اسلحه‌فروشان آفریقای جنوبی، شریک جنایت جنگی در یمن
کد خبر: 3746060
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷

اسلحه‌فروشان آفریقای جنوبی، شریک جنایت جنگی در یمن

گروه بین‌الملل ـ مقامات مسئول آفریقای جنوبی، چشم خود را بر روی فروش اسلحه به کشورهای مظنون به ارتکاب جنایات جنگی در یمن بسته‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از روزنامه ساندی تایمزآفریقای جنوبی؛ ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی مدت‌هاست که یمن را بمباران می‌کند و این کشور را دچار قحطی کرده است. برآوردهای مستقل، تعداد کشته‌های یمنی از زمان آغاز حملات ائتلاف سعودی از ماه مارس 2015 -که به منظور بر سر کار آوردن مجدد «منصور هادی» انجام شده - را در حدود 50 هزار نفر ارزیابی کرده ‌است. حملات ویرانگر به بیمارستان‌ها، مدارس و بازار‌ها نتوانسته هادی را به قدرت بازگرداند اما بدترین بحران انسانی حال حاضر جهان -به گفته سازمان ملل- را رقم زده است.«ثریا دادو» نویسنده مقاله در ادامه می نویسد: 
 
محاصره یمن، این کشور را از واردات مواد غذایی، دارو و سوخت محروم کرده است؛ بدون سوخت، پمپاژ آب از چاه‌های عمیق امکان‌پذیر نیست. شرایط غیر‌بهداشتی منجر به انتشار بیماری‌ها از جمله بدترین وبای تاریخ معاصر شده است. بمباران بیمارستان‌ها و کمبود اقلام دارویی‌، تعطیلی نیمی از تاسیسات بهداشتی یمن را درپی داشته است.
 
مشارکت آگاهانه در جنایت علیه بشریت

علیرغم آسیب‌های انسانی ناشی از این جنگ، چندین کشور از جمله آفریقای جنوبی، مشتاقند برای عربستان سعودی و هم‌پیمانانش سلاح تامین کنند تا به عملیات خود که باعث نقض مکرر قوانین بین‌المللی انسانی شده ادامه دهند. بنابر گفته دیده‌بان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل، این نقض، شامل جنایات جنگی نیز می‌شود. با آنکه شرکت‌های فروش اسلحه آفریقای جنوبی، در رتبه اول تامین‌کنندگان سلاح در این جنگ قرار ندارند، اما در نقض جدی حقوق بشر هم‌دست عربستان و هم‌پیمانان آن هستند.

بنابر اعلام کمیته ملی کنترل سلاح‌های متعارف، که بر صادرات اسلحه آفریقای جنوبی نظارت می‌کند، این کشور در سال 2016 و 2017 بیش از سه میلیارد دلار سلاح و مهمات، زره پوش، ابزار‌های تجسس و تکنولوژی نظامی به دو عضو فعال ائتلاف یعنی عربستان و امارات متحده عربی فروخته است.

«زینت آدم»، استراتژیست مستقل روابط بین‌الملل، گزارش داده که دولت عربستان سعودی سلاح‌هایی در اختیار دارد که شرکت «دنل» آفریقای جنوبی در سال 2016 به امارات متحده فروخته است؛ این سلاح‌ها شامل 1600 بمب هوشمند «اومبانی» برای جت‌های میراژ می‌شود. در نمایشگاه هوایی سال گذشته دبی، امارات متحده اعلام کرد که در قراردادی به ارزش 180 میلیون رند (واحد پول آفریقای جنوبی)، هواپیمای بدون سرنشین از آفریقای جنوبی خریداری می‌کند. شرکت جنگ افزار «رین متال دنل»،  شریک شرکت «رین متال» آلمان، آماده صدور دهها هزار گلوله توپ و بیش از 12 هزار بمب به امارات متحده عربی است.
 
نقض قوانین داخلی آفریقای جنوبی

پروتکل‌های کمیته ملی کنترل اسلحه آفریقای جنوبی، تصریح می‌کند که مصرف‌کنندگان نهایی نمی‌توانند تسلیحات را بدون رضایت آشکار دولت آفریقای جنوبی دوباره صادر کنند اما عربستان و امارات دقیقا این کار را انجام داده اند؛ سلاح‌های آفریقای جنوبی سالهاست که در جنگ یمن استفاده می‌شود.

در ژوئن 2011، مدت‌ها پیش از آنکه ائتلاف سعودی رسما وارد جنگ یمن شود، عکسی از خبرگزاری رویترز نشان داد که سربازان یمنی بر روی یک تانک نفربر ساخت آفریقای جنوبی نشسته‌اند. وقتی که یکی از نمایندگان مجلس آفریقای جنوبی این سوال را مطرح کرد که چگونه این نفربرها از یمن سردر آورده‌اند، رئیس شرکت سازنده گفت که او اطلاع ندارد. تحقیقات این نماینده به نتیجه‌ای نرسید.
  
در جولای ،2015 گزارشی تلویزیونی نشان داد که یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت آفریقای جنوبی در یمن هدف قرار گرفته است.

کمیته ملی کنترل اسلحه چشمان خود را بر روی شواهد فراوان نقض قوانین این کمیته از سوی عربستان و امارات بسته است. این کمیته با این کار خود، قوانین آفریقای جنوبی و قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

قانون ملی کنترل اسلحه آفریقای جنوبی می‌گوید که این کمیته باید از انتقال اسلحه به دولت‌هایی که به طور سازمان‌یافته، حقوق بشر را نقض می‌کنند خودداری کند. بنابر عهدنامه تجارت اسلحه سازمان ملل، که آفریقای جنوبی در سال 2014 آن را به تصویب رساند، در صورتی که احتمال نقض جدی حقوق بشر یا قوانین انسان دوستانه وجود داشته باشد، این کشور باید تولید سلاح را متوقف کند.

«پروژه اطلاعات یمن» نشان می‌دهد که از سال 2015 تقریبا یک سوم حملات هوایی ائتلاف، مراکز شهری مانند مدارس و بیمارستان‌ها را هدف قرار داده است. بنا بر گزارش اخیر سازمان ملل، طرف‌های درگیر در جنگ یمن، موارد متعددی از نقض قوانین بین‌المللی را مرتکب شده‌اند که بسیاری از آنها را می‌توان جنایت جنگی به شمار آورد.
 
نقطه پایان کجاست؟

آلمان و نروژ صادرات اسلحه به امارات و عربستان را به علت احتمال استفاده در یمن به حال تعلیق درآورده‌اند. اتریش، هلند و حکومت منطقه والون بلژیک، با همین استدلال، مجوزهای فروش اسلحه به عربستان را لغو کردند. اگر این کشورها خطر احتمال مشارکت در جنایات جنگی را درک کرده‌اند چرا آفریقای جنوبی به چنین درکی نرسیده است؟
 
 
ائتلاف تحت رهبری عربستان یک مرکز درمان وبا را در ماه ژوئن بمباران کرد. در 9 آگوست، یک اتوبوس که کودکان یمنی را برای سفری تفریحی سوار کرده بود، توسط ائتلاف هدف قرار گرفت که در جریان آن 40 کودک کشته شدند.

کمیته ملی کنترل اسلحه آفریقای جنوبی در چه نقطه‌ای خواهد گفت «دیگر بس است» و تجهیز کشورهای مرتکب جنایات جنگی در یمن را متوقف خواهد کرد؟   

انتهای پیام
captcha