تثبیت جایگاه حسینیه‌ در فرهنگ ایران/ ضرورت ارتباط هیئات با مساجد
کد خبر: 3746113
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
اصلانی بیان کرد:

تثبیت جایگاه حسینیه‌ در فرهنگ ایران/ ضرورت ارتباط هیئات با مساجد

گروه جامعه ــ مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) مرکز رسیدگی به امور مساجد بر ضرورت ارتباط هیئات با مساجد تأکید و تصریح کرد: به برکت نام امام حسین(ع) حسینیه‌ها و تکایا امروز جایگاه والای خود را در فرهنگ ما تثبیت کرده‌اند و آسیبی برای مساجد تلقی نمی‌شوند.

رد نشودحجت‌الاسلام مهدی اصلانی، مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره ضرورت ارتباط هیئات با مساجد گفت: اگر مساجد، کارکرد اصلی و برنامه محوری خود را پیدا کنند، با توجه به هویتی که در فرهنگ دینی ما دارند، در هر فضای فرهنگی کشور که ورود کنند، یقیناً منشأ برکت و آثار مثبت می‌شوند. تجربه ثابت کرده است که اگر برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ما با محوریت مسجد صورت بگیرد موفق می‌شوند؛ در مقابل نیز به هر میزانی که از مسجد فاصله بگیرند، دچار آسیب می‌شوند. امام راحل(ره) نیز در همین راستا مساجد را سنگر معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه مسجد توسط یک عالم دینی مدیریت می‌شود و روحانی آگاه می‌تواند بسیاری از آسیب‌های فکری و عملی را پیش‌گیری کند، خود مسجد هم به دلیل احکام و حرمت‌هایی که دارد از بعضی آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.

مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: ارتباط و تعامل عزاداران و هیئات نیز باید با مساجد بیشتر شود، این بدان معنا نیست که بگوییم حسینیه‌ها و تکایا به نفع مساجد تعطیل شوند، به سه دلیل این رویه فعلی باید در حسینیه‌ها، هیئات و تکایا برقرار بماند با این تفاوت که ارتباطشان با مسجد بیشتر شود. دلیل اول این است که باید ساختارهای مساجد و فضای آن‌ها را در نظر بگیریم، در ایام محرم که یاد سیدالشهدا(ع) در دل‌ها تازه می‌شود، تعداد هیئات فعال بیشتر از مساجد است و این حجم از گروه‌های مردم در مساجد جای نمی‌گیرند، بعضی هیئات ما در ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع)، دو یا سه وعده عزاداری دارند، به نظر می‌رسد هر چه مساجد با روی بازتر به استقبال عزاداران بروند، ارتباط هیئات مذهبی با مسجد سر و سامان بگیرد.

حجت‌الاسلام اصلانی افزود: شکل گیری تکایا و حسینیه‌ها در موازات مساجد، دلایل اجتماعی داشته است که باید در جلسه‌ای جداگانه درباره آن صحبت کنیم اما درباره جایگاه این اماکن در فرهنگ ما باید بگویم که بیشتر علما آن را مثبت تلقی کرده‌اند و بر آن صحه گذاشته‌اند، چرا که این حرکت برای امام حسین(ع) است ودر هر کاری هم که نام ایشان در میان باشد، خیرات و برکات به دنبال دارد. حسینیه‌ها از زما قاجار توسعه یافتند و پس از انقلاب، نقش حسینیه‌ها در ترویج شعائر اهل بیت(ع) پررنگ‌تر شد تا جایی که شاهد هستیم که دو رهبر جمهوری اسلامی، یعنی امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری از حسینیه، جهان اسلام و کشور را مدیریت کرده و با مردم سخن گفته‌اند.

مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار کرد: در سه یا چهار شب باقیمانده به پایان دهه اول محرم، تکایا دسته‌های عزاداری خود را به سطح خیابان‌ها می‌آورند و اولین جایی که برای عرض ادب می‌روند، مسجد محله است.

حجت‌الاسلام اصلانی درباره آنچه که به عنوان آسیب‌های عزاداری در هیئات مطرح می‌شود، گفت: در مورد آسیب‌های عزاداری معتقدم طرح این مسائل در ایام محرم، شیطنت رسانه‌هایی است که می‌خواهند خدشه‌ای به دستگاه عزاداری امام حسین(ع) وارد کنند، چرا این آسیب‌ها را بعد از دهه محرم بررسی نمی‌کنند؟ دهه محرم که فرا می‌رسد و دل‌ها برای گریه بر حسین(ع) آماده می‌شود، عده‌ای با طرح این مسائل چوب لای چرخ عزاداری می‌کنند. من نمی‌گویم عزاداری‌ها هیچ آسیبی ندارند، بلکه می‌گویم اگر آسیبی وجود دارد در مقابل سیل خروشان مردم مخلص و عزادار، به حساب نمی‌آید.

وی ضمن اعتقاد بر اینکه در حال حاضر دوره‌ای است که مردم حواسشان به یکدیگر هست و مراقبت می‌کنند تا آسیبی به هم نرسانند و همچون گذشته نیست که هیئت یا تکیه‌ای مراعات حال همسایگان خود را نکند، گفت: البته استثنائاتی هم وجود دارد. در مورد شیوه‌های عزاداری نیز به جز قمه زدن که بیشتر علمای فعلی، این عمل را حرام اعلام کرده‌اند، بقیه روش‌ها را نباید تخطئه کنیم، بلکه این تنوع را به رسمیت بشناسیم چرا که هر کسی برای ابراز عزای خود، شیوه‌ و سنتی دارد.

انتهای پیام

captcha