محرم با طعم اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3744256
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹

محرم با طعم اقتصاد مقاومتی

گروه اجتماعی ــ حجت‌الاسلام حسینی‌یمین به بیان نکاتی در خصوص هزینه‌کردهای مراسم عزاداری محرم پرداخت و گفت: تا جایی که می‌توان از حضور سخنرانان و مداحان داخل استان استفاده شود چرا‌که سخنرانان و مداحان مدعو دارای هزینه‌های بیشتری نسبت به سخنرانان بومی هستند.

محرم با طعم اقتصاد مقاومتی

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌مجتبی حسینی‌یمین، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با اشاره به بازار محرم و مشکلات اقتصادی که دامن این مراسم را هم گرفته است، اظهار کرد: اگرچه قطعاً امسال به فضل الهی مراسم‌‌ محرم پرشورتر از سال‌های قبل برگزار خواهد شد و این خود نشانه این است که ارادت ما به ساحت قدسی امام معصوم با قیمت ارز و دلار کم و زیاد نمی‌شود. اما با توجه به شرایط موجود چند نکته را باید در این مراسم در نظر گرفت.
وی با بیان پیشنهاداتی در مراسم‌های عزاداری سیدالشهدا(ع) عنوان کرد: تا جایی که می‌توان سخنران و مداح از خارج از شهر دعوت نشود، به دلیل هزینه هایی که دارد، البته برخی می‌فرمایند حضور افتخاری است، اما چون قدرت توجیه مردم وجود ندارد بازهم توصیه نمی‌شود.
حسینی یمین با تاکید بر اینکه صندوقی جهت کمک به فقرا در مراسم های عزادری قرار داده شود، عنوان کرد: در همه هیئت‌ها در طول مراسم روضه صندوق کمک به فقرا در کنار صندوق کمک به هیئت وجود داشته باشد و هر هیئتی اعلام کند که به چه میزان کمک به فقرا و نیازمندان جمع شده و با مدیریت صحیح خرج شود، مخصوصا در امر جهیزیه، ایجاد شغل، اجاره مسکن، لوازم التحریر و... .
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به قیمت بنر گفت: خواهش ما این است که مراسم ‌مذهبی بنری نشود و از روش‌های تبلیغاتی جایگزینی استفاده شود، مانند تبلیغ در فضای مجازی.
وی با اشاره به انجام نذورات اظهار کرد: اگر نذر معین با صیغه شرعی وجود ندارد بهتر است هزینه شام صرف مصارف ضروری‌تر شود، در ظهر عاشورا نیز به اقل ممکن اکتفا شود و البته بقیه هزینه صرف مصارف مهمتر شود.
حسینی‌یمین خاطرنشان کرد: برنامه‌ها در صورت امکان تجمیع شود، گاهی در یک منطقه چندین مراسم وجود دارد که قاعدتاً با تجمیع آنها هزینه‌ها کمتر و کیفیت برنامه افزون می‌شود، این امر زمانی ناممکن است که هیئات دارای اهدافی غیر از تعظیم شعائر حسینی داشته باشند.
این سخنران توانمند استان با بیان اینکه چند سالی است که موکب‌های کوچک و ایستگاه‌های صلواتی رسم شده است، یادآور شد: توصیه می‌شود از هزینه‌های اضافی و تراکم غیر ضروری ایستگاه‌ها اجتناب شود و حتی‌الامکان این ایستگاه‌ها محلی برای جمع آوری کمک به نفع محرومان باشد.
انتهای پیام

 

captcha