مشهود بودن کاهش بازارگردی حجاج ایرانی در سفر حج
کد خبر: 3744939
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
آیت‌الله عابدینی اظهار کرد:

مشهود بودن کاهش بازارگردی حجاج ایرانی در سفر حج

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در خصوص توجه حجاج به خرید در سفر حج گفت: خوشبختانه به دلایل مختلف حجاج کمتر به دنبال خرید از بازارهای مکه و مدینه بودند که نشان‌گر توجه حجاج به تأکیدات مقام معظم رهبری برای کاهش بازارگردی در آن سفر معنوی است.

مشهود بودن کاهش بازارگردی حجاج ایرانی/ نگاه حاجیان به دنیا دیگر حرص‌آمیز و طمع‌مآبانه نباشد

آیت‌الله عابدینی، امام‌ جمعه قزوین در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به حضور خود در مناسک روح‌بخش حج اظهار کرد: در حال حاضر و بعد از بازگشت از این سفر معنوی دغدغه‌ای ایجاد می‌شود که چه کنیم تا آثار و برکات این سفر باقی بماند.
وی افزود: این سفر به‌مانند یک دانشگاه معنوی است که به‌صورت بسیار فشرده، پرمحتوا، تأثیرگذار و تکان‌دهنده معانی قیامت و معنوی ارائه می‌شود که قابل قیاس با هیچ سفر دیگری نیست.
آیت‌الله عابدینی با بیان اینکه یکی از اسامی مکه «بکه» است، گفت: بکه در روایات به معنای جایی است که در آنجا انسان‌ها متحول و منقلب می‌شوند و حاجیان در این سفر احساس می‌کنند آخر عمرشان است و قیامتی را در پیش چشمانشان می‌بینند.
وی تصریح کرد: انتظار می‌رود کسانی که به حج مشرف و بازگشته‌اند دیگر نگاه آن‌ها به دنیا حرص‌آمیز و طمع‌مآبانه نباشد و نگاهشان به قیامت نیز نگاهی غفلت‌آمیز نبوده و با نگاهی متفاوت به ساماندهی اخلاق و رفتار و عبادات و مهربانی و انسان بودن خود تلاش کنند.
امام‌ جمعه قزوین بیان کرد: حجاج باید رفتارشان نسبت به قبل از سفر به بعد از این سفر و بازگشتشان متفاوت باشد و در راستای ارتقاء فضائل اخلاقی و رفتاری و توجه به معنویت در خود همت کنند.
این مسئول در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر ارزیابی ایشان در خصوص توجه حجاج به خرید در این سفر گفت: خوشبختانه به دلایل مختلف حجاج کمتر به دنبال خرید از بازارهای مکه و مدینه بودند.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: ساک‌ها و چمدان‌های حجاج در حال برگشت نسبت به‌موقع رفت اگر لاغرتر نشده بودند چاق‌تر هم نشده بودند و این نشان‌گر توجه و تأثیر حجاج به تأکیدات مقام معظم رهبری برای کاهش بازارگردی در آن سفر معنوی است.
آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: اغلب حجاج بر استفاده و خرید کالای ایرانی در داخل کشور برای دادن سوغات تأکید داشتند و ازاین‌رو خریدهای خود را در کشور انجام دادند.

انتهای پیام

captcha