گروه‌های تواشیح؛ بلاتکلیف‌ترین قشر قرآنی
کد خبر: 3745339
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳

گروه‌های تواشیح؛ بلاتکلیف‌ترین قشر قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی - عضو گروه بین‌‎المللی همخوانی و مدیحه‌سرایی عروة‌الوثقی گروه‌های تواشیح را بلاتکلیف‌ترین قشر در اقشار قرآنی دانست و گفت: گروه‌های تواشیح زیر مجموعه هیچ ارگانی نیستند، بارها خواسته‌ایم این وضعیت سروسامان بگیرد اما هنوز در این زمینه اقدامی نشده است.

گروه‌های تواشیح بلاتکلیف‌ترین قشر قرآنی

روح‌الله لسانی‌طوسی، عضو گروه بین‌‎المللی همخوانی و مدیحه‌سرایی عروة‌الوثقی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه گروه تواشیح عروةالوثقی از سال ۸۵ فعالیت خود را آغاز کرده، عنوان کرد: در حال حاضر گروه ما ۵ عضو دارد و بنیان‌گذار آن سعید بیژنی، قاری بین‌المللی قرآن کریم، بود که مدتی بعد اداره گروه را به اعضا واگذار کرد.

وی با بیان اینکه هر کدام از اعضای گروه سابقه حضور در یک گروه تواشیح را داشته اند، عنوان کرد: گروه همخوانی و مدیحه‌سرایی عروةالوثقی در کشور‌های پاکستان، تانزانیا، مکه، ترکیه و... اجرا داشته که در پاکستان و تانزانیا استقبال خوبی صورت گرفت، اما خاطره انگیزترین اجرای ما در ایران مربوط به اجرای رمضان سال ۸۹ در دیدار با مقام معظم رهبری بود.

لسانی‌طوسی با اشاره به اینکه تا به حال در مسابقات چند مقام کشوری کسب کرده‌ایم، تصریح کرد: ارگان‌های مختلف در برنامه‌هایشان از گروه های‌تواشیح برای اجرا دعوت می‌کنند، اما ملاکی برای انتخاب گروه وجود ندارد و بیشتر از هر چیز، مبلغ برای آنان اهمیت دارد. هر گروهی که هزنیه کمتری دریافت کند، اجرا را می‌گیرد و برای کسی سابقه و کیفیت گروه اهمیت ندارد.

عضو گروه بین‌‎المللی همخوانی و مدیحه‌سرایی عروةالوثقی در رابطه با تفاوت سرود با تواشیح‌خوانی گفت: تواشیح همان سرود است، اما تواشیح به فعالیت‌های قدیمی گفته می‌شود که کاملا متن شعر عربی بود و معمولا مردم معنای آن را متوجه نمی‌شدند. به همین دلیل فارسی و عربی باهم آمیخته شد و در حال حاضر به این گروه‌ها، گروه همخوانی مدیحه سرایی می‌گویند.

وی گروه‌های تواشیح را بلاتکلیف‌ترین قشر در اقشار مرتبط با فعالیت‌های قرآنی دانست و افزود: گروه‌های تواشیح زیر مجموعه هیچ ارگانی نیستند. بار‌ها خواسته‌ایم این وضعیت سروسامان گیرد، اما هنوز در این زمینه اقدامی نشده است.

لسانی‌طوسی با اشاره به اینکه یکی از لازمه‌های تواشیح‌خوانی، قاری نبودن است، تصریح کرد: رشته‌های هنری در عرصه قرآنی با یکدیگر تفاوت دارد. لازمه اصلی تواشیح‌خوانی صوت و صدای شخص است.

عضو گروه بین‌‎المللی همخوانی و مدیحه‌سرایی عروة‌الوثقی گفت: تواشیح تجوید ندارد، اما در قرائت قرآن این مساله بسیار حائز اهمیت است و قاری باید تمام تمرکزش بر روی تجوید باشد، چون اگر مدت زیادی در عرصه تواشیح فعالیت کند، نمی‌تواند تجوید قاری حرفه‌ای را در تلاوت خویش داشته باشد.

انتهای پیام

captcha