گسترش مباحث مرتبط با قرآن و عترت، از اولویت‌های کاری کانون های مساجد
کد خبر: 3744838
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳

گسترش مباحث مرتبط با قرآن و عترت، از اولویت‌های کاری کانون های مساجد

معاون فرهنگی ستادعالی کانون های مساجد کشور، با اشاره به فعالیت بیش از ۱۵۰۰ خانه نور در مساجد کشور گفت: بسط و گسترش مباحث مرتبط با قرآن و عترت از اولویت های کاری کانون های مساجد است.

به گزارش ایکنا؛ شبستان نوشت: سعید سعادتی معاون فرهنگی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، در حاشیه برگزاری دوره ارتقا مربیان خانه های نور سراسر کشور که در قم در حال برگزاری است با اشاره به فعالیت بیش از ۱۵۰۰ خانه نور در مساجد کشور، گفت: خانه های نور با هدف توجه به قرآن و عترت در کانون های مساجد راه اندازی شدند تا فرهنگ متعالی و غنی قرآنی و سیره علمی و عملی اهل بیت(علیهم السلام) را به صورت تخصصی و موضوعی در بین اقشار مختلف جامعه به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان بسط و گسترش دهند.

معاون فرهنگی ستادعالی کانون های فرهنگی هنری کانون های مساجد کشور، افزود: طراحی برنامه های متنوع و متناسب با ذائقه های مختلف نسل امروز با بهره گیری از ابزارهای هنری و تکنولوژی روز در جهت  تبیین فرهنگ قرآن و سیره ائمه اطهار( علیهم السلام) و نهادینه شدن آن در سبک زندگی مخاطبان جزو رویکردهای خانه های نور است.

وی اهتمام و توجه ستاد عالی به تقویت خانه های نور از طریق مباحث آموزشی در چارچوب برنامه ریزی منسجم برای رسیدن به این هدف را مورد اشاره قرار داد و افزود: یکی از  برنامه های ستادعالی کانون های فرهنگی هنری کانون های مساجد کشور بحث تربیت مربی کودک و نوجوان و تدوین شیوه نامه اجرایی خانه های نور است.

سعادتی ادامه داد: در همین راستا نخستین دوره آموزشی ارتقاء سطح عمومی مربیان خانه های نور کانون های فرهنگی هنری مساجد شهری و روستایی سراسر کشور، از (۱۲ تا ۱۶ شهریور) به میزبانی شهر مقدس قم در حال برگزاری است. 

سعادتی، ارتقاء سطح بینش و دانش مدیران و مربیان این مراکز،تربیت مربیان توانمند در خانه های نور و آشنا به معارف قرآن برای آموزش در سطح عمومی جامعه را از اهداف این دوره برشمرد و گفت: این دوره آموزشی در دو مرحله حضوری و غیرحضوری برگزار می شود.

معاون فرهنگی ستادعالی کانون ها مساجد کشور، مخاطبین این طرح را امامان جماعت، مدیران و مربیان خانه نور عنوان کرد و افزود: در این دوره از حضور اساتید برجسته قرآن کریم از جمله حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی بهره گرفته شده است.

سعادتی، با بیان اینکه نخستین بخش از دوره آموزشی با حضور بانوان در روزهای(۱۲ تا ۱۴ شهریور) برگزار شد، گفت: سهمیه هر استان حدود ۳۰ درصد از مراکز مجری طرح خانه های نور است که برای هر مرکز یک مربی خواهر و برادر در نظر گرفته شده است.

معاون فرهنگی ستاد عالی کانون های مساجد کشور با اشاره به اینکه دوره آموزشی برادران در مرحله طی روزهای(۱۴ تا ۱۶ شهریور) افزود: عناوین آموزشی مرحله حضوری شامل آشنایی با روش فهم و برداشت از قرآن کریم، آشنایی با روش مطالعه و تحقیق در قرآن کریم و منبع شناسی، آشنایی با روش ترجمه قرآن، آشنایی با روش تحلیل واژگان و ترجمه قرآن، آشنایی با روش تدریس و درسنامه فهم زبان قرآن است.

وی ادامه داد: مرحله دوم این دوره آموزشی به صورت غیر حضوری با ارائه محتوای آموزشی در خصوص خداشناسی در قرآن کریم،فرجام شناسی در قرآن کریم و انسان شناسی در قرآن کریم، عدالت، حکومت داری و بیت المال در قرآن کریم، جهان شناسی در قرآن کریم،جامعه شناسی در قرآن کریم، سبک زندگی عمومی در قرآن کریم، تحلیل و بررسی جامع نظام موضوعی قرآن، تاریخ و علوم در قرآن کریم، آشنایی با تفسیر و مفسران قرآن، بررسی شبهات قرآن کریم همراه با پاسخ آن ها، و روش شناسی حفظ و ترجمه قرآن است.

سعادتی در پایان با اشاره به اینکه بسط و گسترش مباحث مرتبط با قرآن و عترت از اولویت های کاری کانون های مساجد است، گفت: اجرای طرح تلاوت نور در مساجد، برگزاری جلسات تفسیر قرآن کریم، اجرای طرح تفسیر کوتاه، برپایی محافل نورانی انس با قرآن کریم، محفل جزء خوانی قرآن کریم، برگزاری مسابقات قرآن، جشنواره قرآنی مدهامتان، اجرای طرح قرآنی ۱۴۵۲ و برپایی جلسات آموزش قرآن کریم از مهم‌ترین برنامه های ستاد عالی کانون های مساجد در حوزه قرآن و عترت است.

انتهای پیام

captcha