برنامه‌های رادیو قرآن رنگ و بوی محرم می‌گیرد/ پخش ۲۲ برنامه زنده و ۱۳۰ برنامه تولیدی
کد خبر: 3745695
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷

برنامه‌های رادیو قرآن رنگ و بوی محرم می‌گیرد/ پخش ۲۲ برنامه زنده و ۱۳۰ برنامه تولیدی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، شبکه رادیویی قرآن با تهیه و تولید ۲۲ برنامه زنده و ۱۳۰ برنامه تولیدی، علم‌های عزا را بالا برد.

به گزارش ایکنا؛ همزمان با فرارسیدن ماه محرم و صفر و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان، شبکه رادیویی قرآن با تولید و پخش ویژه‌برنامه‌های متناسب با این ایام، با مخاطبان خود همراه می‌شود.
احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش به تشریح برنامه‌های رادیو قرآن در این ایام پرداخت.‌
وی گفت: برنامه‌های رادیو قرآن در ماه محرم بسیار متنوع خواهد بود که شامل برنامه‌های زنده و تولیدی و انواع برنامه‌ها ویژه کودکان و نوجوانان و همچنین، پخش ادعیه و زیارات است.
ویژه‌برنامه «شمع روشن» از دوشنبه، ۱۹ شهریورماه به مدت ۱۳ شب در مدت زمان ۶۰ دقیقه به صورت زنده میهمان خانه‌های مردم می‌شود. این برنامه با هدف ایجاد یک هیئت در رادیو قرآن ویژه مخاطبانی که به هر دلیل از حضور در مکان‌های عزاداری معذور هستند، تهیه و پخش می‌شود؛ تلاوت آیات قرآن، کلام بزرگان، مداحی و مرثیه‌سرایی، مقتل‌خوانی، شرح آیات جهاد و شهادت، معرفی آثار هنرمندان درباره قیام عاشورا، گفت‌و‌گو با مسئولان هیئت‌های اقوام مختلف و همچنین، توصیه‌های تربیتی ویژه خانواده‌ها جهت استفاده و بهره کافی از محرم از جمله آیتم‌های این برنامه خواهد بود.
این برنامه به همت گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن، تهیه‌کنندگی مسعودرضا خالقی و اجرای محمدهادی صلح جو به سمع شنوندگان می‌رسد.
برنامه ی صبحگاهی «مهرتابان» به صورت زنده شنبه تا چهارشنبه از ۶:۳۰ تا ۸ از گروه تلاوت و محافل رادیو قرآن تقدیم شنوندگان می‌شود که از روز سه شنبه ۲۰ شهریور به سمت برنامه‌هایی پیرامون مباحث عاشورایی، حرکت امام حسین(ع) و اصل موضوع انقلاب امام حسین(ع) منعطف می‌شود .
ابوالقاسمی عنوان کرد: «قرآن کربلا» ویژه‌برنامه‌ای است که از روز ۲۰ تا ۳۱ شهریورماه ساعت ۹:۱۵ تا ۱۰ با هدف پرداختن به خطبه‌های امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا و بخش‌هایی که برای زندگی اجتماعی و روزمره مناسب است، به سمع شنوندگان می‌رسد. پرداختن به موضوع علل ریزش مردم کوفه و توجه مردم به امام زمان(عج) ولایت فقیه می‌شود، گزارش مردمی، گفت و گو با قاریان ممتاز و بین‌المللی و روایت‌خوانی با صدای آدینه الهیاری از دیگر بخش‌های این ویژه‌برنامه است.
این برنامه به همت گروه علوم قرآنی، به تهیه‌کنندگی سمیه خراج، گویندگی رضا خضرایی و کارشناسی حجت‌الاسلام سیدمهدی حائزی زاده از رادیو قرآن پخش می‌شود.
وی با بیان اینکه رادیو قرآن در ماه محرم به یک حسینیه تبدیل می‌شود، اظهار کرد: ویژه برنامه «حسینیه» نیز شامل سخنرانی علما و بزرگان دین اسلام از جمله مقام معظم رهبری، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله حسن زاده آملی، حجت‌الاسلام مؤمنی، دکتر رفیعی و آیت‌الله وحید خراسانی در خصوص ایام محرم و با توجه به نام‌گذاری هر روز پخش خواهد شد. روضه و مرثیه‌خوانی نیز از دیگر آیتم‌های شنیدنی این ویژه برنامه است.
برنامه حسینیه کاری از گروه تأمین و تولید رادیو قرآن است که هرروز در ساعات ۸:۲۰ ، ۱۰:۳۵ ، ۲۰ و ۲۲:۴۵ به مدت ۱۰ دقیقه تقدیم شنوندگان خواهد شد.
پخش زنده نماز ظهر عاشورا از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
مدیر رادیو قرآن افزود: نماز ظهر عاشورا نیز در قالب برنامه با عنوان «نماز بندگی» در مدت زمان ۱۲۰ دقیقه از حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) تقدیم مخاطبان رادیو قرآن می‌شود.
وی در ادامه اذعان کرد: بهره‌ای از کلام بزرگان شامل سخنرانی آیت‌الله ضیاء‌آبادی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر هدف از قیام امام حسین(ع) پخش می‌شود. «چراغ هدایت» سخنرانی آیت الله شجاعی با موضوع شخصیت امام حسین(ع) و یارانشان، اشاره به فواید زیارت و گریه بر سیدالشهدا(ع) و سخنرانی ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی نیز هر روز ساعت ۱۷:۲۵ به سمع علاقه‌مندان خواهد رسید.
ابوالقاسمی با اشاره به پخش برنامه ای با عنوان مقتل‌الحسین گفت: «مقتل‌الحسین» عنوان ویژه‌برنامه دیگری است که به روایت قیام سیدالشهدا(ع) می‌پردازد. مقتل‌خوانی از کتاب شریف لهوف روزهای تاسوعا و عاشورا ساعت ۱۰ صبح با صدای حسین نیکنام پخش می‌شود.
وی افزود: بررسی علل اجتماعی و سیاسی قیام اباعبدالحسین(ع)، معرفی شخصیت‌های اصلی و فرعی دخیل در واقعه کربلا، بررسی پیشینه تاریخی واقعه، مروری اجمالی بر حوادث و رفع برخی اغراقات با اتکا به عقل و نقل مستند از موضوعاتی است که در این برنامه به آن پرداخته می‌شود.
مدیر رادیو قرآن تصریح کرد: رادیو قرآن در ماه محرم نمایش‌هایی تحت عناوین: وقایع کربلا، خدعه پلید، یار هوشیار، ندای مظلوم، فاتح تشنه لب، سرانجام خونریز، در حضیض، پاک سرشت، نمایش وصیت‌نامه، قوم ستمکار، یاری‌دهندگان، دعای هدایت، مهلت کفر و روز دهم را تقدیم علاقه‌مندان می‌کند.
وی عنوان کرد: «اشراق» نیز ویژه برنامه دیگر رادیو قرآن در ایام ماه محرم است که هر شب ساعت ۲۱:۱۰ به مدت ۵۰ دقیقه پخش می شود و به موضوعاتی از قبیل: پیامدهای قیام تاریخی امام حسین(ع) و بررسی تأثیر این پیامدها در تاریخ اسلام با نگاه به آیات و روایات، تبیین درس‌های عاشورا، اهمیت نماز و نماز شب از دیدگاه امام حسین(ع) با توجه به آیات ۱۲ سوره مبارکه یونس ، ۱۰۸ سوره مبارکه یوسف و ۱۱۱ سوره مبارکه توبه می‌پردازد. اهمیت تلاوت قرآن و مناجات با خدا از نگاه امام حسین(ع) با توجه به آیات ۱۱ سوره مبارکه طلاق و ۷۰ سوره مبارکه احزاب، رسیدن از ذلت به عزت، عدالت‌خواهی، ستم‌ستیزی و سازش‌ناپذیری و مصادیق آن در قیام عاشورا با توجه به آیات ۱۵ شوری و ۱۶۳ بقره، جمع بین دیانت و سیاست از موضوعات این برنامه است.
همچنین امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از درس‌های مهم عاشورا با توجه به آیه ۱۰۴ سوره آل عمران و آیه ۷ سوره انفال نیز از دیگر موضوعات این برنامه خواهد بود که کارشناس آن حجت‌الاسلام محمدرضا دهدست (پژوهشگر قرآنی و تاریخی) است.
ابوالقاسمی با اشاره به دیگر برنامه های این شبکه در ایام محرم، اظهار کرد: برنامه های کارشناس محور با عنوان« حدیث بندگی» به بیان خطبه های امام سجاد(ع) می پردازد. برنامه «یک آیه، یک قصه» نیز در این ایام با گرایش مباحث عاشورایی طراحی و هر شب ساعت ۲۰:۴۵ ارائه می‌شود.
زیارت وارث هر روز ساعت ۶:۳۰ صبح تقدیم مخاطبان می شود و زیارت جامعه کبیره در شب شهادت امام حسین(ع) و امام سجاد۰ع) به سمع شنوندگان خواهد رسید. برنامه های نمایشی ویژه محرم روزهای زوج از ساعت ۱۲:۲۰ تقدیم مخاطبان می شود. برنامه «اشاره» با محوریت معرفی کتاب هر روز ۱۴:۳۰ پخش خواهد شد.
تلاوت‌های اول بار پخش و تلاوت‌هایی که در کربلا انجام و ضبط شده هر روز ساعت ۸:۲۰ از رادیو قرآن پخش می‌شود. برنامه عصرگاهی «نمای نزدیک» نیز روزهای زوج به اطلاع رسانی پیرامون مراسم های عزاداری و معرفی هیئت های کشور می پردازد.
مدیر رادیو قرآن با اشاره به آمار کلی برنامه‌های زنده در ایام محرم تصریح کرد: ۲۲ برنامه زنده که حدود یک هزار و ۳۳۵ دقیقه است تقدیم علاقه مندان می شود که بدین شرح است: ۱۲ برنامه «قرآن و کربلا» به مدت ۵۸۵ دقیقه، ۷ برنامه «مهر تابان» به مدت ۶۳۰ دقیقه، «نماز بندگی» با محوریت پوشش نماز ظهر عاشورا به مدت ۱۲۰ دقیقه است.
برنامه‌های تولیدی: «یک آیه یک قصه» ۱۳ برنامه ۱۰ دقیقه‌ای به مدت ۱۳۰ دقیقه، برنامه «اشاره» ۱۳ برنامه ۵ دقیقه‌ای در مجموع ۶۵ دقیقه، مقتل‌خوانی دو برنامه ۶۰ دقیقه‌ای به مدت ۱۲۰ دقیقه، ۷ نمایش رادیویی در مجموع ۳۵ دقیقه و ۱۳ سخنرانی ۳۵ دقیقه‌ای در مجموع ۴۵۵ دقیقه، در مجموع یک هزارو ۵۰۷ برنامه تولیدی در قالب ۱۰۳ برنامه تقدیم مخاطبان می شود.

انتهای پیام 

captcha