واقعه کربلا تجلی عملی اسلام است/ شیعیان نسبت به ظلم بی‌تفاوت نیستند
کد خبر: 3746778
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
قاضی‌پور:

واقعه کربلا تجلی عملی اسلام است/ شیعیان نسبت به ظلم بی‌تفاوت نیستند

گروه اجتماعی ـ یك مدرس دانشگاه با اشاره به ویژگی‌های حماسه عاشورا تأكید كرد كه واقعه کربلا تجلی عملی اسلام است.

به گزارش ایكنا از فارس، سعید قاضی‌پور، مدرس دانشگاه شب گذشته، 22 شهریورماه در چهارمین نشست سلسله مباحث «اصول انسانی در كربلا» كه در مسجد الصادق(ع) شیراز برگزار شد، گفت: اوج معرفت نظری در امام صادق(ع) و اوج معرفت عملی در امام حسین(ع) تجلی كرده است و اوج هر دو در امام علی(ع) متجلی است.
وی با بیان اینكه در مورد این نکته که امام صادق(ع) موسس مکتب جعفری است زیاد بحث و گفت‌وگو شده است. ولی در مورد تأثیر و نقش امام حسین(ع) در تحقق عملی شیعه کمتر بحث شده است، گفت: یکی از جاهایی که بحث شده در فصلی با عنوان «نهضت حسینی، عامل شخصیت یافتن جامعه اسلامی» در کتاب حماسه حسینی شهید مطهری است.
قاضی‌پور با تأكید بر اینكه واقعه کربلا تجلی عملی اسلام است،‌ اهمیت عدل و عدالت را یادآور شد و گفت: عدل، قرار دادن هر چیز در جای خودش است.
این مدرس دانشگاه با تصریح اینكه سر سلسله تجلی‌های معصومین را یک‌جا در حضرت علی (ع) می‌بینیم، افزود:‌ مولای متقیان حضرت علی(ع) اسوه امام حسین(ع) در نظر و عمل است.
وی در ادامه سخنان خود با ذكر این نكته كه زیر پرچم امام حسین(ع) نمی‌توان حرف زور و بی حساب را پذیرفت، گفت:‌ متأسفانه در ادارات ما اگر جوانی خلاف نظر رئیس که ناحق می‌گوید عمل کند و مقابله کند و بایستد م‌ گویند کله شق و ناسازگار است و همراه نیست.
قاضی‌پور، عامل تحقق عدل را هم نظم درونی یعنی تقوا و عدل درونی و هم انضباط بیرونی یعنی عدل در اجتماع توصیف كرد و افزود: هم امام علی(ع) شهید عدل است و هم امام حسین(ع).
این مدرس دانشگاه با یادآوری اینكه امام حسین(ع) برای اقامه قسط و برچیدن ظلم قیام كرد، فرازهایی از فرمایشات آن امام همام را یادآور شد و گفت: امام حسین(ع) فرمود اگر کسی ببیند حاکمی ظلم می‌کند و حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال می‌کند و خون مؤمنین را مباح کرده و در جامعه فساد می‌کند و کاری نکند، خداوند او را با همان حاکم ظالم محشور می‌کند.
وی با تأكید بر اینكه در جامعه اسلامی نباید به هیچ‌کس اجازه اختلاس و ویژه‌خواری و فساد و ظلم داد، گفت:‌ ما نباید اجازه دهیم در عالم زور بگویند و با حق وتوی سلیقه‌ای عالم را به هم بریزند.
قاضی‌پور با بیان اینكه تنها عزاداری و سوگواری برای امام حسین(ع) كافی نیست، گفت: ما شیعیان اگر نسبت به ظلم‌های داخلی و خارجی بی‌تفاوت باشیم و تنها اشك بریزیم و عزادار باشیم كه فایده‌ای ندارد.
این مدرس دانشگاه با تأكید بر اینكه قطعاً از ما انتظار برپایی قسط و عدل و برخورد قاطع با ظالم می‌رود، افزود: نسخه نجات‌بخش دنیا و همچنین جامعه خودمان، نسخه‌ای است که امام حسین(ع) به عالم ارائه كرده است.
وی با یادآوری اینكه پیام عاشورا را در دوری از اختلاس، فساد، آقازادگی و ویژه‌خواری می‌توان یافت، گفت:‌ ما شیعیان هم عدل درون کشور و هم عدل در عالم را خواستاریم و باید برای آن کار کنیم.
قاضی‌پور آیات 90 سوره نحل و 9 سوره روم درباره فرمان خدا به عدل را یادآور شد و گفت: امام صادق(ع) فرمودند عدل در خداوند عبارت است از دوری آفریدگار از انجام هر عملی که به خلاف مصلحت و حکمت است؛ امام حسین (ع) شهید این مفاهیم اساسی است و ما هم باید مطالبه‌گر این مفاهیم باشیم.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینكه صهیونیست‌ها در اتاق‌های فكر خود به این نتیجه رسیدند كه ایران اسلامی دارای دو بال سرخ حسینی یعنی شهادت‌طلبی و دیگری بال سبز انتظار یعنی امید و نگاه اصلاح‌گرایانه به آینده بشریت دارد، گفت: تمام تلاش و برنامه‌های صهیونیست‌ها نیز برای برچیدن این دو بال از ایران اسلامی است.
انتهای پیام

captcha