آموزش شیوه صحیح امر به معروف به آحاد مردم/ نظارت همگانی فقط حجاب نیست
کد خبر: 3745215
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
حجت‌الاسلام زرگر:

آموزش شیوه صحیح امر به معروف به آحاد مردم/ نظارت همگانی فقط حجاب نیست

گروه جامعه _ دبیر کل ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به برنامه‌ریزی برای آموزش شیوه صحیح امر به معروف و نهی از منکر به آحاد مردم گفت: این فریضه الهی فقط محدود به موضوع حجاب نیست و بحث‌های مهمی همچون جلوگیری از اسراف و تجمل‌گرایی در این میان مطرح است.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری دبیرکل ستاد امر به معروف و نهی از منکر، امروز یکشنبه ۱۸ شهریورماه، با حضور اصحاب رسانه در محل این ستاد برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیداحمد زرگر، دبیر کل این ستاد در ابتدای جلسه بیان کرد: حرکت امام خمینی(ره) در سایه فرمان امر به معروف خداوند معنا پیدا کرد، زیرا بزرگترین منکر حکومت طاغوت بود، امروز نیز بقای نظام اسلامی با امر به معروف و نهی از منکر تحقق می‌یابد. از سال ۷۲ با دستور رهبری ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شکل گرفت و در سال ۹۴ با تلاش نمایندگان مجلس، این قانون تصویب شد و تمام حرکت‌های ما بر اساس این قانون است.

وی افزود: در هفته احیای امر به معروف، برنامه‌هایی را برای کل کشور و ستاد مرکزی با محوریت نهادینه کردن امر به معروف و نهی از منکر در نظر گرفته‌ایم. اگر این امر الهی به طور همه جانبه محقق می‌شد ما امروز این مشکلات را نداشتیم. من معتقدم 98 درصد معضلات اجتماعی با اجرا شدن این فریضه الهی برطرف می‌شود اما به شرطی که همه مردم برای پیاده کردن آن عزمی جدی به خرج دهند. همانطور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند این فریضه مثل نماز، یادگرفتنی است اما با این تفاوت که در امر به معروف و نهی از منکر، شیوه تعامل با مردم موضوعیت دارد که از این حیث، کار سخت‌تر می‌‌شود.

حجت‌الاسلام زرگر در ادامه گفت: در قانون ظرفیت‌های زیادی پیش بینی شده و یکی از آن‌ها، مطالبه گری آحاد مردم از مردم و دولت است، انسان باید در زندگی‌اش مطالبه‌گر باشد. مردم باید این حق را برای خود قائل باشند که از همنوع خود مطالبه گری کند، اگر هر فردی خود را مطالبه‌گر بداند، جهان برین خواهیم داشت.

دبیر کل ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به برنامه‌ریزی برای آموزش شیوه صحیح امر به معروف و نهی از منکر به آحاد مردم گفت: این فریضه الهی فقط محدود به حجاب نیست و بحث‌های مهمی همچون جلوگیری از اسراف و تجمل‌گرایی مطرح است. در حال حاضر در هر استان، کمیسیونی تشکیل داده‌ایم که این کمیسیون با محوریت دادستان استان، معضلات اجتماعی را شناسایی می‌کنند، برای حل آن‌ها چاره‌جویی می‌کنند و سپس در این راستا، نهادهای گوناگون را با توجه به وظایف ذاتی‌شان موظف می‌کنند تا برای امر به معروف و نهی از منکر نسبت به آن آسیب اجتماعی، اقدام کنند.

وی درباره فعالان امر به معروف اظهار کرد: صد و 16 هزار نفر در کشور به عنوان طلایه‌داران عرصه امر به معروف و نهی از منکر شناسایی شده و با ستاد همکاری می‌کنند. همچنین سامانه‌ای نیز طراحی کرده‌ایم تا کسانی که می‌خواهند در این عرصه همکاری داشته باشند، ثبت نام کنند. در حال حاضر در نظر داریم در محله‌ها با محوریت امام جماعت و در آموزش و پرورش با محوریت مدیر مدرسه، این فریضه الهی را پیگیری کنیم.

حجت‌الاسلام زرگر همچنین درباره مشکلات بودجه‌ای ستاد نیز گفت: در سال 95 از بودجه مصوب 24 میلیارد تومانی فقط 11 میلیارد، در سال 96 از بودجه مصوب 35 میلیارد تومانی تنها 10 میلیارد و در سال 97 از بودجه مصوب 45 میلیارد تومانی تاکنون فقط شش میلیارد به ستاد پرداخت شده است.

شعارهای هفته احیای امر به معروف

حجت‌الاسلام زرگر در ادامه این نشست یک ساعته با یادآوری این که اصل حرکت امام حسین(ع) طبق فرمایش خودشان بر مبنای امر به معروف و نهی از منکر بوده است، گفت: روز اول تا هفتم محرم هر سال، هفته «احیای امر به معروف و نهی از منکر» نام‌گذاری شده است، ما امسال شعارهایی را برای هر روز این هفته در نظر گرفته‌ایم و بر مبنای آن برنامه‌های گوناگونی در سطح کشور اجرا می‌شود.

وی افزود: روز اول محرم به نام وحدت و مبارزه با استکبار، روز دوم به نام حمایت از کالای ایرانی، روز سوم به نام حمایت از آمران به معروف و شهدای این راه، روز چهارم به نام تقویت پایگاه مساجد و هیئات در تربیت نسل انقلابی، روز پنجم به نام خودباوری با تولید علوم انسانی و اسلامی، روز ششم به نام تقویت مدیریت جهادی و سلامت محیط اداری و روز هفتم به نام حمایت از سبک زندگی اسلامی ایرانی برای تحکیم خانواده نام‌گذاری شده است.

دبیرکل ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پایان با بیان این که اصحاب رسانه و خبرنگاران به دلیل مطالبه‌گری که از نظام، دولت و مردم دارند، پیشتازان عرصه امر به معروف هستند، گفت: از همه خبرنگاران تقاضا دارم در هفته پیش رو، قانون امر به معروف را در رسانه‌های خود برای مردم تشریح کنند و برای پیشبرد اهداف این فریضه الهی، قدم بردارند.

انتهای پیام

captcha