تجلیل از فارغ‌التحفیظان کشور در یک جشن سراسری/ اجرای طرح توسعه حفظ قرآن در بین کارکنان دولت
کد خبر: 3744920
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷
در نشست خبری جشنواره جبرئیل امین بیان شد؛

تجلیل از فارغ‌التحفیظان کشور در یک جشن سراسری/ اجرای طرح توسعه حفظ قرآن در بین کارکنان دولت

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در نشست خبری جشنواره جبرئیل امین که صبح امروز در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد از اجرای طرح توسعه حفظ قرآن کریم در بین کارکنان دولت خبر داده شد.

تجلیل از فاغ‌التحفظیان کشور در جشنی سراسری/ اجرای طرح توسعه حفظ قرآن در بین کارکنان دولت

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری تشریح برنامه‌های اولین جشنواره جبرئیل امین با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیر موسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و مرتضی خدمتکار، مشاور اجرایی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری حجت‌الاسلام شاهسونی، مدیر موسسه قرآنی بیت‌الاحزان با اشاره به اینکه این موسسه از حدود بیست و دو سال قبل در شهرستان «استهبان» استان فارس فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: سال‌های ابتدایی از نظر امکانات در مضیقه بود اما به مرور توسعه پیدا کرد و فعالیت‌های خود را در سطح استان فارس و کشور گسترش داد، تا جایی که در حال حاضر 180 شعبه در 15 استان کشور دارد.

برگزاری هفدهمین جشن فارغ‌التحفیظی
وی در ادامه به اجرای طرح یکساله حفظ قرآن کریم در مراکز شبانه روزی این موسسه اشاره کرد و افزود: علاوه بر مراکز شبانه‌روزی، طرح ملی «رِحله» که ویژه تابستان است نیز از چهار سال قبل آغاز شده و امسال چهارمین دوره آن برگزار شده است. جمعاً مراکزی که فعالیت شبانه روزی دارند و مراکزی که طرح رحله را اجرا می‌کنند، 32 مرکز است که قریب به 2000 نوجوان و جوان در آن مشغول یادگیری حفظ قرآن کریم هستند.
مدیر موسسه قرآنی بیت‌الاحزان در ادامه صحبت‌های خود به برگزاری جشن فارغ‌التحفیظی حافظان این موسسه که هرساله برگزار می‌شود اشاره و اظهار کرد:     تاکنون 16 دوره از این جشن برگزار شده و امسال هفدهمین دوره آن با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و مسئولان قرآنی کشورمان برگزار طی روز دوشنبه 19 شهریورماه برگزار می‌شود.

رکوردشکنی تربیت حافظان کل قرآن طی یکسال
شاهسونی با تأکید بر اینکه موسسه بیت‌الاحزان با تربیت 260 حافظ کل قرآن کریم رکورد تربیت حافظ قرآن کریم طی یکسال را انجام داده است، تصریح کرد: بیشترین تعداد حافظان کل قرآن که طی یکسال در گذشته داشته‌ایم، 240 نفر بوده است که امسال به 260 حافظ کل قرآن رسیده است. همچنین با اضافه شدن این 260 حافظ قرآن تعداد حافظان کل قرآن کریم این موسسه به رقم 1910 حافظ کل قرآن که عمدتاً در مراکز شبانه‌روزی حفظ قرآن و شعب روزانه حضور داشته‌اند.
وی بیان کرد: امسال از حوزه علمیه قرآن محوری که وسط موسسه بیت‌الاحزان راه‌اندازی شده است نیز 10 نفر فارغ‌التحفیظ شده‌اند. افرادی که در جشن فارغ‌التحفیظی حضور دارند از استان‌های سراسر کشور هستند. همچنین از دو کشور عراق و پاکستان نیز قرآن‌آموزانی حضور دارند که در جشن روز دوشنبه نیز حضور خواهند داشت. سال گذشته هجده قرآن آموز از کشور عراق در شعب ما حضور داشتند که امسال این رقم به 36 رسیده است. همچنین از بین این افراد تا کنون 14 نفر حافظ کل قرآن کریم شده‌اند.
شاهسونی با اشاره به اینکه در جشنواره جبرائیل امین حداقل 6000 نفر حضور خواهند داشت، اظهار کرد: امیدواریم جشنواره تجلیل از حافظان قرآن کریم در سال‌های آینده توسعه بیشتری پیدا کند و شامل تعداد بیشتری از موسسات شود. جایگاه حافظان قرآن کریم این را می‌طلبد که جشنواره‌ای به صورت سالانه برگزار شود و در آن از تمامی افرادی که طی آن سال حافظ کل قرآن کریم شده‌اند، تجلیل شود.
در بخش دیگری از این نشست خبری، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های سازمان اوقاف همکاری و تعامل با موسسات است، گفت: در سالی که اولویت اول فعالیت‌های ما تربیت حافظان قرآن کریم است طبعاً ادارات کل اوقاف در سراسر کشور به این موضوع اهتمام داشته و در تلاش هستند تا با همکاری موسسات کارنامه بهتری در این زمینه داشته باشند.

حمایت‌های اوقاف از موسسات مردمی
حسینی افزود: از چند سال قبل که طرح تربیت حافظان قرآن کریم در سازمان اوقاف آغاز شد، یکی از موسساتی که مشارکت جدی با ما داشت موسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) بوده است. حمایت‌هایی نیز از این موسسه صورت گرفته است، در این تعدادی از مراکز شبانه روزی در بقاع متبرکه و برخی هم در ساختمان‌های موقوفه‌ای که زیر نظر سازمان اوقاف بوده‌اند، فعالیت دارند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: برای توسعه همکاری‌ها به ادارات اوقاف و امور خیریه سراسر کشور ابلاغ کرده ایم همکاری لازم را با موسسه بیت‌الاحزان که کارنامه درخشانی در زمینه تربیت حافظان قرآن کریم داشته است، داشته باشند. از مجموعه مدیریت این موسسه که به صورت بسیجی و جهادی فعالیت دارند و آن را به سطح بین‌المللی نیز رسانده‌اند، قدردانی می‌کنیم چرا که بخشی از بار تربیت حافظان را بر عهده گرفته‌اند.

آغاز فعالیت‌های تبلیغی فاز دوم طرح 1452 بعد از دهه محرم
حسینی در پایان به کارویژه‌ای که در زمینه حفظ قرآن کریم برای دستگاه‌ها در نظر گرفته شده است اشاره و بیان کرد: مقرر شده است دستگاه‌ها در طرح حفظ جزء 30 قرآن کریم یا 1452 فعالیت داشته باشند. با توجه به همزمانی این کار با فصل تابستان و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها آنگونه که باید و شاید تمامی دستگاه‌ها درگیر نشده‌اند و لذا امیدواریم بعد از دهه محرم تبلیغات بسیار گسترده‌ای برای بخش پاییزه و فاز دوم این طرح صورت بگیرد. بخش سوم نیز در فصل زمستان اجرا خواهد شد، همچنین تقویم دقیق آزمون‌هایی که به صورت الکترونیکی و حضوری خواهد بود طی روزهای آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.
در ادامه این نشست خبری مرتضی خدمتکار، مشاور اجرایی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با اشاره به اینکه طرح تربیت حافظان موسسه بین‌الاحزان به عنوان نمونه‌ای از کارهای بسیار موفق که موسسات توان انجام آن را دارند، است، گفت: موسسه بیت‌الاحزان با تجربه درخشانی که داشته است می‌تواند به عنوان الگویی موفق در داخل و خارج از کشور معرفی شود. امروز حضور حافظان دیگر کشورها نشان از موفقیت ما در مجموعه‌های مردمی دارد.
خدمتکار با اشاره به اینکه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از اجرا و تصدی‌گری فعالیت‌ها پرهیز می‌کند، گفت: تلاش ما این است که الگوهای موفق را شناسایی و ‌به سایر موسسات معرفی کنیم. امیدوارم موفقیت‌های این موسسه در سال‌های آینده ادامه داشته باشد تا شاهد موفقیت‌های بیشتر باشیم.

اجرای طرح توسعه حفظ قرآن در بین کارکنان دولت از مهرماه
وی در ادامه به برنامه‌های معاونت قرآنی وزارت ارشاد برای حمایت از موسسات مردمی و نیز فعالیت در زمینه حفظ قرآن کریم اشاره کرد و افزود: موضوع حفظ قرآن کریم یکی از برنامه‌های این معاونت است و در جدول برنامه‌های ما تا پایان سال جاری شاهد حضور برنامه‌هایی هستیم که می‌تواند در گسترش فضای حفظ قرآن کریم کمک کند. یکی از کارهای ما که جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد بحث توسعه حفظ قرآن در میان کارکنان دولت است.
خدمتکار تصریح کرد: با توجه به ماموریتی که بر عهده وزارت ارشاد گذاشته شده است، توسعه حفظ در بین کارکنان دولت جزء برنامه‌ها تعریف شده است. با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با سایر دستگاه‌ها مقدمات لازم صورت گرفته و از نیمه مهرماه آموزش مجازی حفظ قرآن را همزمان با سایر نهادهای دولتی برای کارکنان دولت آغاز می‌کنیم. پیش‌بینی می‌شود با همکاری دستگاه‌ها شاهد حضور گسترده کارکنان دولت در این طرح باشیم.
وی با بیان اینکه قرار گرفتن تربیت حافظان قرآن در سرفصل‌های اصلی برنامه‌های وزارت ارشاد و تعریف اعتبار مشخصی برای آن نشان از اهمیت این موضوع در این وزارتخانه دارد، افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما حمایت از موسسات و تشکل‌های مردمی در حوزه حفظ قرآن کریم است. اعتبارات خوبی برای این حوزه در برنامه‌های سال جاری پیش‌بینی شده است تا از طریق آن بتوانیم حمایت خوبی از موسسات مردمی که موسسه بیت‌الاحزان یک نمونه از آنهاست، داشته باشیم.

حمایت از آثار فرهنگ ساز در زمینه حفظ قرآن
وی یکی دیگر از برنامه‌های معاونت قرآنی وزارت ارشاد در سال جاری را حمایت از تولید و عرضه آثاری که منجر به توسعه فرهنگ حفظ قرآن کریم شود، معرفی کرد و گفت: برای اینکه افراد را به امر حفظ قرآن کریم تشویق کنیم، نیاز به فرهنگ‌سازی داریم. حوزه تبلیغ و ترویج این تکلیف را برای ما در نظر گرفته است و لازمه آموزش حفظ قرآن نیز توسعه فرهنگ حفظ است و لذا یکی از حمایت‌های ما حمایت از آثاری که بتواند به گسترش فرهنگ حفظ کمک کند، خواهد بود. این موضوع بیشتر در نیمه دوم سال دنبال می‌شود.

برگزاری آزمون سراسری حفظ قرآن در اسفندماه
خدمتکار همچنین به طرح 1452 و آزمون سراسری حفظ قرآن کریم نیز اشاره و اظهار کرد: امسال با توجه به مقدمات و هماهنگی‌های صورت گرفته، امیدوار هستیم آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم با مشارکت مجموعه‌های فرهنگی کشور برگزار شود. سال گذشته این آزمون با همکاری سازمان اوقاف برگزار شد و تلاش می‌شود تا امسال وزارت آموزش و پرورش نیز به عنوان ضلع سوم پای کار باشد. این رویداد قرآنی اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

تشریح آخرین وضعیت مرکز شبانه روزی حفظ قرآن در تهران
در بخش دیگری از این نشست خبری حجت‌الاسلام شاهسونی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت مرکز شبانه‌روزی حفظ استان تهران که وضعیت اسکان آن به ثبات نرسیده است، گفت: با دستور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و نیز مدیر اداره کل اوقاف استان تهران ساختمانی در منطقه «کِرِشت» تحویل داده شده است تا به عنوان محل استقرار این مرکز استفاده شود. البته از نظر امکانات ساختمان تکمیل نیست و با توجه به اینکه تهران ظرفیت بسیار بزرگی دارد، انتظار داریم علاوه بر تأمین این مکان تعداد مراکز شبانه روزی بیشتر نیز بشود.

میزان حمایت معاونت از بیت‌الاحزان
همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری مرتضی خدمتکار، مشاور اجرایی معاون قران و عترت وزیر ارشاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا در مورد میزان حمایت‌های این معاونت از موسسه بیت‌الاحزان، گفت: موسسه بیت‌الاحزان به عنوان یکی از بهترین موسسات مورد تایید ما بوده و به عنوان یک موسسه موفق حمایت شده و در طول سال‌های گذشته این کار صورت گرفته است که البته با توجه به نوسان دریافت بودجه در یک سال بودجه موسسه کم و در سال دیگر زیاد بوده است. اما اصل حمایت و توجه به موسسه مورد توجه بوده است. سال گذشته در قالب طرح رحله کمک‌هایی صورت گرفت. امسال به دلیل مشکلات بودجه‌ای تا کنون حمایتی صورت نگرفته است و امیدواریم در نیمه دوم سال این حمایت‌ها به انجام برسد.
شاهسونی نیز در پاسخ به این سوال خبرنگار ایکنا، گفت: رقمی که به عنوان بودجه از معاونت دریافت شده است در هر سال متغیر بوده است، اگر میانگین هر سال را مدنظر بگیریم شاید حدود 200 تا 300 میلیون در سال بوده باشد. با توجه به اینکه موسسه حدود 40 نیروی تمام وقت دارد، هزینه‌های ما چند میلیاردی است که بخشی از آن از طریق شهریه قرآن آموزان، بخشی از طریق خیرین و بخشی هم از طریق حمایت دستگاه‌ها و نهادها تأمین می‌شود.

برای مشاهده گزارش تصویری این نشست خبری کلیک کنید!

انتهای پیام

captcha