اخبار معارفی رسانه‌ها/ مروری بر خاطرات زندگی مرحوم «شیخ خلیل‌ عبد‌الرحمن»
کد خبر: 3744377
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲

اخبار معارفی رسانه‌ها/ مروری بر خاطرات زندگی مرحوم «شیخ خلیل‌ عبد‌الرحمن»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز محل انتشار خبرهای متنوعی بودند که از جمله آن‌ها می‌توان به انتشار خبری در مورد مرور خاطرات یکی از قاریان مطرح اشاره کرد.

اخبار معارفی رسانه‌ها/ مروری خاطرات زندگی مرحوم «شیخ خلیل‌ عبد‌الرحمن»

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز چهارشنبه، 14 شهریورماه محل انتشار خبرهای متنوعی در حوزه‌های مختلف معارفی بودند بودند که از جمله آن‌ها می‌توان به انتشار خبری در مورد مرور خاطرات یکی از قاریان مطرح جهان اسلام اشاره کرد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 14 شهریورماه و تا ساعت 14:30 تعداد هفت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که اغلب این اخبار مربوط به برگزاری مراسم اجلاس جهانی پیرغلامان حسینی در خرم‌آباده بوده و در حوزه تخصصی قرآنی نیز جای ندارند.
«سبک عزاداری استان‌های کشور مستندسازی می‌شود»، «روح‌افزا: برنامه‌های سیما روابط بی‌ضابطه دختر و پسر را ترویج می‌دهند/ زالی: فلسفه حجاب عدم افتادن در ورطه گناه نیست»، «تفاوت‌های فرزند دختر و پسر در سیره اسلام»، «پیام‌ عاشورای حسینی باید بازشناخته شود»، «گرانی ارز در کشور «کاری داعشی» است/ مردم «داعش گرانی» را هم سرکوب می‌کنند»، «آئین گِل‌ مالی لرستان رونمایی و ثبت ملی شد» و «امروز جنگ دشمن جنگ با پرچم غدیر است»، عناوین اخبار امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهند که اغلب در حوزه عترت و اهل بیت(ع) قرار دارند.
با توجه به نزدیکی به ایام محرم‌الحرام و برگزاری اجلاس جهانی پیرغلامان حسینی که در خرم‌آباد برگزار می‌شود، صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «پیام‌ عاشورای حسینی باید بازشناخته شود» کرده که مربوط به سخنان نماینده لرستان در مجلس خبرگان رهبری در اجلاس پیرغلامان حسینی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «آیت الله احمد مبلغی صبح امروز در شانزدهمین اجلاس پیر غلامان حسینی که در حسینیه ثار الله خرم‌آباد برگزار شد اظهار اشت: حرکت تشکیل کنفرانس پیرغلامان به عنوان یک حرکت معنا دارد، تاثیر گذار و تجمیع کننده ایده‌ها، اندیشه‌ها و بستر ساز تصمیماتی برای آتی حرکت حسینی است.
وی افزود: به صورت بالقوه حدود 70 درصد و به صورت بافعل به صورت 30 درصد این حرکت اهمیت دارد ولی اهمیت حرکت خیلی بزرگ اساسی است و کارهای بزرگی را این گفتمان پیرغلامان در 16 سال داشته است.
نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: برای نخستین بار ایده‌های نو در این کنفرانس‌ها وجود دارد اما آنچه انجام شده همه آنچه که لازم است نیست و باید پوشش فراوانی صورت بگیرد که از این قوه در اختیار بهره بیشتری ببریم چرا که انقلاب حسینی بسیار بزرگ است، اگر کمیته‌ای در این کنفرانس با چند زاویه علمی اجتماعی تشکیل شود و یکی از محورها این باشد که بایسته‌های مداحی را تعریف کنیم، اینکه مداح نمونه کیست و چه ویژگی داشته باشد باید به دست پژوهشگران حوزه و دانشگاه بسپاریم چرا که از درونش ناگفته‌هایی پدید می‌آید چون عمق بخشی به این حرکت است».
فارس
خبر تلاوت ترتیل صفحه 448 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم، اولین خبری است که طی امروز طبق روال معمول بر روی خروجی صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس منتشر شده است.
همچنین، خبر دیگری با عنوان «مرور خاطرات زندگی مرحوم «شیخ خلیل‌ عبد‌الرحمن» در ایران» نیز بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که در گفت‌و‌گو با مهدی دغاغله، مدرس قرآن و قاری بین‌المللی قرآن کریم منتشر و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «مرحوم شیخ خلیل عبدالرحمن اصالتاً پاکستانی است که مدتی از عمر خود را در ایران سپری کرد و پس از آن به عربستان و شهر مکه و از آنجا به مدینه مهاجرت کرد. وی هم در ایران و هم در عربستان منشأ خیر بود و قاریان بسیاری را در دو کشور تربیت کرد که امروز از اساتید برجسته قرآن کریم هستند.
مهدی دغاغله استاد قرآن کشورمان چند سال پیش در سفری به مدینه دیدار مفصلی با این استاد قرآن کریم داشت که در گفت‌وگو با فارس به تشریح این دیدار و صحبت‌هایش با مرحوم خلیل عبدالرحمن پرداخت که در ادامه تقدیم می‌شود.
دغاغله درباره دیدارش با شیخ خلیل عبد‌الرحمن گفت: تا آن زمان این استاد قرآن کریم را ندیده بودم و فقط درباره او شنیده بودم که سال‌های قبل از انقلاب چند سال در تهران زندگی کرده و اساتید بزرگی از محضرش تلمذ کرده‌اند. تا اینکه چند سال پیش در سفر به مدینه به واسطه یکی از دوستان، نام خلیل‌الرحمن به گوشم رسید و با خود گفتم شاید این همان استاد خلیل عبد‌الرحمن است، اما دوستم او خلیل‌الرحمن معرفی کرد و معمولاً برای عرب‌ها واضح است که نام «خلیل الرحمن» ترکیبی غیر عربی است، موضوع را با دوستم مطرح کردم و وی گفت: درست است این استاد اصالتاً عرب نیست و پاکستانی است. اینجا یقین کردم که همان خلیل عبد‌الرحمن خودمان است.
از دوستم که وی هم اصالتاً غیر عرب است خواستم تا هماهنگ کند به منزل شیخ برویم و وی هم به سختی این کار را انجام داد و نهایتاً به همراه چند نفر از دوستان راهی منزل شیخ شدیم.
جالب است منزل شیخ درست روبروی مسجد‌النبی(ص) قرار داشت و داخل منزل از پنجره، گنبد سبز نبوی(ص) پیدا بود و فضای خانه را مانند بهشت کرده بود.
با توجه به اینکه شیخ پیش از انقلاب در تهران به قاریان قرآن ما درس می‌داد گمان می‌کردم خیلی پیر باشد اما با یک چهره بسیار جوان، سرحال و آرام روبرو شدم. ابتدا خودم را معرفی کردم و چند آیه‌ای برایش خواندم، شیخ هم بسیار خوشحال شد و ابتدا درباره سال‌هایی که در ایران زندگی کرده بود برایمان سخن گفت. از جلساتش در حسینیه ارشاد و حضور اساتیدی چون مرحوم صبحدل و مرحوم اربابی در جلسات برایمان گفت. حتی وی مرحوم دکتر علی شریعتی را هم به خوبی به خاطر داشت و گفت: دکتر شریعتی هم به جلسات قرآن ما در حسینیه ارشاد می‌آمد و استفاده می‌کرد.
سپس شیخ آلبوم عکس‌هایش را برایمان آورد و آنجا بود که تصاویر اساتید مختلف را در کنار وی دیدم البته از فرصت استفاده کردم و با دوربینی که به همراه داشتم از روی این عکس‌ها یک نسخه برای خودم برداشتم. شیخ از فرزندانش برایم تعریف کرد و گفت: سه پسر دارد که هر سه از قاریان مطرح عربستان هستند، حتی گفت: فرزندم محمود مدتی است امام جماعت مسجد ذوقبلتین است. جالب است شیخ گفت: چندی پیش به من پیشنهاد شد تا امام جماعت مسجدالنبی(ص) شوم اما این پیشنهاد را رد کردم».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده است. همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که خبری با عنوان «عدم گزارش عملکرد به کمیسیون‌ها علت تأخیر در واریز بودجه قرآنی است» را شامل می‌شود، مربوط به روز گذشته بوده و از آن زمان تاکنون نیز به‌روزرسانی نشده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
از پنج خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منعکس شده، تنها یک خبر با عنوان «اسرار نهفته در سوره الفاتحه + خواص سوره حمد» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و چهار خبر دیگر این صفحه نیز در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.
ایرنا
هیچ خبری طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر نشده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان «ابزار مختلف برای فهم آموزه های دینی استفاده شود» دارد، مربوط به روز گذشته، سیزدهم شهریورماه است.
ایسنا
تعداد 10 خبر طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران منتشر شده که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند و اغلب در حوزه معافی عترت انعکاس بافته‌اند.
تیتر اصلی این صفحه نیز که خبری اهل بیتی با عنوان «آغاز به کار اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی در لرستان» است، مربوط به روز گذشته بوده و هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایبنا
«خوانش «احضاریه» روی دور تند»، «جزئیات جشنواره ملی جبرائیل امین تشریح می‌شود» و «اهدای قرآن خطیِ «باباکوهی» به کتابخانه مرکزی آستان‌ قدس‌« عناوین سه خبر امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران را تشکیل می‌دهند که یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کرین جای دارد.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که عنوان «اهدای قرآن خطیِ «باباکوهی» به کتابخانه مرکزی آستان‌ قدس‌« دارد، آمده است: «رئیس اداره مخطوطات این سازمان درباره قرآن خطی «باباکوهی» اظهار کرد: چوپانی معروف به باباکوهی که سال‌ها هنگام چرای گوسفندان، قرآنی خطی و قدیمی به قدمت قرن دوازدهم را همراه داشته و تلاوت می‌کرده، در اواخر عمر، آن‌را به یکی از خادمیاران حرم رضوی می‌سپارد تا بتواند این قرآن نفیس را از هرگونه آسیب حفظ کند.

حجت‌الاسلام محمدحسن نوری‌نيا با بیان اینکه نوع کاغذ، نوع مرکب و کیفیت جلوه خط روی کاغذ، قدمت این مصحف شریف را اواخر قرن دوازدهم یا اوایل قرن سیزدهم نشان می‌دهد، گفت: خط آن نسخ، جدول‌کشی به سرخی، سجاوندی‌ها و نشانه فواصل بین آیات به ترنج و نشان‌ها در حاشیه به خط رقاع است.

وی ادامه داد: این قرآن، یک بار صحافی شده و چون متأسفانه صحاف، آشنا به نسخه خطی نبوده است، به نسخه بسیار آسیب زده که در نتیجه سربرگ‌ها، کمند صفحات و برخی نشان‌ها در صحافی اولیه از بین رفته است. همچنین کتابت آن به قلم کاتبی معمولی انجام گرفته که نشان از اهمیت کتابت قرآن در همۀ دوره‌ها و بین همه اقشار دارد».
میزان
دو خبر با عناوین «روز مباهله از لحاظ جایگاه هم شان عید غدیر است» و «آداب معاشرت در سفر» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده که این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای ندارند.

انتهای پیام

 

captcha