اولین عزاداران حضرت ثارالله(ع)/ خبر جبرئیل به ام ابیها(س)
کد خبر: 3744602
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
آیت الله صفایی بوشهری عنوان کرد:

اولین عزاداران حضرت ثارالله(ع)/ خبر جبرئیل به ام ابیها(س)

کانون خبرنگاران نبأ ــ رئيس شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر با اشاره به اینکه صاحب ولایت تکوینی و تشریعی ائمه هدی(ع) هستند، گفت: پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و حضرت فاطمه زهرا(س) اولین عزادار و گریه کننده بر مصائب حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بودند و لذا حضرت ثارالله (ع) از زمان تولد با عزاداری و غم به دنیا آمد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری، رئيس شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، دیروز، پانزدهم شهریورماه در دومین همایش تجلیل از «خادمان و مداحان اهل بیت (ع)» از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر و با مشارکت سازمان بسیج مداحان سپاه امام صادق(ع) در جوار کارگاه ساخت ضریح جدید خیمه گاه امام حسین(ع) مستقر در مسجد عباس بن علی(ع) شهر بوشهر برگزار شد، از ذاکران قدسی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و مجموعه خادمان عتبات عالیات قدردانی کرد.

استحکام نهاد خانواده؛ نیازمند ارتقای سطح آگاهی عمومی

رئيس شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر در ادامه با اشاره به اینکه نزول سوره انسان نشان‌دهنده اهمیت اسلام به استحکام خانواده است، عنوان کرد: خانواده به‌عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی در برابر آسیب‌ها بسیار آسیب‌پذیر است و نیاز به ارتقای سطح آگاهی عمومی دارد و در این رابطه سیره اهل بیت نبی مکرم اسلام(ص) بهترین درس و آموزه‌های اخلاقی و انسانی برای خانواده‌ها است.

قرآن کریم؛ هدایتگر بشر و سرچشمه عزّت مسلمانان

خطیب جمعه بوشهر با بیان اینکه قرآن کریم برای هدایت بشر نازل شده است و برای دستیابی به گنجینه‌های ارزشمند آن باید خود را مخاطب آیات خدا قرار داد و درباره آن به تفکر و اندیشه پرداخت زیرا تمام عزّت و ارزش مسلمانان سرچشمه از این کتاب الهی است، اظهار کرد: برخی قائل هستند که تاریخ مدح و مرثیه اباعبدالله الحسین(ع) در زمان امام محمدباقر(ع) و دوران عباسیان بوده است و عزاداران در یک فضا و مجلسی به ذکر اباعبدالله الحسین(ع) می‌پرداختند و برای حضرت مصیبت خوانی انجام می دادند و برخی دیگر قائل هستند که تاریخ مدح و مرثیه سوم امام شیعیان سه روز پس از شهادت حضرت؛ قافله بنی اسد عزاداری کردند و همان زمان در کوفه و شام عزاداری می کرد و همچنین نیز ام عقیل نیز در سوگ سالار شهیدان نوحه خوانی و عزاداری کرد.

اولین عزادار و گریه کننده بر مصائب حضرت ثارالله(ع)

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به اینکه صاحب ولایت تکوینی و تشریعی ائمه هدی(ع) هستند، افزود: پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و حضرت فاطمه زهرا(س) اولین عزادار و گریه کننده بر مصائب حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بودند و لذا حضرت ثارالله(ع) از زمان تولد با عزاداری و غم به دنیا آمد.

نویسنده کتاب «انوارالهدی (زندگی نامه چهارده معصوم)» با اشاره به اینکه دخت نبی مکرم اسلام این شعر را «أنت شبیه بأبی - لست شبیها بعلی» خطاب به حسین بن علی(ع) می خواند «حسین جان! تو به پدر من شباهت داری و شبیه پدر خودت علی نیستی»، خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) فرمود «هر گاه که من در حال کار کردن در منزل بودم و یا برای کاری به بیرون منزل می‌رفتم، جبرئیل می آید و از پسرم حسین بن علی(ع) نگهداری و مواظبت می‌کند».

خبر جبرئیل به حضرت ام ابیها(س)

وی ادامه داد: در روایت دیگر از حضرت ام ابیها(س) آمده است «روزی امام حسین(ع) به موقع به خانه باز نگشت و همه اهل منزل نگران ایشان شدند و در همان جبرئیل آمد و گفت: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در زیر یکی از سایه درختان محل خواب رفته و ما محافظش هستیم و شما نگران نباشید».

مکتب حسینی؛ ریشه رسالت نبوی

امام جمعه بوشهر به تبیین جایگاه شخصیت قرآنی و حماسی امام حسین(ع) پرداخت و یادآور شد: حضرت خاتم الانبیاء(ص) فرمود «حسین منّی و انا من حسین» یعنی شخصیت، جود و عظمت سیدالشهدا(ع) در من ریشه دارد و شاخ و برگ رسالت من ریشه در حسین(ع) دارد.

حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) عصاره جمیع فضائل انبیاء و اولیاء خدا است

وی با بیان اینکه حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) عصاره جمیع فضائل انبیاء و اولیاء خدا است، اضافه کرد: بعد از شهادت سومین پیشوای شیعیان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) شخصیت منجی عالم بشریت و عظمت تاریخ بشریت بر مدار امام حسین(ع) قرار دارد و قریب به 1300 سال از شهادت حضرت می‌گذرد ولی مشتاقان و محبانش در اربعینش عزاداری می‌کنند و عزاداری هر سال پر شور تر از سال قبلش برگزار می‌شود و لذا جهان آینده به نام حسین بن علی(ع) و اسلام ناب محمدی(ص) رقم می‌خورد.

خدامحوری؛ راز محبوبیت و ماندگاری قیام سیدالشهدا(ع)

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر گفت: حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در صحنه قیام عاشورا به همراه خانواده و صحابه در راه خدا شهید شدند و لذا بدین خاطر است که ذکر و حب حسین بن علی(ع) در میان مردم جهان و محبانش ماندگار است زیرا او با خدا بود و با خدا معامله کرد.

حق طلبی و عدالت خواهی؛ محصول معنویت عاشورا

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان بوشهر با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) سفارش کرده‌اند «کربلا و نام مبارک حضرت سیدالشهداء(ع) را زنده نگه دارید که با زنده بودن او اسلام زنده نگاه داشته می‌شود»، بیان کرد: در قیام عاشورا در کربلا ارزشهای ناب و سنّت محمّدی و تعلیمات علوی دوباره متولد گردید و مسیر حق طلبی، عدالت خواهی و فضیلت با تزریق معنویت عاشورا به جوامع اسلامی در برابر نسل ها ترسیم گردید و این ویژگی احیاگرانه قیام حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در روز عاشورا و در سرزمین کربلا است.

مولف کتاب «چهل چراغ آسمان عصمت» در ادامه با عنوان اینکه در تاریخ بشریت چند شخصیت هستند که به شدت و فوق العاده نسبت به فرد دیگر وابستگی و علاقه‌مندند، افزود: حضرت یعقوب(ع) نسبت به حضرت یوسف(ع)، حضرت زهرا(س) نسبت به پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص)، حضرت زین العابدین امام سجاد(ع) نسبت به حضرت سیدالشهدا(ع) و حضرت زینب کبری(س) نسبت بن حسین بن علی(ع) وابستگی فوق‌العاده و علاقه شدید داشت و بیان شده است حضرت زینب کبری(س) انس بسیار زیادی با حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) داشت.

 حمیدرضا فاریابی، مداح جوان بندر گناوه و سید حسین یوسفی، مداح آذربایجانی های مقیم بوشهر در جوار ضریح جدید خیمه گاه امام حسین(ع) به مرثیه سرایی پرداختند.

تجلیل از 200 خادم مسجد و مداح در آستانه ماه محرم

یادآور می‌شود: در پایان از 200 نفر خادم مسجد و مداح خانم و آقا از سوی عبدالرضا مطاف، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر و با حضور آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، سردار سرتيپ پاسدار علی رزمجو، فرمانده سپاه امام صادق(ع)، سردار غلامعلی کفاش، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر، حسین معینی، مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر با اعطای سنگ نگین حرم حضرت ابوالفضل العباس(ع) و لوح تقدیر تجلیل شدند.

خبرنگار: حامد فکوری

عکاس: حسین شریفی نسب

مطالب مرتبط
captcha