طرح ساماندهی آموزش عالی اجرایی می‌شود
کد خبر: 3745577
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
منصور غلامی در نشست روسای دانشگاه‌ها عنوان کرد:

طرح ساماندهی آموزش عالی اجرایی می‌شود

گروه دانشگاه ــ وزیر علوم با بیان اینکه این طرح در برنامه ششم توسعه هم تکلیف شده گفت: بررسی عناوین دروس، محتوای دروس، جایگزینی دروس جدید با دروس قدیمی در این ساماندهی انجام شده، مطالعات زیادی بر روی دانشگاه‌ها به منظور ماموریت‌گرا کردن آنها صورت گرفته است.

به گزارش ایکنا؛ منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست روسای دانشگاه‌ها، مراکز علمی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه‌ها با حداقل انتظارات آمادگی حداکثر فعالیت‌ها را دارند، اظهار کرد: این مسئله کتبا هم به هیئت دولت ابلاغ شده و زمینه و مسیر برای فعالیت بیشتر در آینده باز است تا آسایش، رفاه و سربلندی در جامعه فراهم شود.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف آموزش عالی سه بخش مهم را در حوزه مدیریت مورد توجه قرار داده‌ایم، گفت: در حوزه پژوهش و فناوری تلاش ما این است که رویکرد گسترده‌تری نسبت به سال‌های قبل داشته باشیم. بر این اساس در بحث آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی تغییراتی را برای تأثیرگذاری بیشتر فعالیت اعضای هیئت علمی در حوزه صنعت و جامعه ایجاد کرده‌ایم که این تغییرات در حوزه ماده سه در رابطه با فعالیت‌های پژوهشی در حال انجام است و در سال تحصیلی جدید به دانشگاه‌ها ارسال می‌شود.

وی افزود: وزارت علوم تلاش کرده با سازمان‌های مختلف دولتی قرارداد‌های همکاری امضا کند. یکی از نهاد‌ها سازمان حفاظت محیط زیست است که به صورت کنسرسیوم با حضور چند دانشگاه این فعالیت‌ها آغاز شده و به چالش‌های پیش روی سازمان حفاظت محیط زیست می‌پردازد. همکاری دانشگاه‌ها با این سازمان بسیاری از نگرانی‌ها را در این حوزه برطرف می‌کند. همچنین با وزارت نفت نیز در زمینه اکتشافات و برخی زمینه‌ها همکاری داریم.

غلامی گفت: اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری فعال هستند که ما حمایت‌های پشتیبانی خاصی از این پارک‌ها خواهیم داشت و در بودجه ۹۷ نیز نگاه مثبتی به بودجه پارک‌ها داشته‌ایم و امیدواریم با اختصاص این بودجه پارک‌ها به کار خود ادامه دهند. بسیاری اعضای هیئت علمی، دانشجویان به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این مجموعه‌ها فعالیت می‌کنند. حدود ۵۰ میلیون سرمایه برای شروع کار پارک‌ها و شرکت‌های دانش بنیان نیاز است و در حالی که این سرمایه در صنایع چندین برابر است. دانشگاه‌ها با اقبال زیاد این کار را دنبال می‌کنند.

وی افزود: یکی از ایراداتی که به آموزش عالی وارد می‌کنند و نیاز به چاره‌اندیشی در آن است، توسعه کمی مراکز آموزش عالی است که بعضا برخی از آن‌ها فاقد کیفیت لازم هستند. ما بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد آموزشی در سطح کشور داشتیم که در شرایط فعلی این تعداد نزدیک به دو هزار واحد آموزشی در کشور رسیده است.

غلامی ادامه داد: برنامه وزارت علوم اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی کشور است که این طرح را هم برنامه ششم توسعه و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و تکلیف کرده‌اند. بر این اساس، بررسی عناوین دروس، محتوای دروس، جایگزینی دروس جدید به جای دروس قدیمی در این ساماندهی انجام شده، مطالعات زیادی بر روی دانشگاه‌ها و ماموریت‌گرا کردن آن‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: اگر به این نتیجه برسیم که مجموعه‌هایی از آموزش عالی نیاز به ادغام و یا انحلال دارند با کار کارشناسی این اقدامات صورت می‌پذیرد.

وی در ادامه به بحث اشتغال پذیری دانش آموختگان اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی دانش آموخته دانشگاهی داریم که موفق به اشتغال مناسب نبودند و بخشی مربوط به آموزش‌های دانشگاهی است. ما نیز طرح‌های اشتغال پذیری دانشجویان را در دانشگاه‌های مختلف شروع کردیم و در این طرح‌ها مباحث مربوط به کارآفرینی به دانشجویان آموزش داده می‌شود و از این طریق بستری برای تزریق امید به این قشر خواهد بود.

وزیر علوم تصریح کرد: ما در دانشگاه‌ها محدودیت‌های زیادی از لحاظ پشتیبانی مالی داشته و داریم و علی‌رغم همه این مشکلات در سال گذشته فعال‌تر بوده‌ایم و همکاران دانشگاه‌ها را به خوبی اداره کرده‌اند و خود را برای سال تحصیلی جدید آماده می‌کنند.

انتهای پیام
captcha