اول اهتمام به تلاوت قرآن در هیئات، سپس سینه‌زنی/ همراهی دو عنصر منطق و عاطفه در عزاداری‌ها
کد خبر: 3747130
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹
حجت‌الاسلام پرویزی تأکید کرد:

اول اهتمام به تلاوت قرآن در هیئات، سپس سینه‌زنی/ همراهی دو عنصر منطق و عاطفه در عزاداری‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرآموزش امور مساجد با اشاره به درخواست امام حسین(ع) برای تلاوت قرآن و اقامه نماز در شب عاشورا، اظهار کرد: این یعنی پیوند ویژه و مستحکم سیدالشهدا(ع) با قرآن که نشان می‌دهد به عنوان یک شیعه و پیرو و محب اهل‌بیت(ع) باید بدانیم که یکی از پایه‌های هیئت، قرائت قرآن است و سپس سینه‌زنی و سخنرانی و .. که متأسفانه کمتر به آن توجه می‌کنیم.

اهتمام به تلاوت قرآن در هیئات سپس سینه‌زنی/ همراهی دو عنصر منطق و عاطفه در عزاداری‌هابه گزارش ایکنا؛ همزمان با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)، حجت‌الاسلام پرویزی، مدیرآموزش امور مساجد و امام جماعت مسجد بقیع تهران امروز 24 شهریورماه در برنامه افق در رادیو قرآن به بیان مطالبی درباره فعالیت قرآن‌خوانی در هیئات و بکارگیری مضامین قرآنی در هیئات و در خصوص قرآن و سیدالشهدا(ع) پرداخت.
وی در زمینه هیئت الگو و اسوه در زمینه بکارگیری مضامین قرآنی در آنها، اظهار کرد: مقام معظم رهبری نیز در فرمایشاتشان بارها و بارها به برنامه هیئات تذکر داده‌اند، ایشان نسبت به فضای هیئات می‌فرماید که باید از دو عنصر عاطفه و منطق برخوردار باشند یعنی علاوه بر اینکه باید در مجالس از سخنران قوی استفاده کنیم، در کنار آن از عنصر عاطفه که همان برنامه مداحی است باید به درستی استفاده شود.
مدیرآموزش امور مساجد ادامه داد: همانطور که در سخنرانی‌های امام خمینی(ره) در مناسبت‌ها می‌بینیم، در کنار سخنرانی‌های قوی امام(ره)، برنامه مداحی قوی نیز انجام می‌گرفت. متأسفانه نکته‌ای که دیده می‌شود این است که هیئات نسبت به بحث منطق و سخنرانی کم‌توجهی می‌کنند یا مباحث عاطفی در مداحی‌ها با تحریفات همراه است که از آسیب‌های امروز است و اگر جلوی آنها را نگیریم، گرفتار خواهیم داشت.
پرویزی با اشاره به اینکه هیئتی اسوه و الگو است که هم بحث منطق دارد و هم عواطف، اظهار کرد: الحمدلله از این نوع هیئت‌ها کم نیستند و لذا اگر قرار است هیئتی را برپا کنیم، مسئولان هیئت‌ها باید در ابتد از علم و آگاهی برخوردار باشند. اگر مسئول هیئت‌ها اهل علم نباشند و نسبت به برخی از مسائل بی‌توجه باشند، این موضوع آسیب‌هایی به بار می‌آورد و در درجه دوم اعضای آن هیئت که تشکیل می‌شود، نسبت به بحث بصیرت بخشی و علم و آگاهی توجه داشته باشند تا بتوانیم هیئات را از لحاظ معرفتی ارتقا دهیم.
وی عنوان کرد: نکته دیگر اینست که مقام معظم رهبری فرمودند «هیئت‌ها نمی‌توانند سکولار باشند؛ هیئتِ امام حسینِ سکولار ما نداریم! هرکس علاقه‌‌مند به امام حسین(ع) است، یعنی علاقه‌‌مند به اسلام سیاسی است» این مسئله‌ای ست که اگر به آن توجه نکنیم با مشکلاتی روبرو می‌شود. اصل حرکت سیدالشهدا(ع)، سیاسی بود و اگر امروز به عنوان سخنران و مداح در جلسات حضور پیدا می‌کنیم و این ترس را داشته باشیم که اگر این حرف را بزنیم ممکن است به ذائقه برخی خوشایند نیاید، اشتباه است.
پرویزی با تأکید بر اینکه منطق سخنران اینست که نسبت به مسائل روز بصیرت افزایی داشته باشد، ادامه داد: اینکه در مجلس روضه نباید وارد مباحث اسلام سیاسی شویم، اشتباه است. دین از سیاست جدا نیست و هیئت‌ها باید با بصیرت‌افزایی همراه باشد و به گونه‌ای که به مستعمین آگاهی به مسائل روز بدهد.
مدیرآموزش امور مساجد اظهار کرد: مقام معظم رهبری در جمعی فرمودند «هیئت‌های مذهبی باید کلاس درس باشد یعنی اگر فردی چند روز رفت پای منبری نشست، باید احساس کنند که خواص و عوام عاشورا چه افرادی بودند و ...» متأسفانه امروزه ما شاهد هستیم که در برخی از مجالس مطالبی که بیان می‌شود به تناسب حال مخاطبان و مستمعان و قابل استفاده نیست، خوشا به هیئاتی که اینگونه هستند و مطالب و نوحه‌هایی خوانده می‌شود که برای دیگران قابل استفاده است و مقام معظم رهبری می‌فرمایند اینگونه هیئات کم دیده می‌شود.
وی عنوان کرد: اگر مسئول هیئت و متولی مسجد علم و آگاهی و بصیرت داشته باشد آن هنگام است که از سخنران توقع می‌کند، اگر مسئول هیئتی علم و آگاهی نداشته باشد، شاهد آسیب‌های امروز خواهیم بود. در برخی از شهرهای کشور به دلیل واعظ‌های خوب، جوانان زیادی به جلسات قرآن جلب شده‌اند که هم نشان دهنده علاقه جوانان به جذب در این جلسات است و هم نشان دهنده حضور سخنرانان خوب و شهیر. اگر من به عنوان سخنران و مداح بتوانم نیاز روز بشر را با گفتار خوب پاسخ دهم، حتما اقبال می‌‌شود و در این جلسات حضور پیدا می‌کنند.
مدیر آموزش امور مساجد درخصوص پیوند قرآن و حضرت سیدالشهدا(ع) و جایگاه خالی تفسیر قرآن در هیئات، اظهار کرد: اهل‌بیت(ع) قرآن ناطق هستند و اگر وجود اهل‌بیت(ع) نباشد، قرآن تفسیر نمی‌شود و این ظرائف قرآن به ما منتقل نمی‌شود. حرکت سید الشهدا(ع) از بدو تولد تا زمانی که به شهادت رسیدند، زندگی قرآنی بود. نه تنها ایشان بلکه تمام اهل بیت(ع) این گونه بودند، حضرت از هنگامی که از مدینه حرکت کردند آیاتی را خوانند و حتی خطبه‌هایی هم که قرائت کردند، در بردارنده مضامین قرآنی بود.
وی با تأکید بر اینکه هنگامی که حضرت از مدینه خارج می‌شود، حرکت خود را با قرائت آیه 21، سوره قصص « فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً يَتَرَقَّبُ قالَ رَبِّ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ» آغاز کرد، گفت: اگر ما به عنوان خطیب و سخنران و مداح بتوانیم به تبیین اصل فلسفه حرکت حضرت از مدینه به کربلا و پیوند سید‌الشهدا(ع) به قرآن اشاره کنیم، بسیاری از شبهات امروز مستعمان پاسخ داده می‌شود.
پرویزی با تأکید بر اینکه آیاتی که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) طی حرکت بیان می‌فرمایند، نشان می‌دهد که حرکت کاملا قرآنی است و ظلم ستیزی در آن نهفته است، اظهار کرد: هنگامی حضرت از مکه بیرون آمدند و عده‌ای مقابل حضرت را گرفتند و از ایشان خواستند برگردند در تاریخ آمده است که مقاومتی بین امام حسین(ع) و آن افراد رخ می‌دهد. آیه 41 سوره یونس « فَقُلْ لِي عَمَلِي وَلَكُمْ عَمَلُكُمْ ۖ أَنْتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَأَنَا بَرِيءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ» را تلاوت می‌کنند. اگر در همین یک آیه نگاه کنیم، می‌تواند موضوع سرفصل سخنرانی چند شب باشد و هنگامی که در اثنای سفر خبر شهادت مسلم و چند نفر از یارانشان را به ایشان دادند، چشمانشان از اشک لبریز می‌شود و آیه‌ای از سوره احزاب را تلاوت می‌کنند.
وی با اشاره به درخواست حضرت برای اینکه در شب عاشورا تنها قرآن تلاوت کنند و نماز اقامه کنند، اظهار کرد: این یعنی پیوند ویژه و مستحکم سیدالشهدا(ع) با قرآن که این نشان می‌دهد منی که در تکایا و هیئات هستم، باید به عنوان شیعه و پیرو و محب اهل‌بیت(ع) بدانیم که یکی از پایه‌های هیئت، قرآن‌خواندن و قرائت باشد و سپس سینه‌زنی و سخنرانی و ... باشد که در این ماه باید بیشتر به قرآن توجه کنیم. متأسفانه کمتر به آن توجه می‌کنیم و آفتی است که به آن دچار شدیم و هیچ چیز بهتر از قرآن به ما جواب نمی‌دهد.
پرویزی در پایان به بخشی از سیره آیت‌الله‌العظمی بهجت در زمینه قرائت زیارت عاشورا با 100 سلام و 100 لعن در هنگام خروج از خانه اشاره و عنوان کرد: این توجه بزرگان به این امر را نشان می‌دهد.
وی با تأکید بر برپایی روضه‌های خانگی و برافراشتن پرچم سیدالشهدا در منازل، اظهار کرد: این برکتی بود که شامل تمامی اعضای خانواده و خانه و اهل آن می‌شد، فلذا باید سعی کنیم که در کنار حضور در هیئات و مساجد در منزل خود نیز هیئت‌هایی را با نام اباعبدالله الحسین(ع) برپا کنیم.
یادآور می‌شود، برنامه رادیویی «افق» که تهیه‌کنندگی آن را فاطمه رحمانی برعهده دارد، کاری از گروه اطلاع‌رسانی و فضای مجازی رادیو قرآن است که شنبه‌ها از ساعت ۱۴:۳۰ از رادیو قرآن به سمع شنوندگان می‌رسد.

انتهای پیام

captcha