حقیقت علوی با تصریح «انفسنا» همان حقیقت محمدی است/ هنر قرآن؛ نفوذ در قلب‌ها و عقل‌ها
کد خبر: 3744411
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴

حقیقت علوی با تصریح «انفسنا» همان حقیقت محمدی است/ هنر قرآن؛ نفوذ در قلب‌ها و عقل‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی - دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: حقیقت علوی با تصریح «انفسنا» همان حقیقت محمدی است. تمام حقایقی که در ذات رسول‌الله (ص) است همان حقایق در ذات امیرالمومنین(ع) نیز وجود دارد، لذا ایشان برترین و عالی‌ترین فرد برای جانشینی پیامبر است. قرآن با معارف در عقل‌ها نفوذ می کند و با هنر در قلب‌ها.

حقیقت علوی با تصریح «انفسنا» همان حقیقت محمدی است/ هنر قرآن؛ نفوذ در قلب‌ها و عقل‌ها

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، امروز، 14شهریور‌ماه در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س) استان که به میزبانی شهرستان دلیجان برگزار شد گفت: جشنواره قرآنی گل‌های محمدی و فاطمی به دلیل شاخصه‌های مهم می‌تواند به عنوان الگو در کشور مطرح باشد و مسیر خوبی را فراروی فعالان قرآنی کشور قرار دهد.
وی تصریح کرد: حضور بیش از ۱۱ هزار دانش‌آموز کودک و نوجوان که سبب سرافرازی جشنواره قرآنی شدند، بسیار مهم است. ارسال ۱۴۹۳ اثر هنری نشان از ذوق و استعداد دانش‌آموزان دارد. برگزاری اختتامیه این جشنواره در روز مباهله را به فال نیک می‌گیریم. اگر عید غدیرخم عید اکبر است، مباهله عید اعظم است.

حقیقت علوی همان حقیقت محمدی است
حجت‌الاسلام محمدی تأکید کرد: حقیقت هر فردی به نفس و روح اوست. حقیقت علوی با تصریح «انفسنا» همان حقیقت محمدی است. تمام حقایقی که در ذات رسول‌الله (ص) است همان حقایق در ذات امیرالمومنین(ع) نیز وجود دارد، لذا ایشان برترین و عالی‌ترین فرد برای جانشینی پیامبر است.

ائمه اطهار(ع)؛ صورت عینی قرآن کریم
این مقام مسئول پیامبر اسلام(ص) و مولا علی(ع) را انسان کامل خواند و بیان کرد: این حضرات صورت عینی قرآن کریم هستند. قرآن همان انسان کاملی است که روی کاغذ نوشته می‌شود و انسان کامل قرآنی است که در خارج تجسم پیدا کرده است.
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه سه رتبه از قرآن همانند رتبه‌های عالم وجود دارد، اظهار کرد: مثلث هدایت خدا برای بشر سه قرآن عنوان شده است. این سه، سه نقش در عالم بازی می‌کنند، حضرت امیر(ع) در حوزه قرآن ناطق و صامت نقش‌آفرین است.

جشنواره گل‌های محمدی گوی سبقت را از بسیاری جشنواره‌ها ربوده است
رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ اضافه کرد: جشنواره گل‌های محمدی و فاطمی با ویژگی‌هایی که دارد توانسته است گوی سبقت را از بسیاری از جشنواره‌های داخلی برباید. با رصد فعالیت‌های قرآنی استان‌ها توسط شورای توسعه فرهنگ قرآنی متوجه شدیم این جشنواره با شاخصه‌های خاص متفاوت و دارای ظرفیت‌های عظیمی است.

انتخاب بهترین سن؛ برای تربیت نسلی قرآنی
حجت‌الاسلام محمدی گفت: تعیین گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال نشان از اهمیت موضوع دارد، این سن بهترین و حساس‌ترین بازه زمانی برای تربیت نسلی قرآنی است. خانواده‌هایی که فرزندان خود را در این مسیر هدایت می‌کنند آگاه باشند جای فرزندان خود را در بهشت تعیین کردند و فرزند شفیع پدر و مادر خواهد بود. فردی که قرآنی است، خود قرآن شافع اوست.

قرآن کتاب ذکر و یادآوری است
وی ادامه داد: خانواده‌ها با تشویق فرزندان در مسیر قرآن راه سعادت را به آنان نشان دادند و یقینا عاقبت به خیری و بهشت برین در کنار گل‌های محمدی و فاطمی نصیب شما هم می‌شود. قرآن کتاب ذکر است، ذکر در معنای یادآوری مطالبی است که انسان باید بداند ما باید با حقایق ناب قرآن زندگی خود را سامان دهیم.
دبیر شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی گفت: مردم باید مسیر پوشش دادن خلأهای زندگی را با گل‌های خوش‌بو میسر کنند. بوهای بد گناهان را با استغفار پوشش دهید. هیچ پوششی بهتر از تلاوت قرآن و ذکر الهی نیست. بنابراین جشنواره قرآنی به معطر بودن شهرها به فضای قرآنی کمک می‌کند.

جشنوراه گل‌های محمدی(ص) از سه منظر دارای ویژگی‌های خاص است
حجت الاسلام محمدی اضافه کرد: به نظر بنده جشنواره از سه منظر همچون مقام اجرا، مخاطب و محتوا دارای ویژگی‌های خاص است. جشنواره از حیث اجرا شاخصه‌ای ابتکاری و مناسب است که توانسته همه مسؤلان و فعالان قرآنی را همدل و هم‌راستا کند. این جشنواره نمونه اجرای موفق کار دینی قرآنی و مذهبی در سطح کشور است. در کمتر استانی شاهد وفاق و همدلی مسؤلان در حوزه قرآن هستیم.

حضور در ساحت قرآن؛ ضامن سعادت ابدی
وی با اشاره به اینکه در نظر گرفتن جامعه هدف ۶ تا ۱۸ سال بهترین سن تأثیرگذاری قرآنی است به فرمایش امام صادق(ع) که می‌فرمایند؛ «مَن قَرَا القُرآن و هو شابٌّ مُؤمِنٌ ، اختَلَطَ القُرآنُ بلَحمِهِ و دَمِهِ؛ هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خون او را در می‌آمیزد» استناد کرد و گفت: کسی که قرآن در گوشت و پوست او نفوذ می‌کند این انسان می‌تواند هم خودش و هم اطرافیان را در پناه قرآن حفظ کند. حضور در ساحت قرآن و جشنواره قرآنی به ویژه عرصه‌های قرآنی تضمینی بر سعادت ابدی نسل‌هاست.

هنر قرآن؛ نفوذ در قلب‌ها و عقل‌ها
وی در تشریح محتوای جشنواره نیز گفت: قرآن برترین مخلوق غیر‌انسانی است، حفظ و تلاوت و فعالیت‌های قرآنی مسیر برترین مخلوق انسانی است. برترین مخلوق انسانی رسول‌الله است. از آنجا که موضوع جشنواره برترین مخلوق خداست لذا می‌طلبد در این راستا جدی‌تر عمل کنیم. قرآن با معارف در عقل‌ها نفوذ می کند و با هنر در قلب‌ها.
حجت‌الاسلام محمدی ادامه داد: فعالان قرآنی موظف هستند جامعه هدف جشنواره‌ها را با معارف قرآن و هنرهای قرآن آشنا کند. جشنواره قرآنی یاد شده توانسته مسیر هنرهای قرآنی را پیش گیرد. تهیه بیش از ۱۴۰۰ اثر هنری حاکی از آن است که جشنواره مسیر خود را پیدا کرده است.

هنرهای قرآنی؛ یکی از خلاهای جشنواره‌ها
وی ادامه داد: جشنواره زمانی می‌تواند مورد حمایت ما باشد که خلأها و کمبودها را پوشش دهد. هنرهای قرآنی یکی از خلأها و کمبودهای موجود است. باید تلاش کنیم محصولات هنری قرآنی را در جامعه ترویج کنیم. قرآن در تمام عرصه‌ها حرف برای گفتن دارد بی‌شک اگر بتوانیم حقایق ناب الهی را در قالب زیبای هنری عرضه کنیم می‌توانیم نسل امروز را جذب کنیم.

لزوم بکارگیری قالب‌های هنری برای ترویج فرهنگ قرآنی
وی اضافه کرد: امروز رقبای ما در عالی‌ترین قالب‌های هنری محتوای خطرناک خود را عرضه می‌کنند یا ما هنر داریم محتوای غنی قرآنی را در قالب هنر زیبا عرضه کنیم یا نداریم اگر نداریم باید دانست آینده‌ای هم نداریم اگر می‌توانیم این کار را انجام دهیم و از همین نسل برای ارائه آثار کمک بگیریم یقینا آینده درخشان خواهیم داشت.
حجت‌الاسلام محمدی گفت: زیباترین هنرهای موسیقیایی و جاذبه‌های نمایشی در قرآن موجود است. پس از انقلاب ۱۰ فیلم و سریال قرآنی ساخته شده است. سالانه بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی و ۵۰۰ فیلم کوتاه و مستند در کشور ساخته می‌شود اما با وجود اینکه ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد، تنها ۱۰ فیلم و سریال ساخته شده است که این تعداد کم، فاجعه است.
وی عنوان کرد: جشنواره‌ها باید فضای قرآنی در ابعاد مختلف را گسترش، بسترسازی و رواج دهند. باید نسلی تربیت شود که بتواند چیره‌دستی قرآن را در اداره جامعه به صورت جدی به عهده بگیرد. امید است با ویژگی‌هایی که جشنواره دارد این اهداف را پیش گیرد.

الگوی جشنواره گل‌های محمدی(ص) تکثیر شود
حجت‌الاسلام محمدی تأکید کرد: تکثیر الگوی جشنواره برای سایر مناطق از ضروریات است باید تلاش کرد این فرهنگ و الگو را در کشور گسترش دهند، تلاش کنیم این جشنواره به صورت منطقه‌ای اجرا شود. کیفیت‌بخشی به محتوای آثار و بهینه‌سازی سطح آثار و ارتقا‌بخشی به آنان نکته کلیدی و حساس است.

لزوم افزایش سطح کیفی جشنواره‌ها
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در پایان، بیان کرد: جشنواره زمانی آینده خوبی خواهد داشت که روز به روز سطح کیفی آثار را شاهد باشیم. اگر زیرساخت‌ها فراهم باشد جشنواره می‌تواند در سطح منطقه‌ای ملی و جهانی بروز کند. در سال‌های گذشته زمزمه ملی و بینالمللی شدن جشنواره زده شده است ما هم موافق هستیم و مشکلی نیست به شرط آنکه زیرساخت‌ها در استان فراهم باشد. ظرفیت‌های بودجه‌ای و حمایتی کامل باشد. مرکز وظیفه خود می‌داند حمایت کند شورای توسعه فعالیت قرآنی استان از بودجه در اختیار جشنواره را ویژه حمایت کند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - ۲۲:۲۷
0
0
حاج آقای محمدی به جای حضور در این مراسم جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه را برگزار می کردید تا مشکل موسسات حل بشه
captcha