نگاهی به پنجمین جشنواره گل‌های محمدی(ص)/ از اضافه شدن بخش هنری تا جای خالی پیشکسوتان
کد خبر: 3745080
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
ایکنا بررسی می‌کند؛

نگاهی به پنجمین جشنواره گل‌های محمدی(ص)/ از اضافه شدن بخش هنری تا جای خالی پیشکسوتان

گروه فعالیت‌های قرآنی - پنجمین جشنواره قرآنی گل‌های محمدی (ص) و فاطمی (س) با برگزاری آیین اختتامیه و تجلیل از ۱۲۴ دانش‌آموز منتخب به میزبانی دلیجان به کار خود پایان داد.

نگاهی به پنجمین جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص)/ از اضافه شدن بخش هنری تا جای خالی پیشکسوتان

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، پنجمین جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س) با برگزاری آیین اختتامیه با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، احمد ابوالقاسمی قاری بین‌المللی و مدیر رادیو قرآن، سید‌علی آقازاده استاندار مرکزی، شریفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حجت‌الاسلام قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام سپاسی آشتیانی مدیر حوزه‌های علمیه استان مرکزی، حقدادی مدیرکل ورزش و جوانان، حجت‌الاسلام حاجی‌پور رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان و جمعی از معاونان استاندار و فرمانداران و دبیران جشنواره قرآنی چهارشنبه، 14شهریور‌ماه به میزبانی دلیجان با معرفی 124 نوجوان برتر قرآنی به کار خود پایان داد.

نگاهی به پنجمین جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص)/ از اضافه شدن بخش هنری تا جای خالی پیشکسوتان

تبدیل جشنواره شهرستانی به استانی
جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س) از سال 93 با محوریت شهرستان محلات فعالیت خود در حوزه قرآن را آغاز کرد، خوشبختانه طی 5 سال این جشنواره قرآنی شهرستانی به استانی تبدیل شد و امسال در پنجمین دوره برگزاری 12 شهرستان خود را برای انجام این جشنواره آماده کردند، خوشبختانه پس از گذشت 5 سال بیش از 11هزار و 500 دانش‌آموز 6 تا 18 سال در این مسابقات گوی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

اضافه شدن بخش هنری؛ مزیت جشنواره امسال
بخش هنری از دیگر مزیت‌های جشنواره قرآنی گل‌های محمدی و فاطمی است، امسال قریب به 1500 دانش‌آموز در رشته‌های هنری شرکت کردند. تلفیق هنر با مبانی و مفاهیم قرآنی، دانش‌آموز را با روح قرآن و مفاهیمی که در آن نهفته شده است بیشتر آشنا کرده و زمینه ترویج فرهنگ قرآنی را بیش از پیش فراهم می‌کند؛ چراکه ممکن است دانش‌آموزی استعداد قرائت و حفظ نداشته باشد ولی با این روش از شناخت مفهوم قرآن باز نمانده و چه بسا کلیدی‌تر از آیات کاربردی استفاده کند.

مشارکت گسترده دستگاه‌های استان مرکزی و خیرین در جشنواره
حضور دستگاه‌های اجرایی و همدلی آنان برای برگزاری این جشنواره از دیگر شاخصه‌های برجسته جشنواره قرآنی گل‌های محمدی و فاطمی است، حضور بیش از 29 دستگاه اعم از فرهنگی، معارفی، قرآنی و اجرایی نشان از اهمیت مبانی قرآنی و اشاعه این فرهنگ الهی دارد. شرکت استاندار به همراه معاونان، دستگاه‌های معارفی همچون حوزه علمیه و ائمه جمعه، دستگاه‌های اجرایی مانند اداره کل ورزش و جوانان بسیار پسندیده و برای استان افتخار‌آفرین است، طبق نظر مسئولان قرآنی و فرهنگی کشور همدلی مسئولان استانی استان مرکزی در اجرای جشنواره قرآنی بی‌نظیر است، البته ناگفته نماند در این جشنواره قرآنی خیرین و مردم نیز مشارکت خوبی داشتند.

برگزاری کارگا‌ه‌های سبک زندگی ویژه والدین دانش‌آموزان
برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی اسلامی ویژه والدین از دیگر مؤلفه‌های جشنواره قرآنی گل‌های محمدی و فاطمی است، در این طرح تابستانه که امسال بیش از 11هزار و 500 دانش‌آموز در آن مشارکت داشتند، کارگاه‌های سبک زندگی در تمام شهرستان‌ها ویژه والدین همین دانش‌آموزان با استفاده از اساتید مجرب برگزار شد. برنامه‌ریزی در حوزه قرآنی و تفریحی بدین معناست که هم به بُعد معنوی و هم بُعد جسمی و روانی دانش‌آموزان توجه شود که این موضوع در جشنواره مذکور مشهود بود.

نگاهی به پنجمین جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص)/ از اضافه شدن بخش هنری تا جای خالی پیشکسوتان

برگزاری مراسم اختتامیه مرحله استانی
آیین اختتامیه پنجمین جشنواره قرآنی گل‌های محمدی و فاطمی با اجرای صلح‌جو مجری شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی چند از سوره «مائده» توسط استاد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی و مدیر رادیو قرآن آغاز شد، پس از ادای احترام به سرود جمهوری اسلامی سلیمانی، فرماندار دلیجان جهت خیر‌مقدم در جایگاه قرار گرفت.
سلیمانی در این مراسم گفت: با امکانات فراوان و منابع مالی کار کردن هنر نیست. امروز با وجود شرایط اقتصادی و امکانات کم حرکت در مسیر قرآن هنر است، خوشبختانه موج قرآنی در تابستان امسال با برگزاری پنجمین جشنواره قرآنی گل‌های محمدی و فاطمی ایجاد شده و بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌ها را درگیر کرده است.

نگاهی به پنجمین جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص)/ از اضافه شدن بخش هنری تا جای خالی پیشکسوتان

ارسال 1500 اثر هنری به دبیرخانه جشنواره
پس از سخنان فرماندار دلیجان 40 نفر از برگزیدگان رتبه سومی در رشته‌های آوایی و هنری تجلیل شدند. حجت‌الاسلام قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان از دیگر سخنرانان مراسم بود که در آیین اختتامیه گفت: این جشنواره با شرکت ۱۱هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در رشته‌های قرائت، حفظ، مفاهیم، صحت قرائت نماز با هم رقابت کردند و در رشته‌های هنری با محوریت آب، مقابله با آسیب‌های اجتماعی، گسترش فرهنگ قرآنی و ... نیز قریب به ۱۵۰۰ نفر اثر ارسال کردند، سعی شد در جشنواره نشاط معنوی حفظ شده و افراد سه ماه با جدیت به فعالیت قرآنی پرداختند و زمینه پیشرفت برای فرصت‌های آینده را فراهم آورد.

نگاهی به پنجمین جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص)/ از اضافه شدن بخش هنری تا جای خالی پیشکسوتان

هیچ هزینه‌ای به صورت رسمی برای جشنواره نکردیم
تجلیل از 43 رتبه دومی و اجرای گروه سرود کشوری از شهرستان دلیجان تحت عنوان «موعود» از دیگر برنامه‌هایی است که اجرا شد. سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی، نیز در جایگاه قرار گفت و ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره و استقبال خوب خانواده‌ها از طرح تابستانه، بیان کرد: حضور ۱۱ هزار کودک و نوجوان دانش‌آموز در این جشنواره قرآنی را نباید دست‌کم گرفت. وقتی ۱۱ هزار قرآن‌آموز در معرض بروز و ظهور استعدادهای خود قرار بگیرند خدمتی بزرگ با کمترین هزینه بود که انجام شد. هیچ هزینه‌ای به صورت رسمی برای این سلسله مسابقات و جشنواره‌ها نشد و تنها کار با عشق و علاقه و اتحاد مسئولان، خیرین و نیروهای مردمی پیش رفت. جشنواره قرآنی بخش کوچکی از اراده ملتی است که می‌تواند با دست خالی به قله‌های رفیع موفقیت برسد و قرآن در این جشنواره نامش برکت است و ملت در سایه قرآن به اهداف بلند می‌رسند.

نگاهی به پنجمین جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص)/ از اضافه شدن بخش هنری تا جای خالی پیشکسوتان

لزوم افزایش سطح کیفی آثار
حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ نیز در این آیین گفت: جشنواره گل‌های محمدی و فاطمی با ویژگی‌هایی که دارد توانسته است گوی سبقت را از بسیاری از جشنواره‌های داخلی برباید. تعیین گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال نشان از اهمیت موضوع دارد، این سن بهترین و حساس‌ترین بازه زمانی برای تربیت نسلی قرآنی است. جشنواره زمانی می‌تواند مورد حمایت ما باشد که خلأها و کمبودها را پوشش دهد. هنرهای قرآنی یکی از خلأها و کمبودهای موجود است. جشنواره زمانی آینده خوبی خواهد داشت که روز به روز سطح کیفی آثار را شاهد باشیم. اگر زیرساخت‌ها فراهم باشد جشنواره می‌تواند در سطح منطقه‌ای ملی و جهانی بروز کند.

نگاهی به پنجمین جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص)/ از اضافه شدن بخش هنری تا جای خالی پیشکسوتان

هدیه استاندار مرکزی و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به برگزیدگان
تجلیل از 41 رتبه اولی در دو بخش آوایی و هنری از دیگر برنامه‌ها بود. در این مراسم علاوه بر جوایز اهدایی از سوی دبیرخانه پنجمین جشنواره قرآنی گل‌های محمدی و فاطمی استان به برگزیدگان، آقازاده، استاندار مرکزی 10 کمک هزینه مشهد مقدس به همراه خانواده و حجت‌الاسلام محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز مبلغ 6 میلیون تومان هدیه به برگزیدگان اعطا کردند.

نگاهی به پنجمین جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص)/ از اضافه شدن بخش هنری تا جای خالی پیشکسوتان

جای خالی پیشکسوتان و مربیان قرآنی در آئین اختتامیه
به گزارش ایکنا؛ اجرای برنامه و طرح‌های قرآنی جهت ترویج فرهنگ قرآنی بسیار مهم و اصولی است اما برای اجرای برنامه‌ها تنها نباید مسئولان ارشد در سطح کشور، استان یا شهرستان مدنظر باشند. قرآن‌آموزان همواره در دامان مربیانی بی‌ادعا تربیت شده و رشد می‌یابند. اینکه مسئولان رده بالای کشوری و استانی یا حتی شهرستانی در آیین اختتامیه حضور داشته باشند امری بسیار پسندیده است، اما آنچه در آیین اختتامیه جشنواره قرآنی به چشم می‌خورد این است که صندلی برای جوانان موفق قرآنی جهت معرفی و دیدار چهره به چهره با دانش‌آموزان، داوران و از همه مهم‌تر پیشکسوتان قرآنی رزرو نشده بود. همان‌هایی که خاک میدان خورده و با کوله‌باری از تجربه مورد غفلت و نادیده شدن قرار می‌گیرند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha