قرآنیان برای کسب ثروت هدفگذاری نکنند/ یافتن ارتباط معنایی میان آیات؛ نقطه قوت حفظ قرآن
کد خبر: 3746165
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۸
روشندل حافظ کل قرآن:

قرآنیان برای کسب ثروت هدفگذاری نکنند/ یافتن ارتباط معنایی میان آیات؛ نقطه قوت حفظ قرآن

گروه فعالیت های قرآنی ــ رحیمی با اشاره به اینکه ما اغلب ثروت را در مادیات می بینیم، اما قرآن یک ثروت معنوی است، گفت: لذا کسانی که به عرصه قرآنی وارد می شوند نباید کسب ثروت هدفگذاری آنان باشد، بلکه باید قرآن را در کنار یک شغل اصلی با جدیت دنبال کنند.

حفظ قرآن برای حفظ خودمان است/ معجزات قرآن همچنان ادامه دارد

امیدرضا رحیمی، روشندل گیلانی حافظ کل قرآن در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه متولد سال 1377 در شهر رشت هستم، اظهار کرد: در آغازین روزهای زندگی خود بینایی چشم هایم را از دست دادم، اما از هفت سالگی وارد فعالیت های قرآنی شدم و اکنون 13 سال است که با حفظ قرآن از نورانیت این کتاب آسمانی بهره می برم.

وی که دانشجوی رشته ادبیات فارسی دانشگاه گیلان است، از کسب مقام های برتر خود در مسابقات ملی و بین المللی گفت و تصریح کرد: تاکنون مقام های زیادی از جمله مقام دوم مسابقات بین المللی روشندلان، مقام اول مسابقات حفظ 20 جزء قوه قضاییه، مقام اول حفظ 20 جزء در مسابقات دانشجویان کشور و راهیابی به مرحله فینال چهل ویکمین مسابقات قرآن اوقاف را کسب کرده ام. همچنین نفر اول سی وسومین جشنواره سراسری قرآن و عترت ویژه دانشجویان دانشگاه‌های کشور شدم.

حافظ کل قرآن با بیان اینکه هر فرد در زندگی با برخی از نیازهای خود آشناست و از برخی دیگر از نیازهایش اطلاعی ندارد، گفت: قرآن همه نیازهای پیدا و پنهان انسان را تامین می کند. قرآن در زندگی من نوعی ثبات به وجود آورده و از لحاظ معنوی نیز بر شخصیت من در ارتباط با جامعه و هم سن و سالان اثرگذار بوده است.

زمان می برد تا متوجه مدیریت قرآن شویم

رحیمی‌ مقبولیت اجتماعی را یکی از دغدغه های افراد با شرایط جسمی خاص از جمله روشندلال دانست و اضافه کرد: قرآن کریم به من کمک می کند تا در زندگی آرامش داشته باشم. در واقع واژه های قرآن بعد از قرائت به جسم و روح انسان آرامش می بخشد؛ این در حالی است که مردم سعی می کنند آرامش را از طرق مختلف دیگر به دست آوردند.

وی ادامه داد: قرآن کلام خداوند است که بر پیامبرش نازل شده و به دست ما رسیده است لذا خود قرآن به گونه ای انسان را مدیریت می کند که همه نیازهای انسان برطرف می شود. یکی از نیازهای من از دوران کودکی تاکنون نیاز به تحصیل بوده و لذا دوران ابتدایی را در مدرسه استثنایی گذراندم.

این حافظ روشندل افزود: زمانی که 12 سال سن داشتم و باید وارد مقطع راهنمایی می شدم، این شائبه به وجود آمد که نمی توانم به صورت تلفیقی در مدارس عادی درس بخوانم، اما وقتی مجموعه مدیریت مدرسه توانایی قرآنی مرا دیدند، شرایط برای من تغییر کرد و حتی در مقطع دبیرستان، نه تنها کسی مخالف حضور من نبود، بلکه از مدرسه های مختلف پیشنهاد داشتم. با این وجود وارد مدرسه معارف اسلامی شدم و تحصیل در این رشته را ادامه دادم.

رحیمی دیده شدن توانایی هایش و تقویت شدن و در مسیر درست قرار گرفتن آنها در زمان مناسب را نتیجه مدیریت قرآن دانست و عنوان کرد: نیازهای انسان کوتاه مدت و بلندمدت است و لذا یکسری از تأثیرات قرآن کوتاه مدت و یکسری دیگر بلندمدت است و زمان می برد تا متوجه مدیریت قرآن شویم. در احادیث و روایات به برخی از اثرات دنیوی و حتی اخروی قرآن نیز اشاره شده است.

استراتژی کوتاه مدت و بلندمدت قرآن

وی با اشاره به حدیث نبوی، ثروتمندترین انسان را قاری قرآن دانست و تأکید کرد: ما اغلب ثروت را در مادیات می بینیم، اما قرآن یک ثروت معنوی است لذا کسانی که به عرصه قرآنی وارد می شوند نباید کسب ثروت هدفگذاری آنان باشد، بلکه باید قرآن را در کنار یک شغل اصلی با جدیت دنبال کنند.

نفر اول حفظ کل مسابقات قرآن و عترت دانشجویان کشور‌ با بیان اینکه برخی از ویژگی های قرآن هنوز توسط بشر کشف نشده، اشارات علمی قرآن را مورد تأکید قرار داد و گفت: قرآن کتابی است که معجزاتش از همان ابتدای نزول آغاز شده و همچنان ادامه دارد و بی‌تردید در آینده شاهد معجزات بیشتری از قرآن خواهیم بود.

رحیمی‌ استراتژی قرآن را کوتاه مدت و بلندمدت دانست و خاطرنشان کرد: خداوند می داند چه آینده ای در انتظار ماست و لذا تمسک به قرآن در کنار توسل به اهل بیت(ع) به عنوان «ثقلین» در بزنگاه ها از ما دستگیری می کند و سرنوشت ما را به خیر تغییر می دهد. به عنوان مثال بنده از 13 سال پیش حفظ قرآن را آغاز کردم و اکنون مقام اول را به دست آوردم.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) با ثقلین گمراهی را از امت اسلام برداشته است، یادآور شد: مردم باید به سمت قرآن بیایند و تقویت فعالیت های قرآنی را از مسئولان مطالبه کنند. از نهادها و دستگاه ها نیز می خواهیم که صرفا به برگزاری مسابقات قرآنی بسنده نکنند و زمینه ترویج فرهنگ قرآنی را در کنار فراگیری آن برای متسابقان فراهم کنند.

روزانه بین یک تا هشت جزء قرآن را مرور می کنم

حافظ کل قرآن‌ با تأکید بر اینکه در آموزش قرآن تجوید باید مد‌نظر قرار گیرد، اظهار کرد: پیامبر(ص) بدون امکانات حافظان قرآن زیادی را تربیت کرد تا قرآن از تحریف حفظ شود لذا در پاسخ به این سؤال که اکنون حفظ قرآن چه سودی دارد؟ می گویم که برای حفظ خودمان باید قرآن را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه یک حافظ از کمک های غیبی قرآن در دنیا و آخرت بهره مند خواهد شد، تصریح کرد: روزانه بین یک تا هشت جزء قرآن را مرور می کنم تا آیات حفظ شده از یادم نرود لذا حفظ قرآن باعث مرور آن می شود. بهتر است حفظ قرآن همراه با تجوید باشد، زیرا حسن حفظ بسیار مهم است. پیشنهاد می کنم کسانی که می خواهند قرآن را حفظ کنند، ابتدا به حفظ جزء 30 بپردازند و سپس از اول قرآن شروع کنند.

این حافظ روشندل‌ فراگیری معانی آیات را یکی دیگر از راهکارهای حفظ دانست و عنوان کرد: پیدا کردن ارتباط معنایی میان آیات به عنوان نقطه قوت حفظ به حافظ کمک می کند. همچنین باید از نوارهای مناسب حفظ قاریان برجسته استفاده کرد. وجود یک استاد برای ایجاد انگیزه نیز لازم است.

رحیمی‌ با تأکید بر لزوم مرور مداوم و برنامه ریزی شده و شرکت در مسابقات و محافل قرآنی با هدف بهبود حفظ و انس بیشتر با قرآن، خاطرنشان کرد: کسانی که می خواهند قاری قرآن شوند، ابتدا حافظ دو جزء از قرآن شوند و سپس قرائت را شروع کنند. این روش به درک بهتر معانی و مفاهیم قرآن و در نهایت قرائت اثرگذارتر کمک خواهد کرد.

انتهای پیام

captcha