عدم مهار آتش‌سوزی‌ بخش عراقی هورالعظیم مردم ما را گرفتار ریزگردهایی بسیار خطرناک‌ می‌کند
کد خبر: 3746777
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳

عدم مهار آتش‌سوزی‌ بخش عراقی هورالعظیم مردم ما را گرفتار ریزگردهایی بسیار خطرناک‌ می‌کند

گروه سیاست و اقتصاد ـ امام جمعه موقت اهواز با اشاره به آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم، اظهار کرد: بخش عراقی مدتی است که دچار آتش‌سوزی شده و دود آن به مردم ما می‌رسد. عراقی‌ها کاری به هورالعظیم ندارند، اما مردم ما درگیر این مساله شدند. پیش‌بینی می‌شود اگر این آتش‌سوزی‌ها مهار نشوند، با سوختن نیزارهای این تالاب، خاک بسیار نرم کف آن، منشاء بلند شدن ریزگردها در آینده شود. با این اتفاق، مردم ما گرفتار ریزگردهایی بسیار خطرناک‌تر از امروز می‌شوند.

عدم مهار آتش‌سوزی‌ بخش عراقی هورالعظیم مردم ما گرفتار ریزگردهایی بسیار خطرناک‌تر از امروز می‌شوند

به گزارش ایکنا از خوزستان، آیت‌الله محسن حیدری امام جمعه موقت اهواز در خطبه‌های نماز جمعه امروز 23 شهریورماه، با اشاره به برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی، اظهار کرد: از سراسر ایران افرادی برای حضور در این همایش آمدند تا اعلام همبستگی داشته باشند. همایش شیرخوارگان حسینی یک سنت حسنه و بسیار جالب است که در چند سال اخیر برگزار می‌شود.

وی در خصوص حوادثی که در هفته گذشته در کشور اتفاق افتاد، گفت: بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان در 15 شهریورماه یکی از این اتفاقات بود. ایشان اوضاع فعلی را خیلی عالی تحلیل کرده و نتیجه‌گیری کرده‌اند و توصیه‌های لازم را به همه داشتند. ایشان به جنگ اقتصادی دشمن در مقابل ملت ایران اشاره کردند. آمریکا و اسرائیل و قطام‌های منطقه علیه ایران اتاق جنگ راه انداختند. البته ما جلوی این افراد احساس ضعف نمی‌کنیم، بلکه احساس قدرت می‌کنیم؛ چرا که دشمنان فعلی ما از دشمنان گذشته قدرتمندتر نیستند.

امام جمعه موقت اهواز ادامه داد: زمانی که انقلاب ما نونهال بود و از نظر ظاهری و معنوی ضعیف بود، آنها با هشت سال جنگ هیچ کاری نتوانستند انجام دهند. در این شرایط که ما چندین برابر قوی تر هستیم و آنها چندین برابر ضعیف تر هستند نیز، نمی‌توانند هیچ کاری بکنند.
حیدری خاطرنشان‌کرد: در این دیدار، رهبری بر حساسیت شرایط فعلی تاکید و همه را به وحدت و انسجام دعوت کردند و در خصوص انتقاد از دولت گفتند من مخالف انتقاد نیستم اما به صلاح نیست انتقادها به گونه‌ای باشند که نسبت به دستگاه‌های مختلف بدبینی ایجاد کند. این ایجاد بدبینی همان هدفی است که دشمن دنبال می‌کند. انتقادها باید موجب امیدواری شوند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه، بیان کرد: این اجلاس، یک اجلاس موفق بود. حضور این سه دولت بزرگ پیام خاصی برای غربی‌ها بود. برخلاف انتظار غربی‌ها برای منزوی شدن ایران، کشورهای بزرگی مثل روسیه، چین و هند گفته‌اند که زیر بار تحریم‌های آمریکا نمی‌روند. البته حتی اگر همراهی این کشورها نبود هم، ما سر پا هستیم و با کمک نیروهای انقلابی از این راه عبور خواهیم کرد. اما حضور این کشورها در کشور ما اتفاق بسیار خوبی بود؛ چرا که غربی‌ها به‌خصوص ترامپ برای اجلاس سازمان ملل، انتظار منزوی شدن ایران را داشتند اما این اتفاق نیفتاد.

امام جمعه موقت اهواز تصریح کرد: مقام معظم رهبری در خصوص اوضاع اقتصادی کشور گفته‌اند با نیروهای انقلابی و مدیریت جهادی این اوضاع قابل حل است. به جای این تیم اقتصادی دولت که ناتوانی خود را نشان داده است، باید یک تیم متخصص انقلابی سر کار بیاید. از اقدامات مجلس شورای اسلامی و استیضاح برخی وزراء تشکر می‌کنیم. باید تلاش کنیم نیروهای جدید جایگزین شوند تا از این شرایط عبور کنیم.

حیدری در خصوص حمله موشکی سپاه به محل تروریسم‌های مستقل در اقلیم کردستان عراق، گفت: این یک خبر خوشحال‌کننده بود. از نیروهای مسلح، سپاه، ارتش و ... که همیشه به موقع برای دفاع از امنیت ملی پای کار بوده‌اند، تشکر می‌کنیم. با این حمله، آنها پیام مهمی به خارج از کشور فرستادند که جمهوری اسلامی آنچنان قوی است که می‌تواند هر توطئه داخلی و خارجی را رفع کند.

وی درباره وقایع اخیر در بصره و آتش زدن کنسولگری ایران در این شهر اظهار کرد: مردم بصره ناراحت بودند، چرا که آب، برق و مسائل دیگر مردم مورد توجه دولت مرکزی عراق نبود. به همین دلیل به خیابان‌ها آمدند؛ دخالت برخی افراد مانند منافقان، داعشی‌ها و ... در این تجمع‌ها موجب شد این تهاجم به کنسولگری ایران برسد. هدف آنها نیز بر هم زدن روابط مستحکم میان دولت و ملت دو کشور ایران و عراق بود.

امام جمعه موقت اهواز ادامه داد: این گروهک‌ها عامل آمریکا، عربستان و اسرائیل شدند. از همه این‌ها بدتر گروهکی است که به نام "یمانی" معروف است؛ این گروهک ادعای تشیع دارد در حالی که رئیس آن فردی بعثی است که میان شیعیان نفوذ کرده و حدود 15 سال است مسأله یمانی‌ها را به راه انداخته است. برخی افراد نیز از او پیروی می‌کنند. حتی اولین پرچم این گروهک پرچم ستاره داوود بود. بعد از آنکه متوجه اشتباه خود شدند، این ستاره را حذف کردند. این گروهک در اختیار اسرائیل و صهیونیست‌ها است. این افراد در کنار داعشی‌ها دست به آتش زدن کنسولگری ایران زدند. همه باید با ماهیت آنها آشنایی پیدا کنند.

حیدری ادامه داد: کنسولگری ایران در حال حاضر به ساختمان جدیدی انتقال پیدا کرده است. سخنانی در کشورهای ایران و عراق برای ایجاد اختلاف بین مردم دو کشور مطرح می‌شود، چرا که دشمنان از وحدت دو دولت بسیار می‌ترسند. چرا که به دلیل همین وحدت، در عراق، سوریه و بسیاری از جاهای دیگر شکست خورده‌اند.

وی در خصوص برگزاری مراسم حج در سال 97، گفت: حج امسال بسیار با نظم و ترتیب و مناسب برگزار شد. برخی‌ها تصور می‌کنند عربستانی‌ها از رفتارهای گذشته خود توبه کرده‌اند اما در واقع آنها مجبور شدند که ادب را نسبت به ایرانی‌ها رعایت کنند؛ چرا که شکست داعشی‌ها موجب شده وهابی‌ها از برخی مواضع گذشته خود عقب‌نشینی کنند. همچنین فاجعه منا برای این کشور بسیار گران تمام شد و تلاش کردند شرایطی را فراهم کنند که این اتفاق دوباره تکرار نشود. در کنار این ها اقتدار جمهوری اسلامی در عراق و سوریه، آنها را نیز ترسانده است.

امام جمعه موقت اهواز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم، اظهار کرد: دو سوم این تالاب یعنی حدود 200 هزار هکتار از آن در عراق و 100 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم در ایران است. بخش ایرانی تالاب اگرچه دچار کمبود آب شده است اما آتش‌سوزی در آن رخ نداده است. بخش عراقی مدتی است که دچار آتش‌سوزی شده و دود آن به مردم ما می‌رسد. عراقی‌ها کاری به هورالعظیم ندارند، اما مردم ما درگیر این مساله شدند. پیش‌بینی می‌شود اگر این آتش‌سوزی‌ها مهار نشوند، با سوختن نیزارهای این تالاب، خاک بسیار نرم کف آن، منشاء بلند شدن ریزگردها در آینده شود. با این اتفاق، مردم ما گرفتار ریزگردهایی بسیار خطرناک‌تر از امروز می‌شوند.

حیدری ادامه داد: دولت عراق در این زمینه چندان اقدامات مناسبی نداشته است. اگر عراق کاری نکند، باید بخشی از آب کرخه رهاسازی شود تا با رفتن آن به بخش عراقی هورالعظیم، این آتش خاموش شود. تنها راه خاموش کردن آتش، رهاسازی آب است. البته که آب ما کم است، اما چاره دیگری نداریم. برای پیشگیری از ضررهای احتمالی آینده، چاره دیگری جز این نداریم. در دیدار خود با رییس‌جمهور خواستم هر چه زودتر به وزیر نیرو بگویند این اقدام انجام شود.

وی در پایان با اشاره به مشکلات شوری آب در آبادان و خرمشهر، گفت: با کارهایی که انجام شد، تا حدی این شوری برطرف شده است، اما هنوز مشکلات کاملا برطرف نشده‌اند. طرح غدیر به دلیل کمبود بودجه از سال 93 متوقف شده بود، اگر این طرح به موقع انجام می‌شد، این مشکلات رخ نمی‌داد. امیدواریم با پیگیری مسئولان هر چه زودتر مشکلات حل شوند.

انتهای پیام

captcha