت اجتماعی است که قرآن بر آن تاکید کرده است و این مهم یکی از دلایل شکل گیری این نهاد توسط امام راحل بود.

تدبیر قرآنی در نهادی با اصول قرآنی/ فلسفه تشکیل کمیته امداد قرار دادن دست فقرا در دست اغنیا است

به گزارش ایکنا از همدان، پیمان ترکمانه، مدیر کل کمیته امداد استان همدان با حضور در دفتر این خبرگزاری با اشاره به اینکه 20 سال مدیریت کمیته امداد را برعهده داشته است اظهار کرد: 35 سالی است که علاوه بر تلاوت قرآن به عنوان مربی قرآن نیز مشغول به فعالیت است.
وی با اشاره به اینکه هر چه دارم همه از دولت قرآن است افزود: تمام زندگی من وابسته به قرآن است که در همه عرصه‌ها نیز با ثمرات بسیاری همراه بوده است اما آنچه مهم است این است که علاوه بر مأنوس بودن با قرآن، باید عامل به آن نیز بود.
ترکمانه با بیان اینکه در دوران جوانی در بسیاری از مسابقات قرآن حضور داشته است و حائز رتبه‌های برتر شده است گفت: کسب رتبه اول و سوم کشوری در رشته تلاوت و حضور در گروه هم‌خوانی محفل نور و کسب رتبه سوم کشوری توسط این گروه و سپس حضور در کشور‌های اسلامی از جمله افتخارات قرآنی بنده است.
مدیر کل کمیته امداد استان با بیان اینکه صفر تا صد کار کمیته امداد مستند بر آیات قرآن است گفت: از آرم کمیته امداد گرفته تا مجموعه فعالیت‌های این نهاد مقدس برگرفته از آیات قرآن است وآیه شریفه «وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلي‏ حُبِّهِ مِسْکيناً وَ يَتيماً وَ أَسيرا؛ به فقیر و یتیم و اسیرطعام می‌دهند»(انسان/ آیه 7) پرچم و شعار این مجموعه است.

شاکله فعالیت مجموعه کمیته امداد بر اساس آیات قرآن است
وی با اشاره به اینکه عمل به سیره اهل بیت(ع) و استناد بر آیات قرآن کریم، چراغ راه ماست بیان کرد: کمیته امداد به دلیل گستردگی فعالیت‌های خود به عنوان یک دولت در بدنه حاکمیت مطرح است چرا که وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، مسکن و ... در قلب این مجموعه به نوعی مشغول به ایفای نقش هستند.
ترکمانه با بیان اینکه این مجموعه در حوزه خیر و احسان، انفاق، دریافت و مصرف صدقات همواره منطبق بر آیات قرآن عمل می‌کند گفت: طبق آیه شریفه «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاکِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیهَا ... زکات مخصوص مستمندان، بیچارگان، گردآورندگان آن و ...»(توبه/آیه 60) نوع مصرف زکات را که کمیته امداد نیز کاملا منطبق بر این آیه عمل می‌کند بیان می‌کند.

دریافت وجوهات مختلف در کمیته امداد از طریق حساب‌های مجزا انجام می‌شود
این قاری قرآن ادامه داد: به جهت رعایت اصول شرعی قرآن، سیستم اداری نیز همانگونه تنظیم شده است به گونه‌ای که دریافت و هزینه وجوهات در بخش صدقات، زکات، فطریه و ... هریک خود دارای حساب بانکی مجزایی است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه هیچ سازمانی همچون کمیته امداد با این چنین گستردگی بالایی از مخاطبان روبرو نیست عنوان کرد: این مجموعه با جامعه پزشکان، دانش آموزان، دانشجویان، کشاورزان، فقیران، خیرین و ... در ارتباط است که مدل ارتباطی او با مخاطبان خود نیز همسو با آیات قرآن است.
وی با بیان اینکه در حوزه انفاق و زکات، آیات متعددی است که این مجموعه را در انجام این مهم هدایت می‌کند گفت: آیه «وَ فِی اَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ؛ در اموال آنها حقی است برای سائل و محروم»(ذاریات/آیه 19) پرچم ما در حوزه انفاق و صدقات است.
ترکمانه با بیان اینکه یک مدیر قرآنی می‌تواند اثرگذاری بهتری در مجموعه کمیته امداد داشته باشد ابراز کرد: همه فعالیت‌های این مجموعه مستند بر آیات قرآن و سیره اهل بیت(ع) است اگر این ادبیات و تدبیر قرآنی در عمر 40 ساله کمیته امداد نبود بی شک این سیستم تا کنون نابود شده بود.
این مدیر قرآنی استان یادآور شد: آنچه که باعث شد در فراز و نشیب‌های بسیار در ادوار مختلف آن هم با فشار بسیار بر این مجموعه، کمیته امداد را سرپا نگاه دارد عمل به آموزه‌های قرآن و رهنمود‌های اهل بیت(ع) بود که این مایه افتخار سیستم بوده و می‌تواند الگویی برای سایر سازمان‌ها باشد.
وی اظهار کرد: یکی از دستاورد‌های مهم انقلاب که با مدیریت رهبری ادامه یافته است کمیته امداد است که شاکله فعالیت این مجموعه مستند بر آیات قرآن و رهنمون‌های اهل بیت(ع) است که این خود باعث شده این مجموعه با عنوان «نهاد مقدس کمیته امداد» نام گیرد.
ترکمانه یادآور شد: فلسفه تشکیل کمیته امداد و رسالت او در چهارچوب قانونی تعیین شده است و او قائدتا نخواهد توانست همه مشکلات مردم را حل کند همچنین وابستگی شدید این مجموعه به ظرفیت‌های مردمی جز دو ویژگی مهم این سیستم به شمار می‌رود.

مردم؛ رکن اصلی کمک به نیازمندان در کمیته امداد
مدیر کل کمیته امداد استان افزود: بهزیستی و کمیته امداد دو نهاد حمایتی رسمی در سطح کشور است و هریک دارای فعالیت‌های مجزایی است که در این بین، کمیته امداد متولی رسیدگی به خانواده‌های بی‌سرپرست و خانواده‌های دارای سرپرست از کار افتاده به شرط نیازمندی است.
وی ادامه داد: سازمان بهزیستی نیز موظف به رسیدگی به خانواده‌های بد سرپرست و جامعه معلولان است، با توجه به حجم بالایی از نیازمندی‌ها در سطح کشور این دو نهاد دولتی به تنهایی قادر به تدبیر و پاسخ گویی به این مشکلات نیستند در این میان نقش مردم نقشی مهم و اساسی است.
ترکمانه با اشاره به اینکه همواره مردم در کنار دولت بوده است عنوان کرد: هم اکنون سازمان‌های مردم نهاد بسیاری در حال فعالیت هستند همچنین گروه‌های مردمی بدون مجوز به عنوان عامل سوم در کنار دو نهاد حاکمیتی در حال ایفای نقش هستند.

همدان در حوزه خیر و احسان شرایط خوبی دارد
این مدیر توانمند قرآنی با اشاره به اینکه در حال حاضر 82 هزار مددجو به صورت ثابت از این مجموعه در استان مستمری و سایر خدمات دریافت می‌کنند افزود: شرایط همدان در حوزه خیر و احسان شرایط خوبی است که این خود وابسته به نوع تفکر، اعتقادات، مدل فرهنگی وشرایط اقتصادی آنها است.
وی یادآور شد: خوشبختانه در استان خاصه در شهر همدان مشترکین و افرادی به صورت مستمر با این مجموعه در ارتباط هستند؛ در حال حاضر250 هزار نفر در استان مشترک صندوق‌های صدقات هستند که سال گذشته حدود 11 میلیارد تومان از این صندوق‌ها جمع آوری شد.
ترکمانه با اشاره به اینکه تا زمان ظهور امام عصر(عج) در سراسر دنیا فقیر وجود خواهد داشت اظهار کرد: فلسفه تشکیل کمیته امداد، طبق آیه شریفه «وَ فِی اَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ؛ در اموال آنها حقی است برای سائل و محروم»(ذاریات/آیه 19) قرار دادن دست فقرا در دست اغنیا است.
مدیر کل کمیته امداد استان ادامه داد: قرار دادن بخشی از مال فقرا در مال اغنیا به معنای مسئولیت اجتماعی است که حوزه اکرام به این مهم اشاره دارد، چرا که خیّر علاوه بر پرداخت مبلغ ماهانه، در مناسبت‌های مختلف نیز به صورت حضوری با یتیمان در گفت‌و‌گو و تعامل هستند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 25 هزار خیر در استان حامی ایتام هستند اظهار کرد: امسال برنامه‌های حوزه اکرام پررنگ‌تر از سال قبل برگزار شد اما به دلیل حفظ شأن، کرامت و عزت مددجویان قادر به رسانه‌ای کردن این فعالیت و سایر خدمات خیرین و مجموعه نیستیم.
ترکمانه با بیان اینکه هر مجموعه ای کار خود را درست انجام دهد بیشتر مورد هجمه قرار می‌گیرد گفت: برگزاری جشن خودکفایی 2 هزار و 644 مددجوی همدانی در وضعیت نابه سامان اقتصادی امروز، نشان از آن دارد که اگر برخی سازمان‌ها در خواب هستند، کمیته امداد در حال انجام وظیفه خود است.

«نظارت»؛ مهمترین تفاوت کمیته امداد با سایر نهاد‌ها
این مدیر قرآنی با اشاره به اینکه با شرایط کنونی کشور همچنان می‌شود مدبرانه کار کرد گفت: طبق صحبت‌های مقام معظم رهبری با وجود مشکلات اقتصادی بسیار، باید به مردم امید داد و کار را به افراد جهادی سپرد، در این بین کمیته امداد یکی از نهاد‌های جهادی است که با افزایش مشکلات تلاش‌های او نیز افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه «نظارت» مهمترین تفاوت کمیته امداد با سایر نهاد‌هاست گفت: سال گذشته هزار و 500 میلیارد تومان، در حوزه اشتغال استان هزینه شده است که در این میان سهم کمیته امداد 32 میلیارد تومان بوده است حال با این وجود این مجموعه توانسته 2 هزار و 644 مددجو را خود کفا کند که علت این موفقیت نیز نظارت است.
ترکمانه بیان کرد: ما در فعالیت‌های مجموعه تنها به پرداخت تسهیلات نمی‌پردازیم بلکه صفر تا صد کار توسط سیستم، نظارت می‌شود طی دو سال اخیر از هفت هزار شغل، 2 هزار و 644 نفر خود کفا شدند.
این قاری قرآن عنوان کرد: مددجویان به دو بخش افراد ناتوان و توانمندِ نیازمند حمایت، قابل تقسیم است، افراد سالخورده و از کار افتاده تا پایان عمر از خدمات این مجموعه بهره‌مند می‌شوند. اما بخش دوم افراد توانمندی هستند که نیازمند حمایت، آموزش و دریافت برخی تسهیلات هستند.
وی گفت: مددجویان نوع دوم پس از گذراندن مراحل کار جهت خود کفایی، در بازه زمانی 2 سال باید بتوانند بر روی پای خود بایستند پس از گذشت این بازه زمانی، مرحله اول خودکفایی که همان قطع مستمری ماهیانه است برای آنان اتفاق خواهد افتاد.
ترکمانه ابراز کرد: این افراد بدون دریافت مستمری اما بهره‌مندی از سایر خدمات همچنان 6 ماه الی 2 سال تحت پوشش این مجموعه باقی می‌مانند، پس از گذشت 2 سال مددجو خودکفا شده و دیگر ارائه سایر خدمات از او ساقط می شود که این خود وابسته به خانواده و بازدهی نوع کاری است که انجام می‌دهد.


«تحکیم بنیان خانواده»؛ یکی از سیاست های مهم کمیته امداد
این قاری قرآن با اشاره به اینکه بسیاری از خیرین از جامعه پزشکان و معلمان هستند که به صورت رایگان به ارائه خدمات می‌پردازند گفت: مخاطبان ما در این مجموعه عام و مخلص بوده و کمک‌های آنها اثر گذار است.
وی گفت: یکی از سیاست‌های مهمی که مجموعه کمیته امداد به دنبال آن است، تحکیم بنیان خانواده است،خانواده‌های بدون سرپرست با مشکلات بسیاری در جامعه کنونی روبرو هستند که در این میان این مجموعه با هدایت زنان خانوار به سوی راه اندازی کسب و کارهای خرد و خانگی به دنبال تحکیم بنیان خانواده است.
ترکمانه یادآور شد: یکی دیگر از سیاست‌های کمیته امداد اجرایی ساختن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با اجرای طرح‌های تولیدی و صنعتی است، از دیگر سیاست‌های‌ این مجموعه ایجاد مشاغل روستایی است.
مدیر کل کمیته امداد استان عنوان کرد: از آنجا که روستاییان حجم بالایی از مخاطبان این مجموعه را به خود اختصاص داده است، به دنبال ایجاد مشاغل روستایی در جهت مقابله با مهاجرت روستاییان به شهر و حاشیه نشینی و به تبع افزایش آسیب‌های اجتماعی هستیم.

حرکت به سمت شهری بدون گدا با هدایت نیازمندان به مراکز خیریه اتفاق می‌افتد
ترکمانه با اشاره به حرکت به سوی «همدان، شهری بی گدا» عنوان کرد: این بدان معنا نیست که فقیری در شهر نباشد، چراکه برقراری عدالت و از بین رفتن فقر تنها با ظهور حضرت مهدی(عج) اتفاق می‌افتد اما می‌توان همانند شهر تبریز به سمتی رفت که مردم برای کمک به فقیر از طریق درست آن اقدام کنند و در کوچه و خیابان به فقرا کمک نکنند تا نیازمندان واقعی به سمت مراکز حمایت از آنها سوق پیدا کنند.
وی تاکید کرد: لازم است فرهنگ‌سازی در بین مردم برای انتقال صدقات و وجوهات کمکی به نیازمندان از طریق مسیرهای درست مانند کمیته امداد، موسسات خیریه، سمن‌ها و ان جی او ها صورت بگیرد.
مدیرکل کمیته امداد همدان با تاکید بر رفع به موقع مشکلات اقتصادی خانواده ها اظهار کرد: اگر نیازهای مالی خانواده‌ها به موقع رفع شود از پیش آمدن بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، مانند اعتیاد، فساد، دزدی، زنان خیابانی و ... جلوگیری می‌کند.

ضرورت تشکیل بانک اطلاعاتی نیازمندان استان
وی افزود: 4 مرکز وجود دارند که مجوز فعالیت به موسسات خیریه، سمن ها و ان جی او ها را صادر می کنند، استانداری، نیروی انتظامی، اداره ورزش و جوانان و بهزیستی، این پراکندگی در صدور مجوزها موجب شده تا در نظارت‌ها هم تمرکزی نباشد.
ترکمانه با انتقاد به نبودن نظارت دقیق به فعالیت موسسات تاکید کرد: تعداد زیادی موسسه خیریه در استان وجود دارد اما تا به حال مجوز هیچ کدام از آنها باطل نشده است، آیا هیچکدام انحرافی نداشته اند؟ یا این نشان دهنده عدم نظارت بر کارکرد آنهاست.
ترکمانه با تاکید بر ضرورت تشکیل بانک اطلاعاتی نیازمندان استان تصریح کرد: نبود یک سامانه اطلاعاتی واحد در استان منجر می‌شود عدالت در ارائه خدمات به نیازمندان به درستی انجام نشود، به این صورت که برخی ممکن است برای دریافت یک خدمت به طور مثال برای دریافت کمک هزینه جهیزیه هم به کمیته امداد مراجعه کند، هم به یک موسسه خیریه که خدمات مربوط به ازدواج می دهد و هم چند سمن دیگر.
وی با انتقاد به عدم تمرکز و هماهنگی در کارها و اینکه هرکس می‌خواهد تنها کار خود را انجام دهد ادامه داد: جلسه‌ای با مدیران موسسات خیریه برای تشکیل بانک اطلاعاتی نیازمندان در همدان تشکیل دادیم، اما هیچ موسسه‎ای نپذیرفت که چنین سامانه‌ای راه اندازی شود، اینکه نام و نوع خدمت دریافتی نیازمند در سامانه بصورت ماهانه برای کمیته امداد و تمام موسسات قابل دسترسی باشد.

حقوق کارمندان کمیته امداد از محل صندوق صدقات تأمین نمی‌شود/ کارمندان کمیته هم کارمند دولت هستند
ترکمانه بیان کرد: با توجه به آیه 19 سوره ذاریات که از ارکان شکل‌گیری کمیته امداد است، تنها اموال اشخاص پول و سرمایه مادی نیست بلکه یک تخصص، جایگاه اجتماعی، قدرت، نفوذ یا سواد و ... می‌تواند از اموالی باشد که در این آیه برای محرومان حقی قرار داده است.
وی با بیان اینکه برخی این مسئله را مطرح می‌کنند که حقوق کارمندان کمیته امداد از محل صندوق صدقات تعیین می‌شود گفت: همانطور که نهاد کمیته امداد برای ساختن ساختمان اداری خود نمی‌تواند از محل صندوق صدقات اعتبار تامین کند، هم‌چنین حقوق کارمندان نیز از محل صندوق صدقات نمی تواند باشد، چرا که صدقات بصورت امانی در اختیار کمیته امداد قرار می‌گیرد، کارمندان کمیته کارمندان دولت هستند و همچون سایر ادارات از دولت حقوق می‌گیرند.

صندوق صدقه الکترونیکی وارد همدان نمی‌شود/ هزینه صندوق ها بسیار بالاست
مدیرکل کمیته امداد همدان با اشاره به الکترونیکی شدن صندوق های صدقات خاطرنشان کرد: الکترونیکی شدن صندوق ها اصلا به صرفه نیست، چراکه هزینه صندوق بسیار بالا بوده، لذا در استان صندوق های الکترونیکی نخواهیم داشت اما پرداخت الکترونیکی وجود دارد خیرین می‌توانند به صورت الکترونیکی از سه طریق صدقات خود را پرداخت کنند.
وی ادامه داد: نرم افزار سکه در حال حاضر برای پرداخت الکترونیکی صدقه فعال است، نرم افزار سنا نیز در حال راه اندازی است و هم‌چنین از طریق شماره گیری کد *8877# می توان صدقات را الکترونیکی پرداخت کرد.
انتهای پیام

captcha