شورای قرآن خوزستان درباره هزینه‌کرد اعتبارات قرآنی شفاف‌سازی کند
کد خبر: 3744861
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹

شورای قرآن خوزستان درباره هزینه‌کرد اعتبارات قرآنی شفاف‌سازی کند

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیرکل دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی قرآن کریم‌ با بیان اینکه 62 میلیون تومان از اعتبارات قرآنی سال 95 به خوزستان ارسال شد، گفت: این مبلغ قسط اول اعتبارات قرآنی خوزستان است و ارسال 60 درصد مابقی آن منوط به دریافت گزارش کامل اقدامات شورای قرآن استان است. این اعتبار مربوط به دستگاه خاصی نیست و باید برای برنامه‌های اساسی و زیربنایی استان هزینه شود.

عزیززاده

به گزارش ایکنا از خوزستان، براساس اعلام مسئولان معاونت قرآن و عترت ارشاد، اسفند سال 96 سهمیه تعدادی از استان‌های کشور از اعتبارت قرآنی سال 95 به آنها تخصیص داده شد. بر اساس سهمیه‌بندی شورای توسعه فرهنگ قرآنی هر استان مبلغی متناسب با نیاز و فعالیت‌های خود دریافت کرد که این سهمیه برای استان خوزستان 62 میلیون تومان اعلام شد.

گرچه مبلغ واریز شده مبلغ زیادی به نسبت نیازهای استان در حوزه فعالیت‌های قرآنی نبود؛ اما انتظار می‌رفت در آخرین جلسه شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان خوزستان که 28 مردادماه تشکیل شد، این اعتبار اندک در صحن شورا اعلام و درباره نحوه هزینه‌کرد آن تصمیم‌گیری شود. متأسفانه در این جلسه از این مسأله صحبتی به میان نیامد. 

محمد مهدی عزیززاده، مدیرکل دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی قرآن کریم‌ در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، در این باره توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در سال 96 اعتبارت قرآنی صفر بوده است؛ چه در حوزه‌های استانی و چه کمیسیونی هیچ اعتباری تخصیص داده نشده است. اعتباری که توزیع شده است مربوط به سال 95 بوده است.

این اعتبار مربوط به دستگاه خاصی نیست

وی با بیان اینکه خوزستان هنوز گزارش عملکرد خود را برای ما ارسال نکرده است است، گفت: 62 میلیون تومان از سال 95 به استان خوزستان واریز شد. این پول یک ماهیت و یک ویژگی دارد و آن این است که مربوط به دستگاه خاصی نیست؛ مربوط به شورای قرآن استان است، تلقی ما این است که شورای فرهنگ عمومی استان با موضوع قرآن دستور تشکیل جلسه دهد و برای برنامه‌های اساسی و زیربنایی استان‌ها این پول‌ها را هزینه کنند.

عزیززاده ادامه داد: در استان‌ها دستگاه‌های مختلف کار قرآنی می‌کنند؛ هر کدام هم اعتبارات اختصاصی خود را دارند؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتباراتی برای کارهای قرآنی خود دارد، سازمان اوقاف همین‌طور، سازمان تبلیغات نیز همین‌طور. این پولی که در اختیار شورای قرآن قرار می‌گیرد، برای کارهای اساسی، جدی و مشترکی است که شورای استان نیاز می‌بیند انجام شود. این پول نباید صرف فعالیت‌های جاری و معمولی که دستگاه‌ها در ردیف برنامه‌های خود دارند و بابت آن اعتبار دریافت می‌کنند قرار گیرد.

مدیرکل دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی قرآن کریم‌ توضیح داد: مثلاً فرض کنید در استان یک مطالعه میدانی دارید که دقیقاً وضعیت قرآنی خوزستان چیست؟ یعنی مثلاً چه تعداد حافظ دارید؟ چه تعداد قاری دارید؟ ظرفیت‌های قرآنی شما چیست؟ گروه‌های فعال شما کدام هستند؟ پژوهشگران شما چه کسانی هستند؟ بانک اطلاعاتی از پژوهشگران و اساتید، دانشجویان، پایان‌نامه‌های تولید شده، مقالات نوشته شده، کتاب‌هایی که در استان وجود دارد، دارید؟ شما در خوزستان یکی از قله‌های صوت و صدای خوش قرآنی کشور هستید آیا در آنجا آرشیوی از تولیدات وجود دارد؟ این کارها، کارهایی غیر از فعالیت‌های جاری و عادی دستگاه‌ها است که می‌تواند از محل این اعتبارات این کار انجام و تهیه شود.

 تاکنون گزارشی از اقدامات شورای قرآن خوزستان دریافت نکردیم

وی در ادامه تصریح کرد: ولی از خوزستان گزارشی تاکنون بابت همان پولی که مربوط به سال 95 پرداخت شده است، دریافت نکردیم. ضمن اینکه قسط دوم آن پول هم آماده است ولی ارسال آن منوط به دریافت گزارش اقدامات مرحله اول است. 62 میلیون تومان قسط اول اعتبارات استانی خوزستان است و 60 درصد مابقی آن در دست ما است که ارسال آن منوط به دریافت گزارش کامل اقدامات شورای قرآن است.

ارسال قسط دوم اعتبارات قرآنی خوزستان منوط به دریافت گزارش است

عزیززاده در پاسخ به سؤالی درباره ضرورت طرح این موضوع در صحن شورا و تصمیم‌گیری درباره آن گفت: حتماً باید این کار را می‌کردند و موضوع مطرح می‌شد. همکاران ما در بخش قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول این کار هستند. اگر جلسه شورای قرآن استان تشکیل شده و راجع به این 62 میلیون تومان و علاوه بر آن 93 میلیون و 500 هزار تومان مابقی که قسط دوم هست، صحبتی نشده است، حتماً باید دوستان ما در استان پاسخگو باشند. چون ما مرتب مکاتبات متعدد با آنها داریم و از آنها خواستیم جلسات فوق‌العاده بگذارند و راجع به آن گفت‌وگو کنند، به تصمیم برسند، مصوبه تنظیم کنند و مصوبات را برای ما بفرستند.

مدیرکل دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی قرآن کریم‌ خاطرنشان کرد: دبیری این شورا به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است  و حتماً باید این اقدام انجام شود.

تدوین سندهای استانی توسعه فعالیت‌های قرآنی تا پایان سال 97

وی همچنین درباره منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی گفت: دبیرخانه کمیسیون تبلیغ و ترویج در معاونت قرآن است؛ و مدیریت آن با مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ ما در خصوص سند استانی، تا پایان سال 97 سعی می‌کنیم پرونده سندهای قرآنی استانی کل کشور را ان‌شاءالله حل کنیم. در این رابطه اقداماتی در تهران باید انجام شود. در تدارک یک جلسه سراسری با همکاران‌مان در کل استان‌های کشور هستیم که ان شاءالله در یک نشست یک یا دو روزه مقدمات حوزه‌های سند‌نویسی را به طور متمرکز انجام دهیم و بعد دوستان در یک بازه طولانی‌تری سندهای استانی را به صورت روان‌تر تنظیم کنند. ان شا‌ءالله تا پایان سال 97 بتوانیم پرونده سندهای استانی را ببندیم.

انتهای پیام

captcha