بهدانی عنوان کرد: سلام‌های مشهور خطاب به امام‌حسین(ع)، بهترین سوژه برای خوشنویسی
کد خبر: 3746234
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
تجلی عاشورا در هنر‌های تجسمی/1

بهدانی عنوان کرد: سلام‌های مشهور خطاب به امام‌حسین(ع)، بهترین سوژه برای خوشنویسی

گروه هنر ــ اگر قصد خوشنویسی با مضمون عاشورا را شخصاً داشته باشم، ترجیحم این است که چهار سلام مشهور در زیارت عاشورا را برای این کار انتخاب کنم.

علیرضا بهدانی؛ هنرمند خوشنویس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: از آنجایی که کارمند آستان قدس رضوی هستم لذا همواره انجام کار هنری با مضامین رضوی و یا پرداختن به معارف اهل بیت(ع) سرلوحه کارهای من قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بهترین زمانی را که من ترجیح می‌دهم در آن به خوشنویسی بپردازم شب است و معمولاً تا پاسی از شب به خوشنویسی می‌پردازم که تصور می‌کنم سکوت شب و آرامشی که به من می‌دهد در هیاهوی مشغله و کار روزانه میسر نمی‌شود هر چند که مدتی است به دلیل بالا رفتن سن کمتر توان این را دارم که شب زنده داری کنم و در حال حاضر خوشنویسی یک قرآن که دو سالی است مشغول کتابت آن هستم را به پایان نرساندم.

بهدانی در پاسخ به این پرسش که اگر به شکل دلی و ویژه ایام محرم و شهادت امام‌حسین(ع) قصد خوشنویسی داشته باشد نخستین عبارت و جمله‌ای که به این منظور انتخاب می‌کند، چیست گفت: ترجیحم این است که چهار سلام مشهور زیارت عاشورا را خوشنویسی کنم که عبارتند از«اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ» که البته من تجربه خوشنویسی کتیبه زیارت عاشورا را حداقل یک بار در کارنامه حرفه‌ای خودم دارم.

وی تصریح کرد: با این حال تصور می‌کنم این چهار سلام که فرازی از زیارت عاشوراست در اصل خلاصه و چکیده همه آن معنا و مفهومی است که از زیارت عاشورا و عرض ارادت به ساحت مقدس امام‌حسین(ع) به ذهن متبادر می‌شود درست همانند قرآن که چکیده آن در سوره فاتحة‌الکتاب«حمد» متجلی است.

بهدانی در پایان گفت: تصور می‌کنم که در خوشنویسی عبارات و واژگان مربوط به سیدالشهداء(ع) نیاز به تزئین و صفحه آرایی خاصی نیست و این فضا ازجمله معدود جلوه گری‌های هنری است که مخصوصاً در عرصه خوشنویسی باید بدون کوچکترین حشو و زوائدی آن را کار کرد و تنها به اصالت و شیوه اجرای کلمات با استفاده از قلم خوشنویسی معطوف شد چرا که واژگان مرتبط با این فضا ماهیتاً از چشم‌نوازی و زیبایی وصف‌ناشدنی برخوردارند.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مستعان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۲ - ۱۶:۴۷
0
0
باید به هنرمندان دلسوخته فرهنگ دینی و اسلامی بهای بیشتری داد. ممنون از انجام این گفت و گوی حامیان شما.
captcha