اخلاق قرآنی را با گسترش مبانی معرفتی نشر دهیم/ نگاه حرفه‌ای به مسابقات قرآن غلط است
کد خبر: 3745682
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۸

اخلاق قرآنی را با گسترش مبانی معرفتی نشر دهیم/ نگاه حرفه‌ای به مسابقات قرآن غلط است

گروه فعالیت‌های قرآنی - معاون تبلیغ و ترویج مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: این مرکز سعی دارد با پررنگ کردن مباحث معرفتی، اخلاق قرآنی به دور از هر‌گونه کبر و خودپسندی را نشر دهد.

نشر اخلاق قرآنی به دور از خودپسندی؛ با گسترش مبانی معرفتی/ نگاه حرفه‌ای و قهرمانی به مسابقات قرآن غلط است

حجت‌الاسلام علی مقنی نصرآبادی، معاون تبلیغ و ترویج مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در حاشیه برگزاری مرحله استانی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: اهداف مسابقات مشخص است و از 40 سال پیش تاکنون اهدافی داشتند که در ابعاد تربیتی و معارفی نمود داشت.

وی تصریح کرد: نگاه به مسابقات قرآن ایجاد انس بیشتر مردم به ویژه نوجوانان و جوانان با مبانی قرآنی است. قرار بود تربیت افراد شاخص متربی به تربیت قرآن، مروج و مأنوس با قرآن خروجی مسابقات قرآن اوقاف باشد، اما با نگاه به مسابقات سال‌های قبل متوجه می‌شویم خروجی 10 سال پیش با خروجی امسال متفاوت است.

نمی‌توان غرور را به همه متسابقان نسبت داد
مقنی اظهار کرد: اگر بگوییم همه خروجی مسابقات در حال پس‌رفت هستند و متسابقان در حال مغرور شدن هستند درست نیست. همه متسابقان بدین سمت‌و‌سو حرکت نکردند و غرور را نباید به تمامی شرکت‌کنندگان عمومیت داد، حتی بنده قائل هستم حداکثرها مغرور نیستند، عموم مردم برخی افراد شاخص را نگاه می‌کنند که تعدادی از آنان دچار غرور شدند و این مهم را به همه قرآنیان نسبت می‌دهند، ولی مسابقات در مراحل مختلف از شهرستانی آغاز و به بین‌المللی ختم می‌شود که همه این افراد شرکت‌کنندگان در مسابقات هستند که تنها به واسطه رتبه برخی متسابقان شاخص می‌شوند و همین عامل باعث بروز غرور در برخی متسابقان می‌شود. در حالیکه وقتی با بسیاری از شرکت‌کنندگان به سخن می‌نشینیم متوجه می‌شویم حداکثرها اینطور نیستند.

نگاه حرفه‌ای و قهرمانی به مسابقات قرآن غلط است
این مقام مسئول ادامه داد: اما متأسفانه سال‌های اخیر با توجه به نگاه حرفه‌ای و قهرمانی به مسابقات قرآن که غلط هم هست، باعث خروجی همین اندک افراد مغرور شده است، اداره قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه سعی دارد با پررنگ کردن مباحث معرفتی اخلاق قرآنی بدور از هر گونه کبر و خودپسندی را نشر دهد. سعی کردیم در سه سال اخیر مرحله به مرحله اقداماتی را در این حوزه انجام دهیم.

توجه ویژه به بخش محتوایی و معرفتی
مقنی با اشاره به اینکه بخش محتوایی و معارفی در اجرای مسابقات قرآن اوقاف در سه سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: در حاشیه برگزاری مسابقات بسته‌های معارفی همچون ترویج اخلاق قرآنی، رونمایی، غرفه‌های ترویج حفظ مجازی، برپایی نمایشگاه‌های جانبی، معرفی علمای قرآنی و... در قالب طرح‌های جذاب در نظر گرفته می‌شود.
به گفته وی از سه سال پیش تاکنون در مرحله کشوری مسابقات قرآن اوقاف گزینه‌های حفظ و معارف قرآن در بخش حفظ و قرائت قرآن اضافه شده است، قاری یا حافظ بخشی از معارف را مطالعه می‌کرد جزو آزمون بود، امسال علاوه بر مرحله کشوری متسابقان مرحله استانی نیز در تمام رشته‌ها باید در رشته معارفی شرکت می‌کردند.
مقنی اضافه کرد: برگزاری مسابقه معارفی باعث گستردگی مبانی معرفتی بین متسابقان می‌شود. شاید بیش از 15هزار نفر در مرحله استانی باید در رشته‌های معارفی شرکت کنند، امسال مسابقه معارفی تنها شرط ورود به مسابقات نبود بلکه هر که در مسابقات شرکت کند و نمره‌‌ای کسب کند، بر اساس نمره کسب شده به نمره اصلی وی اضافه می‌شود.
وی بیان کرد: این اقدامات در نظر گرفته شده شاید در وهله اول تحولی ایجاد نکند اما زمینه‌ساز ارتقای فهم و نگاه قرآنی است، با توسعه مبانی معارفی از مسابقات صرف آوایی و قهرمانی عبور کنیم.

سطح‌بندی رتبه‌ها؛ اقدامی بسیار خوب
مقنی ادامه داد: سه سال است برگزاری مرحله کشوری مسابقات رتبه‌ها سطح‌بندی شده است، پیش از این نفر اول که شاید با کمتر از 10صدم با نفر دوم فاصله داشت خود را در صدر و اوج می‌دید و نفر دوم از میدان خارج می‌شد، از چهارسال قبل بحث سطح‌بندی رتبه‌ها مطرح شد و سه سال است که این طرح اجرا می‌شود. در سال‌های قبل شاید تنها یک نفر به مرحله بین‌المللی راه پیدا می‌کرد اما با سطح‌بندی این تعداد حتی به بیش از 10 نفر نیز می‌رسد، چون ما اعلام می‌کنیم امتیازهای بالای 90 از نظر ما ممتاز هستند ممکن است تمامی شرکت‌کنندگان یک رتبه بالای 90 امیتاز کسب کنند که همگی برای ما یکسان هستند.

حضور اساتید قرآن به عنوان استاد راهنما در کنار متسابقان
مقنی در پایان اظهار کرد: جهت آشنایی و ارتقای اخلاق قرآنی بین شرکت‌کنندگان از اساتید با اخلاق و با تجربه به عنوان استاد راهنما استفاده می‌شود. خروجی این برنامه و طرح‌ها را باید از متسابقان جویا شد، باید دید حضور اساتید تا چه میزان از استرس آنان در مسابقات کم می‌کند، مهم‌ترین هدف ما اعتلای روحیه رقابت سالم بین جوانان و کاستن روحیه رقابت ناسالم است، مسابقات قرآن، مسابقه کشتی یا فوتبال نیست. قرار نیست در این فضا کسی فخرفروشی کرده و حسادت به خرج دهد همه برای هدف والای ترویج فرهنگ قرآن در این مسیر حرکت می‌کنیم و باید برای رسیدن به این هدف به یکدیگر کمک کنیم.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha