نگذاریم به فرهنگ و اصالت عشایر صدمه‌ وارد شود
کد خبر: 3745583
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲

نگذاریم به فرهنگ و اصالت عشایر صدمه‌ وارد شود

گروه اقتصادی - رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: باید به عشایر از منظر توانمندی‌ها و نقشی که در استقلال کشور، تولید، مسایل اجتماعی و فرهنگی دارند، توجه کنیم. باید بهترین روش و فنون دامداری را برای آن‌ها بیان کنیم و نگذاریم به فرهنگ و اصالت آن‌ها صدمه‌ای وارد شود.

لزوم آموزش فنون دامداری به عشایر/ نگذاریم به فرهنگ و اصالت عشایر صدمه‌ وارد شود

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، کرمعلی قندالی، رئیس سازمان امور عشایر ایران صبح امروز ۱۹ شهریور‌ماه با حضور در جلسه شورای عشایر استان مرکزی که در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار سرشماری کشور جمعیت عشایر ۲۱۳ هزار خانوار در قالب یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که در حدود ۱۵ هزار سامان عرفی در مناطق ییلاق و قشلاق استقرار یافته‌اند و می‌توان گفت جمعیت عشایر تغییر نکرده و از جمله دلایل آن سازگاری با محیط زیست عنوان می‌شود.
وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که کمترین صدمات در حوزه زیست‌محیطی در کل کشور مشمول قلمرو عشایر است به طوری که احساس مالکیت و تعلق خاطر در بین آن‌ها وجود دارد. علی‌رغم جمعیت کم عشایر که ۱/۸ جمعیت کشور است، از ۲۵ درصد دام سبک کشور در تولید گوشت قرمز و ۳۵ درصد تولید صنایع‌دستی برخوردار می‌باشند.
رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: ۳۸ میلیون هکتار از مراتع کشور در حوزه قلمرو عشایر است، علاوه بر آن عشایر در قالب ۲۰۰ تشکل تحت عنوان اتحادیه عشایری ساماندهی شدند و در این راستا ۳۵۰ صندوق خرد زنان عشایری را داریم که در ارتباط با توانمندی و فعالیت زنان عشایر است.
قندالی بیان کرد: در طی چهار سال گذشته به منظور توانمندسازی عشایر اقدامات خوبی انجام شده است و در این راستا ۸۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و اعتبارات مدیریت بحران برای عشایر مصوب و تخصیص پیدا کرد.
وی در ارتباط با کمک به نهادهای دامی و تولید گفت: در طی سه سال گذشته ۷۰۰ هزارتن نهاده دامی باقیمت مناسب و فرصت شش ماهه و ۹ ماهه در اختیار عشایر قرار گرفته است.
رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: از محل صندوق توسعه ملی و قانون توسعه اشتغال پایدار روستا و عشایر در مرحله اول ۴۰۰ میلیارد تومان تنها برای عشایر کشور تخصیص پیدا کرد و بین استان‌ها توزیع شد.
قندالی گفت: علی‌رغم مواجه با تمامی ناملایمات پدیده خشکسالی اینچنین، خوشبختانه توانستیم با مساعدت‌هایی که صورت پذیرفت، جمعیت، توانمندی و ظرفیت‌های تولیدی را حفظ کنیم.
وی بیان کرد: خوشبختانه در سال جاری طی دو مصوبه در دولت اعتباری به مبلغ ۹۰ میلیارد تومان برای آبرسانی مصوب شد و بخشی از آن تخصیص پیدا کرد و تا پایان سال ۱۲۰ دستگاه ماشین کمک‌دار و ۹۰ دستگاه تانکر در کل کشور برای بخش تجهیز ناوگان تولید خواهیم کرد.
رئیس سازمان امور عشایر ایران اظهار کرد: استان مرکزی از جمله استان‌هایی است که عشایر آن از توانمندی بسیار بالایی برخوردار است، به طوری که ۳۳۰ هزار راس دام برای یک جمعیت ۷۷۰ خانوار سرانه دام بالای ۵۰۰ راس است و یک ظرفیت بسیار عالی است. سعی نمودیم در حوزه تشکل‌ها، تسهیلات با سود ۴ درصد و دوره برگشت پنج‌ساله هم از محل صندوق توسعه ملی در بحث سرمایه در گردش زنجیره تولید گوشت قرمز کمک کنیم .
قندالی بیان کرد: تا به امروز حدود ۴ میلیارد تومان فقط از محل صندوق توسعه ملی و یک میلیارد و پانصد میلیون تومان از محل ماده ۱۰۱۲ تسهیلات به عشایر پرداخت شد.
وی اظهار کرد: در حوزه اعتبارات عمرانی برای عشایر در مصوبه‌ای که اخیرا داشتیم سهم استان ۳۸۰ میلیون تومان بود که اکنون ۲۴۰ میلیون تخصیص پیدا کرد و برای آبرسانی سیار ارسال شد.
رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: در حوزه راه، توانمندی‌های تولیدی در سال ۹۷ هم از محل تسهیلات و اعتبارات عمرانی مساعدت‌های خوبی برای عشایر صورت خواهد پذیرفت.
قندالی گفت: باید به عشایر از منظر توانمندی‌ها و نقشی که در استقلال کشور، تولید، مسایل اجتماعی و فرهنگی دارند، توجه کنیم. باید بهترین روش و فنون دامداری را برای آن‌ها بیان کنیم و نگذاریم به فرهنگ و اصالت آن‌ها صدمه‌ای وارد شود.
وی افزود: عشایر از نیازمندی‌های متفاوتی برخوردار هستند به همین دلیل در سازمان بخشی از کارمان اجرایی بخش زیر‌ساخت‌ها است و عمده کارها سیاست‌گذاری و نیاز‌سنجی است و سعی کردیم این چالش‌ها را با قوانین و مقررات بالا‌دستی حل کنیم .
انتهای پیام

captcha