احتکار جنگ با خدا و پیامبر(ص) است
کد خبر: 3746890
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶

احتکار جنگ با خدا و پیامبر(ص) است

گروه اجتماعی ــ مدرس حوزه علمیه زینبیه(س) سراوان گفت: بازار ما باید یک بازار اسلامی باشد؛ در بازار اسلامی کلاهبرداری، کم‌فروشی و احتکار جایگاهی ندارد. تجارتى كه توأم با گران‌فروشی، احتکار، رشوه خوارى و رباخوارى باشد، جنگ با خدا و پيامبر(ص) است.

احتکار جنگ با خدا و پیامبر(ص) است

خدیجه دهواری، مدرس حوزه علمیه زینبیه(س) سراوان، در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان ‌و بلوچستان، گفت: وقتی از جامع بودن یک دین سخن می‌گویند، به این معناست که در کنار مباحث اعتقادی، سایر شئون زندگی انسان را نیز تحت پوشش دارد و برای سعادت دنیا و آخرت برنامه ارائه می‌کند.
وی با بیان اینکه دین اسلام به اقتصاد و معیشت توجه ویژه‌ای دارد، افزود: پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند «الْعِبَادَةُ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةُ أَجْزَاءٍ فِي طَلَبِ الْحَلَال؛ عبادت ده جزء است که 9 جزء آن در کار و تلاش برای به دست آوردن روزی حلال است».
مدرس حوزه علمیه زینبیه(س) سراوان بیان کرد: در حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) نیز آمده است که پیش از ورود به بازار و تجارت، باید احکام آن را بیاموزیم تا رزق و روزی حلال نصیب ما شود و مال ما آلوده به حرام نباشد.
وی ادامه داد: بازار ما باید یک بازار اسلامی باشد؛ در بازار اسلامی کلاهبرداری، گران‌فروشی، کم‌فروشی و احتکار جایگاهی ندارد. تجارتى كه توأم با گران‌فروشی، احتکار، رشوه خوارى و رباخوارى باشد، جنگ با خدا و پيامبر است.
دهواری اظهار کرد: در شرایط نامطلوب اقتصادی، عده زیادی به احتکار روی می‌آورند، به این معنا که مایحتاج زندگی مردم را حبس می‌کنند، تا بتوانند در زمانی دیگر با قیمت بالاتر بفروشند و در نتیجه، سود بیشتری نصیبشان شود.
وی افزود: احتکار و ذخیره کردن مایحتاج مردم تا اندازه‌ای نکوهیده است که در آیه 34 سوره توبه، خداوند می‌فرماید « وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ؛ کسانی که طلا و نقره را ذخیره می‌کنند و در راه خدا انفاق نمی‌کنند، آنان را به عذابی دردناک بشارت ده».
مدرس حوزه علمیه سراوان بیان کرد: پیامبر(ص) نیز می‌فرمایند هر کس گندمی را به قصد گران شدن آن، 40 روز احتکار کند، از خدا بری و خدا نیز از او بری است.
دهواری عنوان کرد: وجود چنین اعمال نکوهیده‌ای در برخی انسان‌ها که با سلامت و معیشت مردم بازی می‌کنند تا سود بیشتری ببرند، نشانه بیماری و ضعف ایمان است. در چنین مواقعی باید مسؤولان به گونه‌ای اقدام کنند که کسی فکر چنین اعمالی به ذهنش خطور نکند.

انتهای پیام

captcha