وجود هیئات مذهبی یك امر به معروف است/ لزوم تسریع تخصیص بسته‌های حمایتی دولت به اقشار ضعیف
کد خبر: 3746789
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹
آیت‌الله دژكام:

وجود هیئات مذهبی یك امر به معروف است/ لزوم تسریع تخصیص بسته‌های حمایتی دولت به اقشار ضعیف

گروه سیاست و اقتصاد ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأكید بر اینكه اصل وجود هیئات امام حسین(ع) خود امر به معروف و نهی از منكر است،‌ گفت: این حركت جوانان در هیئات مذهبی خودش امر به معروف و نهی از منكر است زیرا آنان فریاد امام حسین(ع) را بلند می‌كنند.

 به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 23 شهریورماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با یادآوری اینكه دهه اول محرم به نام دهه امر به معروف و نهی از منكر نامگذاری شده است، گفت: قیام امام حسین(ع) برای امر به معروف و نهی از منكر بوده است و سینه‌زن‌های امام حسین هم امر به معروف می كنند و اصولاً زنجیرزنی پاتوق زنی و علم نصب كردن همه امر به معروف و نهی از منكر است نه اینكه خیال كنیم امر به معروف و نهی از منكر یعنی یك مورد خاص است.
وی با تأكید بر اینكه اصل وجود هیئات امام حسین(ع) خود امر به معروف و نهی از منكر است،‌ گفت: این حركت جوانان در هیئات مذهبی خودش امر به معروف و نهی از منكر است زیرا آنان فریاد امام حسین(ع) را بلند می‌كند بر سر همه ظالمان و مفسدان كه اگر شما فساد می‌كنید حسین زهرا هست و منتقم خون امام حسین(ع) می‌آید تا جلوی این ظلم‌های بزرگ در دنیا را بگیرد.
امام جمعه شیراز با بیان اینكه باید توجه كنیم كه چه معروف‌هایی را مراقبت و بر علیه چه منكرهایی تلاش كنیم، گفت:‌ رهبر معظم انقلاب چند مورد را فرمودند نظیر اینكه بزرگترین معروف ایجاد حكومت اسلامی و سند آن قیام امام حسین(ع) زیرا آن حضرت برای تشكیل حكومت اسلامی قیام كرد.

عزت و عظمت ایران با پرچم امام حسین(ع) پیوند خورده است
وی دفاع از حرم و حكومت اهل بیت(ع) را یكی از معروف‌های بزرگ دانست و با تأكید بر حفظ عزت و آبروی ملت ایران گفت: دولت و سیاسیون حواسشان در این مورد باشد و بدانند كسانی كه دائم دست تسیلمشان جلوی دشمنان خدا بلند است، باید از امام حسین(ع) خجالت بكشند و عزت و عظمت ایران و ایرانی كه پیوند خورده به پرچم امام حسین(ع) به این سادگی به بازی نگیرند.

یكی از مهم‌ترین معروف‌ها رونق دادن به اقتصاد و تولید است
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه یكی از مهم‌ترین معروف‌ها رونق دادن به اقتصاد و تولید است، گفت:‌ جمعیت عزاداران امام حسین(ع) باید در این مسائل امر و نهی كنند و كسانی كه با تدبیری دارند لطمه بزرگی به این ملت می‌زنند باید بدانند كه رونق اقتصادی كشور جزو معروفهاست.
وی یادآور شد: اگر تولید مردم تقویت شده و اشتغال جوانان شكل بگیرد كه مشكلیس نیست زیرا مردم پای دینشان محكم ایستاده‌اند و این طرف یك مدیریت ضعیف ممكن است لطمه بزند.
امام جمعه شیراز همچنین خواستار استقرار عدالت قضایی شد و گفت: این نكته مهمی است و از آن طرف هم منكرها و ابتذال اخلاقی كه به بركت ایام عزا كمی سرد می‌شوند اما گاهی اوقات جلوه‌گری‌هایی نازیبایی می‌كنند، باید برچیده شوند.
آیت‌الله دژكام همچنین در ادامه گفت:‌ بحمد الهی مردم ما همیشه عشق خود را به ساحت مقدس امام حسین(ع) به خوبی نشان می‌دهند و چهره شهر از هر طرف كه وارد می‌شویم نشان می‌دهد كه این شهر در عزای فرزند حضرت زهرا(س) است و همه احترام می‌كنند.
وی به حدیثی از امام رضا(ع) اشاره كرد و افزود: آن حضرت فرمود این روزها روزهای غم ا هل بیت(ع) است و اگر یك نفر برای مصیبت جد ما گریه كند، یا دیگری را بگریاند اجرش با خداوند است و همه گناهانش بخشیده می‌شود لذا باید بدانیم كه این آتش مصیبت در دل مؤمنان علامت ایمان است و قدر مجالس روضه امام حسین(ع) و زیارت‌های عاشورا را بدانیم.

اشك ریختن برای امام حسین(ع) افسردگی نمی‌آورد
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه این مجالس دل انسان را متوجه عالم دیگری كرده و ما را با عالم بالا پیوند می‌دهد، گفت: اشك ریختن برای امام حسین(ع) افسردگی نمی‌آورد بلكه انسان را برای زندگی سعادتمند دنیوی و اخروی آماده است پس اشك برای امام حسین(ع) غیر از سایر اشك‌هاست لذا از این مجالس عزا حداكثر استفاده را ببریم.

در پایان مجالس روضه امام حسین(ع)، باید درسی از مكتب آن حضرت بگیریم
امام جمعه شیراز اظهار كرد: نكته‌ای كه در اینجا مهم است این است كه در پایان مجلس امام حسین(ع)، درسی از مكتب امام حسین(ع) یاد بگیریم؛ گاهی ممكن است اشك بریزیم ولی چیزی از مكتب حضرت یاد نگرفته باشیم و این برای ما ضرر است.
وی تأكید كرد: عالم دینی موظف است یك نكته از مكتب آن حضرت بیان كند و ما هم باید بنشینیم و استفاده كنیم بعد كه فهمیدیم شعور و معرفتمان بالا رفت به بركت سخنان اهل بیت شور بگیریم و گریه كنیم و ناله بزنیم این دو با هم شور و شعور با هم انسان را اوج می‌دهد.
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه مسلماً اگر در برنامه‌های ما عالم ناظر كار باشد راه را صحیح می‌رویم، گفت:‌ بحمد الهی در عموم شهرهای ما به خصوص شیراز اسم هیئات حسینی با نام مراجع تقلید همراه است یعنی همیشه پیشاپیش حركت ارزشمند هیئات حسینی یك چهره بزرگ عالم شخصیت وارسته ای بوده است و این یعنی یك هیئتی كه جهت‌گیری صحیح دارد و حركتش به نتیجه خوب می‌رسد و این مسیر را باید ادامه دهیم.
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس از علما خواست تا به سراغ جوانان بیایند و از جوانان هم درخواست كرد تا به استقبال علما بروند و این مسیر را پیش ببرند و ادامه داد: اگر این‌گونه شد دیگر لازم نیست به هیئتی تذكر داده شود زیرا اگر عالم نباشد ممكن است در جاهایی لطمه بخوریم كه خود امام حسین(ع) هم نمی‌پسندد.

ثبت 120 نوای مرثیه در شیراز
وی با تصریح اینكه فارس و شیراز دارای سبك‌های خاص مرثیه و مدیحه است، گفت: قریب 120 نوای مرثیه در شیراز ثبت شده است كه اگر جوانان به آن‌ها توجه نكنند فراموش می‌شوند لذا خوب است كه سبك‌های خود را نگه داریم.

لزوم حفظ وحدت و همدلی میان هیئات مذهبی
آیت‌الله دژكام خواستار حفظ وحدت و همراهی و همكاری هیئات مذهبی شد و گفت: در تاسوعا و عاشورا هر هیئت زنجیرزن و سینه‌زن كه بیرون می‌آید باورش باشد كه اسمش در دفتر امام حسین(ع) به عنوان سرباز ثبت كرده است و اگر این مقام برای كسی پیدا شده است باید با هم خوب باشیم زیرا همه هیئات دسته‌ای از لشكر امام حسین(ع) هستند.
امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشكلات اقتصادی در كشور گفت: در وضعیت فعلی اقتصادی كشور باید صبر كرد؛ صبر وظیفه مردم است اما وظیفه دولت چیز دیگری است و ما برای دولت توقعات و مطالباتی داریم و یكی از نكاتی كه باید توجه داشته باشیم این است كه این تغییر نرخ ارز و طلا از یك طرف برای عده‌ای سخت می‌شود و از سوی دیگر عده‌ای سود می‌برند و یكی از جاهایی كه در این میان سود می‌برد دولت است.

دولت هرچه سریعتر بسته‌های حمایتی برای اقشار ضعیف درنظر بگیرد
وی با تصریح اینكه ما با سود بردن دولت مشكلی نداریم اما سئوال اینجاست كه دولت با این سود چه می‌كند، گفت: دولت باید برای مردمی كه ضعیف هستند و در این وضعیت اقتصادی بر آن‌ها فشار است جبران كند نه اینكه پولش را هر جا كه خودش می‌خواهد خرج كند.
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه این مطالبه از دولت است و باید با جدیت بر روی این قضیه كار كند، گفت: یكی دو بار از مسئولان شنیده شده كه بسته‌های حمایتی می‌خواهند در نظر بگیرند اما باید مراقب باشیم كه این بسته‌ها دیر نشود و توقع مردم این است دولت آن‌ها را درك كند و در فكر بودن به تنهایی دولتمردان كافی نیست.
وی خواستار تسریع كمك‌های دولت به مردم ضعیف شد و گفت:‌ دولت هرچه سریع‌تر وارد این عرصه شده و به اقشار آسیب‌پذیر در مقابل گرانی‌ها كمك كند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس تأكید كرد: مردم صاحب این نظام و ولی نعمت همه مسئولان هستند و این را امام راحل فرمودند و باید حتماً ما با سرعت هرچه بیشتر شاهد این قضیه باشیم و امیدواریم كه دولت بیش از این وعده‌هایی كه می‌دهد را به تأخیر نیندازد.
وی در پایان با بیان اینكه امروز روز شیرخوارگان حسینی گفت: قریب 35 هزار نفر در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در این همایش شركت كردند.
انتهای پیام

captcha