رقبه‌ها و موقوفات فدک آل محمد(ص) است/ مؤسسات قرآن؛ بهترین شبکه تبلیغی جهت توسعه موقوفات قرآنی
کد خبر: 3745074
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
حجت‌الاسلام‌ محمدرضا اسماعیل‌پور:

رقبه‌ها و موقوفات فدک آل محمد(ص) است/ مؤسسات قرآن؛ بهترین شبکه تبلیغی جهت توسعه موقوفات قرآنی

کانون خبرنگاران نبأ ــ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر با بیان اینکه هدف ما احیای سنت حسنه وقف است، عنوان کرد: رقبه‌ها و موقوفات فدک آل محمد‌(ص) است و در این رابطه سازمان اوقاف و امور خیریه به تنهایی نمی‌تواند در راستای احیای فرهنگ وقف گام بردارد و نیازمند مشارکت و همراهی دستگاه‌های فرهنگی هستیم.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین عبدالرضا سروستانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر، شنبه، 17 شهریورماه در آستانه ماه محرم‌الحرام و به منظور مشارکت در برگزاری برنامه‌های فرهنگی ــ معارفی با حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدرضا اسماعیل‌پور در محل دفتر مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر دیدار کرد.

حجت‌الاسلام سروستانی در این جلسه با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امورخیریه دو بازوان ولایت فقیه در جامعه هستند، اظهار کرد: سازمان اوقاف و امورخیریه، تولیت امور مساجد و احکام بانیان مساجد را عهده‌دار است؛ سازمان تبلیغات اسلامی نیز در زمینه شناسایی ائمه جماعت مساجد فعالیت دارد و امید است که بتوانیم به تعامل و مشارکت دو سویه در راستای ساماندهی و پویا کردن پایگاه فرهنگی و دینی مساجد بستر را برای فعالیت و حضور جوانان جهت تقویت روحیه انقلابی‌گری و گفتمان دینی آماده و فراهم کنیم.

مؤسسات قرآن؛ بهترین شبکه تبلیغی جهت توسعه موقوفات قرآنی

وی با اشاره به اینکه قریب به 300 مؤسسه و خانه‌های قرآن شناسه‌دار در استان بوشهر مشغول به فعالیت‌های قرآنی هستند، افزود: مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی بهترین ظرفیت و شبکه تبلیغی برای کمک به توسعه موقوفات قرآنی هستند.

ترویج فرهنگ وقف و تقویت فرهنگ عمومی لازمه جامعه شهروندی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر در ادامه با اشاره به اینکه امر تبلیغ دینی امر بسیار مهمی در ترویج فرهنگ وقف و تقویت فرهنگ عمومی جامعه شهروندی و سایر بخش‌ها است، اعلام کرد: بالغ بر 110 نفر روحانی مستقر در راستای تبلیغ دینی در روستاها مشغول به ترویج فرهنگ دینی هستند و در این رابطه ۱۵۰ خانه عالم به‌عنوان زیرساخت فرهنگی استان بوشهر جهت استقرار روحانی مستقر داریم.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سید‌علی‌پناه محمودی‌نیا، معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر نیز در این آئین بر تقویت و ساماندهی فعالیت مذهبی مساجد، گسترش فعالیت‌های قرآنی مشارکتی، ساماندهی و پشتیبانی امور شبکه تبلیغی دینی و زمینه آماده‌سازی حضور هیئت‌های مذهبی در بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزادگان نکاتی را بیان کرد.

تهیه مستند «در امتداد فلق» از روحانی مستقر در 3 روستای بوشهر

وی با اشاره به اینکه فعالیت روحانیون شبکه تبلیغی دینی در مساجد نقش محوری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارند، عنوان کرد: گروه مستندساز «در امتداد فلق» به‌‌منظور تهیه مستند از انعکاس گوشه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی، هنری و برنامه‌های در حال اجرای روستاها، با محوریت روحانیت مستقر در مساجد سه نقطه استان بوشهر حضور پیدا می‌کنند.

ثبت بیش از 6 هزار رقبه در سامانه جامع موقوفات

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدرضا اسماعیل‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) فرمود «در وقف فضیلت بسیار و پاداش بی‌شمار وجود دارد»، اظهار کرد: 378 موقوفه و بیش از شش هزار رقبه در استان بوشهر در سامانه جامع موقوفات ثبت شده که 80 درصد موقوفات در امور مذهبی و دینی است و برخی از موقوفات شامل حسینیه، مساجد و تکایا درآمدزا نیستند و برخی از آنها نیز منفعتی هستند که درآمدشان صرف نیات واقفان می‌شود.

اجرای برنامه‌های فرهنگی «عید تا عید» اوقاف در بقاع متبرکه

وی در ادامه با اعلام اینکه واقفان در استان بوشهر به حوزه‌های علم و سلامت توجه ویژه دارند به‌گونه‌ای که ۴۱ موقوفه در عرصه مدرسه و سلامت در این استان وجود دارد، افزود: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر در بحث فرهنگی 64 شناسه فرهنگی در سامانه فعالیتی و رسالتی سازمانی خود دارد و تمامی فعالیت‌های شناسه‌های فرهنگی از عید سال آغاز و تا عید سال بعد با اجرای برنامه‌های «آرامش بهاری، نشاط معنوی، بصیرت عاشورایی، دهه ولایت، خیمه‌های معرفت» در بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزادگان ادامه دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر گفت: خیمه‌های معرفت در تمام طول سال در بقاع متبرکه برپا هستند و فعالیت دارند و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در ایام تبلیغی متناسب با درآمد موقوفات استانی برای خیمه‌های معرفت روحانی تبلیغ دینی اعزام می‌کنند.

رقبه‌ها و موقوفات فدک آل محمد(ص) است

عضو شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با بیان اینکه هدف ما احیای سنت حسنه وقف است، عنوان کرد: رقبه‌ها و موقوفات فدک آل محمد‌(ص) است و در این رابطه سازمان اوقاف و امور خیریه به تنهایی نمی‌تواند در راستای احیای فرهنگ وقف گام بردارد و نیازمند مشارکت و همراهی دستگاه‌های فرهنگی هستیم.

ترویج و فرهنگ‌سازی وقف مشارکتی در بین مردم جامعه

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور با اشاره به اینکه اولین پیشوای شیعیان حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) فرمود «از بخشش کم خجالت نکش، چرا که همین بخشش اندک نیز کم نیست»، بیان کرد: برای وقف‌های جدید با ترویج وقف مشارکتی را در بین مردم جامعه تبلیغ و فرهنگ‌سازی کنیم و منابر روحانیون شبکه تبلیغ در مساجد بهترین ظرفیت جهت ترویج این امر اسلامی است که در آینده شاهد وقف موقوفات توسط مؤمنان به‌صورت گروهی باشیم.

آغاز طرح تربیت و پرورش میلیون دوم حفاظ قرآنی کشور

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر در پایان با اعلام اینکه این سازمان موفق به پرورش 10 میلیون حافظ قرآن کریم مستعد شد، اظهار کرد: تمامی استان‌ها در بحث تربیت و پروش حفاظ قرآنی از سوی مرکز سهمیه‌بندی شده‌اند و سازمان اوقاف و امور خیریه اقدام به راه‌اندازی مرکز آموزش دوره تربیت حفاظ قرآن کریم جهت فعالان و مربیان قرآنی در شهر قم و سایر مراکز استان‌ها کرد و جهت تحقق یافتن ندای قرآنی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) طرح تربیت و پرورش دو میلیون حفاظ قرآنی را در تمامی رشته‌های حفظ قرآن کریم در سطح کشور شروع شده است.

رقبه‌ها و موقوفات فدک آل محمد(ص) است/ مؤسسات قرآن؛ بهترین شبکه تبلیغی جهت توسعه موقوفات قرآنی

رقبه‌ها و موقوفات فدک آل محمد(ص) است/ مؤسسات قرآن؛ بهترین شبکه تبلیغی جهت توسعه موقوفات قرآنی

رقبه‌ها و موقوفات فدک آل محمد(ص) است/ مؤسسات قرآن؛ بهترین شبکه تبلیغی جهت توسعه موقوفات قرآنی

رقبه‌ها و موقوفات فدک آل محمد(ص) است/ مؤسسات قرآن؛ بهترین شبکه تبلیغی جهت توسعه موقوفات قرآنی

رقبه‌ها و موقوفات فدک آل محمد(ص) است/ مؤسسات قرآن؛ بهترین شبکه تبلیغی جهت توسعه موقوفات قرآنی

خبرنگار: حامد فکوری

عکاس: امیرحسین مداح

مطالب مرتبط
captcha